آسیب شناسی فرآیند جذب معلمین مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش ایران
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشاحمد احمدی فارسانی 1 , فریبا کریمی 2 , بدری شاه طالبی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،واحد اصفهان( خوراسگان) ، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: آموزش و پرورش ایران, معلمین ابتدایی, فرایند جذب, آسیب شناسی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی فرآیند جذب معلمین مقطع ابتدایی در آموزش و پرورش ایران بود. بدین منظور، مطالعه کیفی با رویکرد پدیدار شناسی انجام شده است. 22 صاحب نظراز میان برنامه ریزان ، کارشناسان و متخصصان حوزه جذب و استخدام نیرو در وزارت آموزش و پرورش با روش نمونه گیری هدف مند با توجه به حد اشباع نظری شناسایی و انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته بهره گرفته شد. مصاحبه ها، ضبط و پیاده سازی گردید و بر اساس روش 7 مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از روش تایید مصاحبه شوندگان برای کنترل روایی استفاده شد. برای تعیین پایایی از روش باز آزمون استفاده گردید و درصد پایایی بازآزمون در پژوهش 86% به دست آمد. پژوهش منتج به شناسایی 65 آسیب در قالب 15 واحد مفهومی در ابعاد نیرو یابی ، انتخاب و انتصاب گردید که مهمترین آسیب ها در هر یک از ابعاد به ترتیب، عدم درک ماهیت شغلی، ضعف در اطلاع رسانی، مشکلات جذب نخبگان، ضعف های تخصصی و مهارتی، کم توجهی به فعالیت های پژوهشی و ضعف در ارزشیابی و بازخورد شناخته شد. در نهایت، مبتنی برادبیات تحقیق و واقعیت های آموزش و پرورش ایران، راهکار های اصلاحی پیشنهاد شد که از جمله مهمترین آنها، تغییر در برخی قوانین و سیاستگذاری های جذب نیرو و رعایت استانداردهای استتخدامی به همراه نیاز سنجی و اعلام زمان های دقیق استخدام در وزارت آموزش و پرورش بود.
The current study aims to look into the merits and demerits of elementary teacher recruitment process in Iranian Education. To achieve this purpose, phenomenology approach was utilized. The population included all formally employed teachers as well as elementary education experts. The sample of study entailed 22 persons selected via purposive sampling method (considering the saturation point). They were interviewed using a semi-structured interview. The interviews were first recorded and transcribed and then analyzed based on the seven-stage Colaizzi method. The study finally led to identification of 65 drawbacks within 15 conceptual units in force-finding, selection, and appointment dimensions. The most important drawbacks in each of these dimensions were: Lack of comprehension of job nature, occupational qualification weakness, non-technical procedures, weakness in information giving, weakness in teachers’ social rank, , technical and skill weaknesses, selective weaknesses, psychological contrasts, inattention to research activities, inattention to welfare and livelihood facilities, weakness in employing modern technologies, Weakness in pinpointing policies, weakness in teachers’ organization, weakness in motivational factors, weakness in maintaining teachers, weakness in assessment and feedback. Finally, remedial strategies were suggested based on the related literature and Iranian realities one of which was changing the rules and policies regarding workforce recruitment.
ابطحی، حسین. ( 1394). دیدگاه های ارزشی اعتقادی گزینش، مطالعات مدیریت بهبود و تحول، 5 (3): 1-18.
اصیلی،غلامرضا. هندی، سیدصالح. ( 1389). بررسی تطبیقی فرایند جذب و ارایه مدل مناسب برای سازمانهای دانشی (مورد کاوی پژوهشگاه صنعت نفت)، مدیریت فرهنگ سازمانی، 6 (3): 94-69
تیموری، نازنین. ( 1397). اولویت بندی عوامل موثر بر جذب نیروی انسانی و ارائه الگوی مناسب مبتنی بر نظام شایستگی، پزوهش های مدیریت منابع انسانی، 10 (2): 46-31.
حسینیا، شهامت. یعقوبی، عادل.(1390). بررسی اثر بحشی فرایند نیرو یابی در سازمان ناجا، توسعه مدیریت و منابع انسانی و پشتیبانی، 6 (4): 153-141.
حقیقتیان، منصور.کریمی زاده، سمیه و نظری، جواد. ( 1391). بررسی برخی عوامل اجتماعی موثر بر فساد اداری، جامعه شناسی کاربردی، 23 (1): 99-83.
