طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
معصومه سلطان رضوانفر
1
,
علي اكبر خسروي بابادي
2
*
,
علیرضا عصاره
3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ريزي درسي، واحد تهران مركزي، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد گروه برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادگروه برنامه ريزي درسی، دانشگاه شهيد رجايي ، تهران، ايران
کلید واژه: اعتبارسنجی, آموزش و پرورش, الگوی برنامه درسی, پودمانی, مهارت آموزی.,
چکیده مقاله :
هدف: این پژوهش با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش انجام شد.
روش: پژوهش حاضراز نظر هدف کاربردی و با استفاده ازروش جمعآوری دادهها آمیخته اکتشافی متوالی(کیفی-کمی) از نوع داده بنیاد (مرحله کیفی)و پیمایشی(کمی) انجام گرفت. در بخش کیفی از روش داده بنیاد اطلاعات جمع آوری شده و با بکارگیری تحلیل استقرایی مورد بررسی قرار گرفت. در مرحله کمی پرسشنامه اعتبارسنجی محققساخته توسط 127 نفر از خبرگان صاحبنظر کشوری در حوزه تعلیم و تربیت و برنامه درسی تکمیل و پس از تحلیل عاملی تاییدی این پرسشنامه و الگوی اصلاح شده برنامه درسی پودمانی در دوره های مهارت آموزی آموزش و پرورش، با 132 متغیر، پس از تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و دوم و برازش مناسب توسط شاخصهای R2، Q2 اعتبارسنجی و ارائه شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش در بخش کیفی حاصل از سندکاوی و مصاحبهها با یکدیگر ترکیب شدند و فرایند یکسان سازی، حذف و ادغام مفاهیم کلیدی بدست آمد که در نتیجه منجر به شناسایی 17 تم اصلی شد و در ادامه مرحله کمی با توجه به این که مقدار مناسب برای آلفای کرونباخ 7/0، برای پایایی ترکیبی 7/0 و برای تمام 17 مقوله مقدارAVE بیشتر یا مساوی 4/0 بود. چون تمامی معیارهای سنجش بارهای عاملی مقدار مناسبی دارند، میتوان مناسب بودن وضعیت پایایی و روایی همگرای تحقیق را تایید کرد.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که می توان در الگوی برنامه درسی پودمانی (مدولار) برای دورههای مهارت آموزی آموزش و پرورش استفاده کرد.
purpose: This research was aimed at designing and validating the Podmani curriculum model (modular) for education skills training courses.
Method: The present study was conducted in terms of applied objective and using a mixed sequential exploratory (qualitative-quantitative) data collection method of the data-based type (qualitative stage) and cross-sectional survey (quantitative stage). In the qualitative part of the data-based method, information was collected and examined using inductive analysis. In the quantitative stage, a researcher-made validation questionnaire was completed by 127 national experts in the field of education and training and curriculum, and after confirmatory factor analysis, this questionnaire and the modified modular curriculum model in education and training skills training courses, with 132 variables, were validated and presented after first and second-order confirmatory factor analysis and appropriate fit by R2, Q2 indices.
Findings: The research findings in the qualitative section, obtained from document analysis and interviews, were combined together, and the process of unification, elimination, and integration of key concepts was carried out. As a result, 17 main themes were identified, and in the quantitative stage, considering that the appropriate value for Cronbach's alpha is 0.7, for composite reliability is 0.7, and for all 17 categories, the AVE value is greater than or equal to 0.4, and all criteria in the factor loadings measurement section have appropriate values, it can be confirmed that the research has appropriate reliability and convergent validity.
Conclusion: It can be concluded that the modular curriculum model can be used for education and training skills training courses.
امیری، معصومه. (1388). تجزیه و تحلیل وضعیت اشتغال آموزش دیدگان سازمان آموزش فنی و حرفهای و برآورد الگوی عوامل مؤثر بر آن، مجله برنامه و بودجه، 88(19): 1-12.
امامی، حسین. (1386). حلقه گمشده مهارت در آموزش پودمانی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران.
چهاربند، اسفندیار. ( 1389). کلیات نظام جدیدآموزش فنی و حرفهاي کشور، تهران.
خنیفر، حسین، جوان بخت، علیرضا،. (1397). مهارت های نرم برای فارغ التحصیلان فنی وحرفهای، فصلنامه مهارت آموزی، 11-(4): 13-23.
چهاربند، اسفندیار (1398). الگوي برنامه درسی پودمانی بر پایه استاندارد شایستگی حرفهاي، نشریه مطالعات تعلیم و تربیت استثنایی،11(13): 55-69.
چهارباشلو ، حسین، عباسی، عفت. (1392). تبیین ضرورت آموزش مهارت های اشتغال زا در دوره های پودمانی نظام علمی ـ کاربردی: راهی برای تضمین اشتغال، فصلنامه مهارت آموزی، 1(3): 93-104.
