تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی-رفتاری (CBT) بر کنترل خشم دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - صنف تایپ و تکثیر
کلید واژه: خشم, مشاوره گروهی, درمان گروهی شناختی-رفتاری,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر مداخلات شناختی-رفتاری (CBT) بر کنترل خشم دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه، کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای منطقه 19 شهر تهران بودند. نمونه باتوجه به نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس به طور تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند (هر گروه 15 نفر). آزمودنیهای گروه آزمایش، در 8 جلسه 90 دقیقهای (به صورت یک جلسه در هفته) تحت مداخله شناختی-رفتاری قرار گرفتند. گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. ابزار جمع آوری دادهها شامل پرسشنامه خشم اسپیلبرگر بود که برای دو گروه، به صورت پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از روشهای آماری کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که کنترل خشم در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بهطور معنیداری افزایش یافت.
The Study of Effectiveness of Group counseling based on cognitive-behavioral therapy, in increasing Anger management among female high school students. The present study was conducted aiming at investigating the efficacy Group counseling based on cognitive-behavioral therapy, in increasing Anger management in female high school student. This study is experimental with pretest-posttest design. The studied population was all the high school of first Region 19 of Tehran. The sample was selected through purposeful sampling and then they were randomly divided into two experimental and control groups (15 persons, each). The anger management Based on cognitive-behavioral therapy program including 8 sessions of 90 minutes ((one session in a week)) basis was delivered to the experimental group. the control group did not receive any intervention. State-Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2) (Spilberger, 1999) were administered at the pretest and post-test stage to all participations. The obtained data were analyzed by covariance method (MNCOVA). Results showed Anger management in subjects of experimental group significantly increased comparing with control group.
_||_