واکاوی راهبردهای ایجاد دانشگاه کارآفرین در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی: با استفاده از یک رویکرد آمیخته
محورهای موضوعی : آموزش عالیسمیه آقاشیری 1 , مرضیه حیدری 2
1 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران.
2 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: دانشگاه کارآفرین, سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی, رویکرد آمیخته.,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف واکاوی راهبردهای ایجاد دانشگاه کارآفرین در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است. روش: روش تحقیق، روش آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از فراترکیب و در بخش کمی از روش توصیفی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل مطالعات متعدد داخلی و خارجی بود که پس از غربال مطالعات فوق، 20 مطالعه در قالب روش نمونهگیری هدفمند را در بر می گرفت. روایی در شیوه کیفی از روش مثلث سازی و در شیوه کمی از طریق شیوه محتوایی از نوع صوری (با تائید چند نفر از اساتید دانشگاه) انجام شد که پس از اصلاحات مورد نظر، مورد تائید قرار گرفتند. افزون بر این، پایایی در رویکرد فراترکیب (کیفی)، بر مبنای شاخصهای لينكلن و گوبا (1985) انجام شد. جهت تحلیل یافتههای این مطالعه در بخش کیفی از اسنادکاوی به دلیل استفاده از رویکرد فراترکیب در قالب استخراج مفاهیم و کدهای مفهومی و تبدیل به ابعاد مدل مورد نظر؛ حاصل از مطالعات مختلف و اسناد احتمالی بالادستی با تأکید بر مطالعات داخلی و خارجی پیرامون سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شد. همچنین جامعه آماری در بخش کمی، کلیه اساتید و خبرگان فعال حوزه کارآفرینی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و واحدهای تابعه در سطح استان به تعداد 111 نفر یودند که از طریق تمام شماری انتخاب شدند. یافته ها: عوامل خلاقانه- فناورانه، عوامل سازمانی، عوامل زیرساختی- اجتماعی و عوامل مالی- اقتصادی بهعنوان راهبردهای ایجاد دانشگاه کارآفرین در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی تشخیص داده شدند. نتیجه گیری: جهت توسعه مسیر کارآفرینی در دانشگاه کارآفرین و متناسب با سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد، توجه بیشتر به خلاقیت و بهره بردن از فناوریهای نوین به ویژه در یادگیری و درک مطالب درسی؛ فراهم کردن بسترهای لازم درزمینه رشد کارآفرینی در بخشهای مختلف و البته تأکید بر شاخصهای مهم منابع مالی و اقتصادی در راستای عملیاتی کردن سند تحول لازم و ضروری می باشد.
Purpose: This research was conducted with the aim of analyzing the strategies of creating an entrepreneurial university in line with the transformation and excellence document of Islamic Azad University. Method: The research method was a mixed method (qualitative and quantitative) which was used in the qualitative part of Meta-analysis and in the quantitative part of the descriptive method of correlation. The statistical population of the qualitative section included numerous domestic and foreign studies, which included 20 studies in the form of targeted sampling after screening the above studies. Also, in the quantitative part, the statistical population includes all active professors and experts in the field of entrepreneurship from the Islamic Azad University of Shiraz branch and its subsidiary units in the province in the number of 111 people who were selected through the entire population. Validity was done in a qualitative way using the triangulation method and in a quantitative way through a formal content method (with the approval of several professors of the university), which were approved after the desired reforms. In order to analyze the findings of this study in the qualitative part of document mining, due to the use of a Meta-analysis approach in the form of extracting concepts and conceptual codes and converting them into the dimensions of the desired model. Findings: The results showed that creative-technological factors, organizational factors, infrastructural-social factors and financial-economic factors were recognized as strategies for creating an entrepreneurial university in line with the transformation and excellence document of Islamic Azad University. Conclusion: Therefore, in order to develop the path of entrepreneurship in entrepreneurial university and in accordance with the transformation and excellence document of Azad University.
امینبیدختی، علیاکبر. محمدی، رضا. رحیمی، محسن. (1397). طراحی الگوی تضمین کیفیت دانشگاه کارآفرین در نظام دانشگاهی ایران، مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، 22(8): 227-263.
پیرایش، رضا. کمالی، تقی. مطلبی، محمد قادر. (1394). تبیین مدلی در راستای توسعه خلاقیت و کارآفرینی در مراکز دانشگاهی، مطالعات کمی در مدیریت،20(15): 143-129.
تقی زاده، هوشنگ. محمدپورشاطری، مهرداد. (1387). شناسایی وظایف و ماموریت های دانشگاه کارآفرین، آموزش و ارزیابی، 2(11): 68-41.
خسرویپور، بهمن. زنگنه، مریم. (1397). دانشگاه کارآفرین (مفهوم، ضرورت و چالش ها)، مطالعات کاربردی در علوم مدیریت و توسعه، 14(3): 61-74.
سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی. (1400). برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی (1400-1405).
شعاعاردبیلی، فرزان. رحمانی، جعفر. ویسی، غلامرضا. (1398). طراحی و پیشنهاد چارچوب مفهومی ومدل دانشگاه کارآفرین براساس نظریه داده بنیاد سیستماتیک، پژوهش در نظام های آموزشی، 47(13): 115-132.
صفریانناوخی، معصومه. زاهدبابلان، عادل. معینیکیا، مهدی. رضاییشریف، علی. (1398). مطالعه کیفی: شناسایی مولفه های دانشگاه کارآفرین، توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 29(10): 154-161.
حقیقی، مرتضی. تقوایی، مریم. صفاریان همدانی، سعید. (1400). کارآفرینی و اشتغال زایی در حوزه کسب و کارهای دانش بنیان مبتنی بر ظرفیت موقوفات؛ ارائه مدل با استفاده از تکنیک دیمتل و مدل یابی معادلات ساختاری، پژوهشنامه خراسان بزرگ، 11(42): 106-85.
فرید، داریوش. (1388). بررسی رابطة بین خلاقیت و کارآفرینی در بین مردان و زنان ورزشکار و غیرورزشکار (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاه یزد)، نشریه مدیریت ورزشی، 1 (2): 97-212.
محمدپور، سمانه. سالارزهی، حبیب ا.... وظیفه، زهرا. یعقوبی، نورمحمد. کمالیان، امین رضا. (1398). طراحی و تدوین الگوی جامع دانشگاه کارآفرین با رویکرد فرا ترکیب، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 8 (18): 369-386.
میرجوانی زنگنه. کاترین، سلیمانی. نادر و شفیع زاده، حمید. (1401). الگوی دانشگاه کارآفرین با تاکید بر دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از نظریه داده بنیاد، دوماهنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 12 (1): 88-69.
ناصری، احمد. هنری، رضا. (1391). بررسی رابطهی خلاقیت و کارآفرینی، مطالعات کمی در مدیریت، 14(8): 89-71.
نعمتی، محمدحسین. احمدی، مسعود. غفاری، رحمان. دولتی، حسن. (1400). طراحی الگوی پذیرندگی برند دانشگاه کارآفرین (نسل سوم) در دانشگاههای نیروهای مسلح، مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 11(4): 1-24.
نوروزی، خلیل. باقری کنی، مصباحالهدی. محمدی، حمیدرضا. پاینده، رضا. نوروزی، محمد. (1393). استخراج ابعاد و شبکهبندی مؤلفههای ساختاری دانشگاه کارآفرین: رویکردی میانرشتهای، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 3 (8): 155-172.
نعمتی، محمدحسین. احمدی، مسعود. غفاری، رحمان. دولتی، حسن. (1400). طراحی الگوی پذیرندگی برند دانشگاه کارآفرین (نسل سوم) در دانشگاههای نیروهای مسلح، مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 11(4): 1-24.
Chen, J. Zhu, Z. Yuan Xie, H. (2012). Measuring intellectual capital: a new model and empirical study, Journal of Intellectual capital, 5(1): 195-212.
Hair Jr, J. F. Hult, G. T. M. Ringle, C. Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): Sage publications.
Juliana, N. O. Hui, H. J. Clement, M. Solomon, E. N. Elvis, O. K. (2021). The impact of creativity and innovation on entrepreneurship development, evidence from Nigeria, 9(4): 1743-1770.
Lincoln, Y. S. Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (vol. 75), In: Sage Thousand Oaks, CA.
Najeh, H. Morched, S. J. (2022). The Ambitious Entrepreneur and His Role in Stimulating Creativity, The Case of Tunisian Entrepreneurs, 10(1): 61-73.
Peris-Ortiz, M. Alonso Gomez, J. Merigo-Lindahl, J. Rueda Armengot, C. (2017). Entrepreneurial Universities, Innovation, Technology, and Knowledge Management, Springer, number 978-3-319-47949-1, April.
Tantawy, M. Herbert, K. McNally, J. J. Mengel, T. Piperopoulos, P. Foord, D. J. (2021). Bringing creativity back to entrepreneurship education: Creative self-efficacy, creative process engagement, and entrepreneurial intentions, Journal of Business Venturing Insights, 15: e00239.
Wang, C. Mundorf, N. Salzarulo-McGuigan, A. J. (2021). Psychological Well-Being Sustainable during Entrepreneurial Process—The Moderating Role of Entrepreneurial Creativity,The International Journal of Management Education, 13: 10732.
Weng, X. Chiu, T. K. F. Tsang, C. C. (2022). Promoting student creativity and entrepreneurship through real-world problem-based maker education, Thinking Skills and Creativity, 45, (1-2): 101046.