دانا، علی، محمدی مهر، مژگان، خوشدل، خوشدل. (1398). بررسی جایگاه طراحی آموزش به شیوه پودمانی در آموزش پزشكی، نشریه مطالعات آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، 1(7): 22-49.
دوراندیش، دکتر احمدرضا. (1400). آموزش پودمانی، دانشنامه آموزشهای علمی- کاربردی، 3(1): 29-35.
دوراندیش، احمدرضا. (1398). طراحی چارچوب برنامة درسی مبتنی بر شایستگی رشتة مکانیک صنایع دورة دوم متوسطه، فصلنامه نوآوریهای آمـوزشـی،71(18): 88-110.
عباس زاده، سعید، شاهی، سکینه، مهرعلیزاده ، یدالله . (1397). تناسب آموزش های هنرستان های فنی و حرفهای با نیازهای آموزشی صنایع کوچک شهر اهواز، اهواز.
سنتزپژوهی روشها، دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درس، 6(11): 101-122.
فتحی واجارگاه؛ کوروش، موسی پور؛ نعمت الله، یادگارزاده، غلامرضا. (1397). برنامه ریزی درسی آموزش عالی. (مقدمهای بر مفاهیم، دیدگاهها و الگوها)، تهران. مهربان نشر، چاپ دوم.
فتحی، صبا. (1391). بررسی میزان انطباق برنامههای درسی پودمانی اجرا شده نظام آموزش عالی علمی- کاربردی با اصول برنامه ریزی درسی پودمانی در استان آذربایجان شرقی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
کاویانی، حسین، لیاقدار، محمدجواد، زمانی، بی بی عشرت، عابدینی، یاسمین. (1379). الگوی برنامه ریزی درسی درکلاس معکوس:
ملک محمدي، حسین، ماكويي، احمد. (1398). ارائه یک مدل چندهدفه پودمانی جهت مسئله مکانیابی خدمات پزشکی اضطراري، مطالعه موردي: شهر کرمان، نشريه علمي مديريت زنجيره تأمين، 64(21): 2-29.
مهرمحمدی، محمود. (1391). وارونگي: رويكردي نوين به طراحي برنامه اي درسي معطوف به تربيت حرفه اي (با تاكيد بر علوم تربيتي)، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، 3(6): 23-39.
میروکیلی، وحیده. (1386). بررسي ميزان اثربخشي پودمانهاي آموزشي رشته روابط عمومي از ديدگاه كاركنان شاغل در شهرداري شهر تهران، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه شهید بهشتی.
ویسی، محمد، ا ایراندوست، امجد، یزدان پناه، سالار، بابایی، ابراهیم. (1395). مقایسه اثربخشی روش های تدریس فعال و سنتی بر میزان یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی در درس ریاضی،کنگره ملی توانمندسازی جامعه در حوزه مشاوره، خانواده و تعلیم و تربیت اسلامی، تهران.
یعقوبی، محمد. (1398). جستاری در طراحی الگوی مفهومی برنامه درسی: رویکردی سنتزپژوهانه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران، نشریه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 21(2): 50-66.
Dilekçi, A., & Karatay, H. (2023). The effects of the 21st century skills curriculum on the development of students’ creative thinking skills. Thinking skills and creativity, 47, 101229.
Forster, G. A, Bol.T. (2018). Vocational education and employment over the life course using new measure of o specificity. Social Science Reserch, 11(1), 112-129.
Null, W. (2023). Curriculum: From theory to practice. Rowman & Littlefield.
Narsico, L. O., & Narsico, P. G. (2023). Technical curriculum implementation and evaluation framework. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 4(12), 4168-4181.
Patel, S., Pelletier-Bui, A., Smith, S., Roberts, M. B., Kilgannon, H., Trzeciak, S., & Roberts, B. W. (2019). Curricula for empathy and compassion training in medical education: a systematic review. PloS one, 14(8), e0221412.
Regina Gennadyevna Sakhieva (2015). Designing a Structure of the Modular Competence-Based Curriculum and Technologies for Its Implementation into Higher Vocational Institutions, Asian Social Science, 11(2): 246-251
Sanjaya, W., Erita, Y., Putri, R. S., & Indriyani, N. (2022). Teachers’ readiness and ability in designing teaching modules in the independent curriculum. Journal of Digital Learning and Distance Education, 1(7), 288-296.
Sun, H., Yu, H., Chi, H., & Yuan, G. (2023). Reform and practice of vocational basic skills training course under the concept of curriculum ideology and politics. In SHS Web of Conferences (Vol. 153, p. 01020). EDP Sciences.
UNESCO (1998). The modular approach in technical education. Printed in France.