شناسایی ابعاد رفتاري رهبری منفعل و تاثیر آن بر طفرهروی اجتماعی کارکنان (مورد مطالعه: معلمان و مدیران سازمان آموزش و پرورش شهرستان بجنورد)
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
سمیه شادمهری
1
,
وحید میرزایی
2
*
,
حامد خراسانی طرقی
3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی،گروه مدیریت دولتی، واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
کلید واژه: طفرهروی اجتماعی, ابعاد رفتاري رهبری منفعل, سرقت زمان,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد رفتاری رهبری منفعل و بررسی تأثیر آن بر طفرهروی اجتماعی کارکنان سازمانهای دولتی استان خراسان شمالی انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی-همبستگی است و از رویکرد ترکیبی (استقرایی-قیاسی) بهره میبرد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از کارشناسان و خبرگان فعال در این حوزه در سازمان آموزش و پرورش که دارای حداقل 10 سال سابقه خدمت و مدرک کارشناسی در رشتههای مدیریت بود. در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش شامل معلمان و مدیران سازمان آموزش و پرورش شهرستان بجنورد بود که تعداد آنها به 900 نفر میرسید. بر اساس فرمول کوکران، 269 نفر بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای شناسایی ابعاد رهبری منفعل پیشینهی پژوهش مطالعه شده و با استفاده از روش دلفی، پرسشنامهای در مقیاس 5 گزینهای لیكرت طراحی شد و بعد از شناسایی مؤلفهها در بخش کیفی پرسشنامه بر اساس اطلاعات به دست آمده در مرحله اول توزیع شد همچنین برای بخش کمی برای سنجش طفرهروی اجتماعی از پرسشنامههای طفرهروی در مشارکت دراسکات و ولف (2014) استفاده شد که این پرسشنامه شامل 4 خرده مقیاس طفرهروی در مشارکت، در تصمیمگیری، از پاسخ، از کار میباشد. برای تحلیل کمی دادهها دادههای جمعآوری شده از این پرسشنامه به همراه دادههای بهدستآمده از پرسشنامه ابعاد رفتاري رهبری منفعل جمعآوری شد نتایج نشان داد که ابعاد رفتاري رهبری منفعل بر طفرهروی اجتماعی تأثیر مثبت دارد و ابعاد پرسشنامه طفرهروی اجتماعی را تبیین کردند.
: This research aims to identify the behavioral dimensions of passive leadership and examine its effect on social avoidance of employees. This research is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of data collection and uses a mixed approach (inductive-deductive). The statistical population was experts in this field in the Education and Training Organization. To identify the dimensions of passive leadership, the research background was studied and a questionnaire on a 5-point Likert scale was designed using the Delphi method. then, the questionnaire was distributed based on the information obtained in the first stage. For the quantitative part, the participation avoidance questionnaires of Scott and Wolf (2014) were used to measure social avoidance. For quantitative analysis, the data collected from this questionnaire were combined with the data obtained from the behavioral dimensions of passive leadership questionnaire. The results showed that the behavioral dimensions of passive leadership have a positive effect on social avoidance and explained the dimensions of the social avoidance questionnaire