بررسی وضعیتآموزش فلسفه در برنامهی درسی سه ساله اول دورهی ابتدایی از دیدگاه معلمان
محورهای موضوعی : علوم تربیتیابوالفضل عباسی 1 , سید احمد هاشمی 2
1 - مربی/ دانشگاه ازاد اسلامی واحد لامرد
2 - دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی درسی
کلید واژه: آموزش فلسفه, برنامه درسی, واژگان کلیدی: فلسفه, دوره ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفههای آموزش فلسفه در برنامه درسی سه ساله اول دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعه آماری شامل 280 نفر از معلمان دوره ابتداییشهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 میباشد که از این بین 162 نفر با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از روش تصادفی منظم اعضای نمونه مشخص شدند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس اهداف برنامهی آموزش فلسفه لیپمن میباشد. به منظور بررسی روایی، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از متخصصان حوزهی تعلیم و تربیت و سرگروههای آموزشی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات و تأیید روایی، پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/. محاسبه شد. نتایج این پژوهش که حاصل 153 پرسشنامه عودت داده شده بود نشان داد میزان استفاده از مؤلفه-های توانایی تعقل، پرورش خلاقیت، رشد فردی و میان فردی و مؤلفهی درک اخلاقی در برنامهی درسی سه سالی اول دورهی ابتدایی در سطح نسبتاً مطلوبی میباشد. همچنین میزان استفاده از توانایی مفهوم یابی در تجربه برای برنامهی درسی پایهی اول و سوم در سطح نسبتاً مطلوب و برای پایهی دوم در سطح نامطلوبی ارزیابی شد.
Abstract The aim of this study was to investigate the use of the components of the first three years of teaching philosophy in the curriculum of primary school teachers are of the view. This research is descriptive survey. coordination with the education they participated in workshops teaching philosophy and questionnaires were distributed among them. Data were collected in this study, a questionnaire based on Lipman's goals is teaching philosophy. In order to check the reliability of the questionnaire by 30 experts in the field of education and training were seeded and after the reform and validity, reliability using Cronbach's alpha / 88. Was used to calculate the coefficient of reliability is the top tool. In order to analyze the data, descriptive statistics (including frequency table) and inferential (Kruskal-Wallis) was used. The results of 153 questionnaires that had been indicated, the use of components reasoning ability, fosters creativity, personal growth and interpersonal and moral perception in the first three years of primary school curriculum is relatively favorable
_||_