ارزیابی درونی کیفیت دانشگاههای آزاد اسلامی منطقهی یک از دیدگاه اساتید و دانشجویان
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشسید احمد هاشمی 1 , ابوالفضل عباسی 2
1 - گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد
2 - دانشجوی دکترای علوم تربیتی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
هدف پژوهش ارزیابی درونی کیفیت دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه ی یک از دیدگاه اساتید و دانشجویان بود. پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه ی آماری این پژوهش متشکل از 2131 نفر از اساتید و 78440 نفر از دانشجویان رشته های کارشناسی دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه ی یک دانشگاه های آزاد اسلامی در سال تحصیلی 90- 89 بود. جهت انتخاب نمونه از فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد که بدین ترتیب 382 دانشجو و 325 عضو هیأت علمی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، دو پرسشنامه ی محقق ساخته بر اساس طیف لیکرت بوده است که پس از تأیید روایی آن ها از طریق نظرخواهی از متخصصین و نیز تعیین پایایی آن ها (دانشجویان 0.84 و اساتید و اعضای هیأت علمی 0.76) مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS16 در دو سطحِ آمار توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار، میانه، مد و چولگی) و آمار استنباطی (آزمون تی و تحلیل واریانس یکطرفه در سطح معناداری 0.05) صورت گرفت. یافتههای تحقیق نشان داد؛ از دیدگاه دانشجویان، کارایی برنامه های دانشجویی و پژوهشی، پایین تر از متوسط، کارایی برنامه های آموزشی، متوسط و کارایی برنامه های اداری- مالی و فرهنگی، بالاتر از متوسط می باشد و از دیدگاه اساتید، کارایی برنامه های فرهنگی و پژوهشی، متوسط و کارایی برنامه های آموزشی، دانشجویی و اداری- مالی، بالاتر از متوسط می باشد. همچنین بین دیدگاه اساتید و دانشجویان راجع به کارایی برنامه های مختلف دانشگاه های آزاد اسلامی منطقه ی یک تفاوت معناداری وجود دارد.