مطالعه جامعه شناختی نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر سبک زندگی دانش آموزان دبیرستانی
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشمجیدرضا جهان مهین 1 , کرامت الله راسخ 2 * , کوروش سرورزاده 3 , علی رضا خدامی 4
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی گرایش بررسی مسائل اجتماعی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران.
2 - دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم ایران
3 - استادیار برنامه ریزی شهری و منطقه ای،گروه برنامه ریزی شهری، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
4 - استادیار جامعه شناسی،گروه علوم اجتماعی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
کلید واژه: شبکه های اجتماعی مجازی, سبک زندگی, رویکرد جامعه شناختی.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر مطالعه جامعه شناختی نقش شبکه های اجتماعی مجازی بر سبک زندگی دانش آموزان دبیرستانی شهر جهرم می باشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع مطالعه همبستگی دارای طرح زمینه یابی مقطعی و از حیث شیوه گردآوری داده ها، غیر آزمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان پسر و دختردبیرستانی مقطع متوسطه دوم شهرستان جهرم در سال تحصیلی جاری(1401-1400) بودند که تعداد نمونه 375 نفرکه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و در نهایت، ابزار گردآوری داده ها (دو پرسشنامه) بین آن ها توزیع شد. برای تعیین پایایی، از شیوه هماهنگ درونی به روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین از جداول توزیع فراوانی، ضریب همبستگی پیرسون، مقایسه میانگین ها، تحلیل واریانس، رگرسیون خطی، رگرسیون چندگانه جهت روابط بین متغیرها استفاده شده است.
یافته ها: یافته های تحقیق نشان داد بین استفاده دانش آموزان از شبکه های اجتماعی مجازی و تمامی مولفه های سبک زندگی به جز سبک زندگی فراغتی رابطه معنادار مثبت و مستقیمی وجود دارد. همچنین، نتایج نشان داد تبیین متغیر سبک زندگی دانش آموزان بر حسب مجموع متغیرهای مستقل( سبک زندگی دینی، فراغتی، ورزشی، الگوهای مصرف، مدیریت بدن و رفتارهای اجتماعی) قادرند 330/0 از تغییرات متغیر سبک زندگی دانش آموزان را تبیین کنند.
نتیجه گیری: هر چه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی دانش آموزان افزایش یابد، مولفه های ورزش و تندرستی، سبک زندگی دینی، الگوهای مصرف، رفتارهای اجتماعی و مدیریت بدن آن ها دچار تغییر می شود. نتایج این تحقیق می تواند به برنامه ریزی فرهنگی کشور بویژه در حوزه آموزش و پرورش کمک کند.
Purpose: The purpose of this research is to sociologically study the role of virtual social networks on the lifestyle of high school students in Jahrom city.
Method: The current research is a correlation study of two or more variables, that is, with the aim of identifying the relationship between two or more variables, it has a cross-sectional design and is non-experimental in terms of the method of data collection. The statistical population was all male and female high school students of second secondary level in Jahrom city in the current academic year (1401-1401) and the sample number was 375 who were selected using random sampling method and finally, the data collection tool (two questionnaires) between them was distributed to determine reliability, the internal consistency method using Cronbach's alpha method has been used. SPSS software was used to analyze the data. Also, frequency distribution tables, Pearson's correlation coefficient, mean comparison, analysis of variance, linear regression, multiple regression were used for relationships between variables.
Findings: The findings of the research showed that there is a significant positive and direct relationship between students' use of virtual social networks and all lifestyle components except leisure lifestyle. According to the coefficients of determination, the amount of use of virtual social networks has predicted the components of leisure lifestyle more than other components and the component of consumption patterns less than other components. Also, the results showed that the explanation of the students' lifestyle variable in terms of the total of independent variables (religious lifestyle, leisure, sports, consumption patterns, body management and social behaviors) are able to explain 0.330 of the changes in the students' lifestyle variable.
Conclusion: As the amount of use of virtual social networks of students increases, the components of exercise and health, religious lifestyle, consumption patterns, social behaviors and body management will change. The results of this research can help the country's cultural planning, especially in the field of education.