طراحی الگوی سیاست گذاری تربیتی در آموزش و پرورش با تأکید بر نهاد خانواده
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحدثه فدائی 1 , محمود مهرمحمدی 2 , سیدرضا صالحی امیری 3 , محمدمهدی ذوالفقارزاده 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران fadaeemohadese@gmail.com
2 - استاد،گروه تعلیم وتربیت ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران،استاد مدعو واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران Mehrmohammadimahmoud@gmail.com
3 - دانشیار،گروه مدیریت فرهنگی،دانشکده مدیریت واقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران dr.salehiamiri@gmail.com
4 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،تهران،ایران zolfaghar@ut.ac.ir
کلید واژه: خانواده, مشارکت, آموزش و پرورش, سیاستگذاری, سیاستگذاری تربیتی,
چکیده مقاله :
مقاله حاضر درصدد طراحی الگوی سیاستگذاریهای تربیتی در آموزش و پرورش کشور با تأکید بر نهاد خانواده، با استفاده از روش کیفی دادهبنیاد مبتنی بر ابزار مصاحبه بوده است. جامعه هدف پژوهش، خبرگان و متخصصان در حوزه سیاستگذاری تربیتی و نیز خانواده (مشتمل بر مدیران حوزه آموزشوپرورش و نیز اساتید و مطلعین دانشگاهی در حوزه سیاستگذاری و خانواده) بودهاند که از میان آنها 15 نفر با روش اشباع نظری و به شکل نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. یافتههای این مطالعه مبیّن آن است که طراحی الگوی سیاستگذاری تربیتی با تأکید بر نهاد خانواده، مبتنی بر پدیده محوری سیاستگذاری مشارکتی چند بعدی در ابعاد علمی- فرایندی، فکری و مالی بوده که عواملی علّی چون بازتعریف نقش ذینفعان در تعلیم و تربیت و شرایطی زمینهای چون، دگرگونی در وضعیت موجود مبتنی بر تحولات ساختاری – تشکیلاتی نظام تربیتی، تصویب قوانین و مقررات مشارکت پذیری و همراستایی خانواده و نظام تربیتی بستر ساز بروز و ظهور آن میباشند که البته در این میان نباید از اثرگذاری عوامل مداخلهگری چون موانع خانوادگی، فرهنگی، سیاسی و مدیریتی که عمدتاً محدود کننده مشارکت نهاد خانواده میباشند، غفلت نمود. با این وجود آنچه مسلم است آن است که اعمال راهبردهایی مدیریتی و نیز پیشبینی سازوکارهای ارتباطی و تبادلی میان نهاد خانواده و نهاد آموزش و پرورش میتواند سیاستگذاری تربیتی مشارکتی را رقم زند که پیامدهایی در سطوح سازمانی (بهبود کارکردهای نظام آموزشی) و فراسازمانی (توسعه فردی و اجتماعی) در پی خواهد داشت.
The present paper seeks to design the pattern of educational policy in educating the country, emphasizing the family institution, was based on the 'data' qualitative method based on the 'interview' tool. The research community of the research, experts and specialists in the field of educational policy and family , were among them 15 people with theoretical saturation and in the form of targeted sampling and bullet were chosen. The findings of this study indicate that the design of educational policy model with emphasis on family institution is based on the central phenomenon of 'multidimensional participatory policy' in the scientific dimensions of process, intellectual and financial, which causes causal factors such as 'redefineration of the role of stakeholders in education' and Field conditions such as transformation in the existing situation based on 'structural-organizational developments,' 'adoption of the rules and regulations of participation' and 'alignment of family and educational system' are the basis of its that of course, this should not be neglected by the influence of intervention factors such as family, cultural, political and managerial barriers that are largely restrictive of the participation of the family institution. However, what is certain is that the actions of 'management strategies', as well as 'prediction of communication mechanisms and the exchange between family institution and education institution,' can make participatory education policy that consequences in organizational levels (improve the functions of the educational system) and League (individual and social development) will lead to.
_||_