خالق، پورشاهرودی. ( 1396 ). مقایسه تطبیقی سیستم تربیت معلم ایران، ژاپن، کنفرانس ملی رویکرد های نوین علوم انسانی در قرن 21
خنیفر، حسین. (1398). سخنرانی آیین نکوداشت صدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم تهران، دانشگاه خوارزمی، اردیبهشت ماه
دستیاری، اکرم. محمدی، محمد (1393)، برون سپاری مدیریت منابع انسانی، اولین کنفرانس بین المللی اقتصاد، مدیریت، جسابداری و علوم اجتماعی، رشت.
سنگری، محمود. آخش، سلمان. (1395). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده سازی دانشجو در مراکز تربیت معلم کشورهای ژاپن، استرالیا، و ایران، نامه آموزش عالی،13(3):7-32.
سمیعی، بیژن. ( 1395). طراحی و الگوی تامین و تربیت معلم در دوره ابتدایی و دلالت های اجرایی آن، رساله دکتری دانشگاه خوارزمی، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی
عباس پور، عباس. (1393). مدیریت منابع انسانی پیشرفته: رویکردها، فرایندها و کارکردها، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت )
کرسول، جان. ( 1394) . پویش کیفی طرح پزوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد( روایت پژوهی، پدیدار شناسی، نظریه داده بنیاد، قوم نگاری)، مترجمان: حسین کاظمی و حسن دانایی فرد، نشر عراقی.
کرمی، ابوالفضل و کاملی، محمود. (1394). ایجاد انگیزه پیشرفت و مقیاس سنجش آن، انتشارات روان سنجی.
محمدی، محمود. (1399). مدل های تاریخی تربیت معلم دوره ابتدایی در ایران، پژوهش در تربیت معلم، 3(2): 87-112.
مصدق، هادی. (1395). بررسی فرایند جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه های دولتی وزارت علوم( رساله دکتری منتشر نشده )، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی تهران.
ملکی، حسن. ( 1391 ). صلاحیت های های حرفه معلمی ، تهران: انتشارات مدرسه.
معصوم زاده، توحید. (1394). عوامل موثر بر جذب و بکار گیری نیروی انسانی شایسته در آموزش و پرورش آذربایجان غربی، کنفرانس ملی هزاره سوم و علوم انسانی، شیراز ، مرکز توسعه آموزشهای نوین ایران.
مهدیان، سمیه و صالحی، کیوان. (1397). بازنمایی ادراک و تجربه زیسته معلمان از منزلت اجتماعی: مطالعه ای به روش پدیدارشناسی، فصلنامه خانواده و پژوهش، 15(1):19-38.
یونسکو. ( 1990 ). آموزش و پرورش برای آینده ( کنفرانس بانکوک ) تهران: مرکز تحقیقات سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش.
Addison, R., Brundrett, M. (2008). Motivation and demotivation of teachers in primary schools: The challenge of change, Education, 36 (1):79-94
Armstrong, M. (2014), Armstrong s Hand book of Human Resource Management Practice, Ashford color press Land Management (13):1-12
Gwet.K.L(2014). Handbook of inter – rater reliability: the definitive guide to measuring the extent of agreement among raters, Advanced Analytics LLC.
Hamronava. A.(2015). content analysis of selected Slovak educational journals focusing on the issue of teacher’s mental health, Procedia-social and behavioral Science, 174: 2538-2542
Miller, T.W. and Miller, J.M. (2011) Educational leadership in the new millennium; a vision for 2020, International Journal of Leadership in Education, 4(2):181-9
Okehe.chI & Mtyuda. PN (2017) teacher Job Discitis faction: Implication for Teacher sustainability and social Transformation, Journal of Teacher Education for sustainability, 19(1):54-68
Padgett, D.k. (2008). Qualitative methods in social work research, London: SAGE.
Sacks, T. (2015). New Pathways to analysis through thick description; Historical trauma and emerging qualitative research, Qualitative Social Work, 14(60):753-757
Sergiovanni, T. (1998). Leadership and excellence in schooling, Educational Leadership, 41(5): 4-13
Wise,c.and Bush, T.(1999). From teacher to manager: the role of the academic middle manager in secondary schools, Educational Reserarch,41(2):183-9
Waters, M. (1999) personal development for teachers- part1, professional development Today, 1(2): 29-38
Watt, H.M.G., Richardson, P.W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: development and validation of the FIT choice scale, The journal of Experimental Education, 75 (3):167-202
Wirba, V.A. (2017). The recruitment, Selection and Retention Practices by Family Owned Smalland Medium size Enterprises (FOSMEs) in Cameroon, American Journal of Business, 21 (3):103-130.
_||_