شیوههای مواجهه با تعارض در بین والدین دانشآموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی
محورهای موضوعی : علوم تربیتیعباس هومن 1 , سعید اکبری زردخانه 2 , علیرضا مرادی 3 , سعید زندی 4
1 - دانشگاه خوارزمی
2 - دانشگاه شهید بهشتی
3 - دانشگاه خوارزمی
4 - دانشگاه تهران
کلید واژه: تعارض, رفتار, بهنجار, نابهنجار,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسهای انواع تدابیر والدین دانشآموزان دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی در مواجهه با تعارضات بود. این مطالعه از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن را کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه دارای رفتار بهنجار و نابهنجار روانشناختی دبیرستانهای شهر تهران و والدین آنها تشکیل میدادند. نمونه مورد مطالعه شامل 538 (278 دختر و 260 پسر) دانشآموز دارای رفتار بهنجار و 112 (72 دختر و 40 پسر) دانشآموز دارای رفتار نابهنجار از این جامعه بود که با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس تجدیدنظرشده تدابیر تعارض و فهرست تجدیدنظرشده علائم روانشناختی بودند. یافتههای پژوهش نشان داد که در هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) بیشتر از تدابیر سازنده مبتنی بر استدلال استفاده میکنند. همچنین والدین نوجوانان بهنجار (نسبت به والدین نوجوانان نابهنجار) هنگام بروز تعارضهای خانوادگی، از تدابیر غیرسازنده مبتنی بر پرخاشگری کلامی و خشونت بدنی کمتر استفاده میکنند؛ بنابراین، به نظر میرسد که احتمالاً رفتار فرزندان آن دسته از والدینی که تدابیر مناسبتری در زمان بروز مشکلات اتخاذ میکنند، سالمتر و بهنجارتر باشد.
The current study was a comparative investigation of the types of conflict tactics applied by the parents of students with normal behavior and the parents of students with abnormal behavior. This research was a descriptive study. The statistical population included all male and female high school students with normal-abnormal behavior and their parents in Tehran, Iran. The sample included 208 female students and 193 male students who were selected through multi-stage cluster sampling. To collect data, Conflict Tactics Scale (CTS) and Symptom Checklist-90-R (SCL-90-R) were utilized. Findings showed that, as compared to the parents of adolescents with abnormal behavior, the parents of adolescents with normal behavior employ more constructive tactics which are based on negotiation and reasoning. Additionally, as compared to the parents of adolescents with abnormal behavior, the parents of adolescents with normal behavior less likely resort to destructive tactics which are based on verbal aggressiveness and physical violence. Therefore, it seems that those children whose parents employ more suitable strategies in conflicts are more likely good-behaved and behaviorally normal.
_||_