تحليل مسير رابطه ويژگيهاي شخصيتي و بهزيستي رواني از طريق هوش هيجاني و تابآوري در دانشآموزان مقطع متوسطه دوم
محورهای موضوعی : آموزش و پرورش
مجتبی مصطفائی
1
*
,
محمدرضا جهانگیرزاده قمی
2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم. ایران
2 - استادیار، گروه روان شناسی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، قم. ایران.
کلید واژه: ويژگيهاي شخصيتي, بهزیستی روانی, تابآوری, هوش هیجانی.,
چکیده مقاله :
هدف: توجه به بهزیستی روانی دانش آموزان از اهمیت ویژهای در هر نظام آموزشی برخوردار است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین ويژگيهاي شخصيتي و بهزيستي رواني از طريق هوش هيجاني و تابآوري دانشآموزان مقطع متوسطه دوم انجام گرفت.
روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمعآوری دادهها همبستگی و از نوع تحلیل مسیر میباشد. جامعه آماری تمام دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم جنوب شهر تهران در سال تحصیلی 03-1402 بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 302 تن از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ویژگیهای شخصیتی کاستا و مک گری (1985)، هوش هیجانی شوته و همکاران (1998)، تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و بهزیستی روانی ریف (1989) استفاده شد. دادهها با استفاده از نزم افزار SPSS و PLS تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش به طور کلی نشان داد که دادهها با الگوی پیشنهادی برازش مطلوبی دارند. بین ویژگیهای شخصیتی و بهزیستی روانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق هوش هیجانی و تابآوری رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0P<). از میان ویژگیهای شخصیتی، روان رنجوری با بهزیستی روانی، تاب آوری و هوش هیجانی رابطه منفی معنادار (05/0P<) و برون گرایی، انعطاف پذیری، توافق پذیری و وظیفه شناسی با بهزیستی روانی، تاب آوری و هوش هیجانی رابطه مثبت معنادار داشتند (05/0P<).
نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت که توجه به ویژگیهای شخصیتی و مواجه درست با هیجانات و ارتقای هوش هیجانی، زمینه لازم برای افزایش بهزیستی روانی دانشآموزان را فراهم میکند.
Purpose: The present study aimed to investigate the relationship between personality traits and mental well-being through emotional intelligence and resilience among high school students.
Methods: This research is applied in terms of its objective and correlational in terms of data collection method, and it employs path analysis. The statistical population included all male high school students in the southern region of Tehran during the 2023-2024 academic year. Using multi-stage cluster random sampling, 302 students were selected as the research sample. To collect data, Costa and McCrae Personality Traits Questionnaire (1985), the Schutte Emotional Intelligence Scale (1998), the Connor-Davidson Resilience Scale (2003), and the Ryff Psychological Well-Being Scales (1989) were used. Data analysis was done using SPSS and PLS software.
Findings: Overall, the findings showed that the data had a good fit with the proposed model. There was a significant positive relationship between personality traits and psychological well-being, both directly and indirectly through emotional intelligence and resilience (P<0.05). Among personality traits, neuroticism had a significant negative relationship with psychological well-being, resilience, and emotional intelligence (P<0.05). In contrast, extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness showed significant positive relationships with psychological well-being, resilience, and emotional intelligence (P<0.05).
Conclusion: In general, it can be said that paying attention to personality traits, properly dealing with emotions, and improving emotional intelligence provide the necessary basis for increasing students' psychological well-being.