ارائه الگوی توسعه بازاریابی محصولات کشاورزی درایران با محوریت گیاهان دارویی با استفاده از روش داده بنیاد و اعتباریابی مدل
محورهای موضوعی : فصلنامه اقتصاد محاسباتیبیژن علی زاده 1 , عبدالله نعامی 2 , محمد نصراله نیا 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: bijan.alizadeh@yahoo.com
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (مسئول مکاتبات: Naami122@yahoo.com
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران: nasrollahniya@gmail.com
کلید واژه: اعتباریابی, داده بنیاد, روش آمیخته, بازاریابی کشاورزی, بازاریابی گیاهان دارویی,
چکیده مقاله :
بازاریابی در اقتصاد امروز دنیا از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است و تحقیقات و بررسیهای مختلفی در حوزه بازاریابی به ویژه بازاریابی محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی در حال انجام است. روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته و تفسیری اکتشافی و با استفاده از تکنیک گراندد تئوری صورت پذیرفته است.در بخش کیفی جامعه آماری شامل نخبگان، اساتید و مدیران ارشد حوزه کشاوررزی و وزارت صمت و اتاق بازرگانی و بازاریابی گیاهان دارویی هستند که به روش نمونه گیری هدفمند از ۱۵ نفر مصاحبه عمیق انجام شد و فرایند تئوری سازی با پانزده مصاحبه به اشباع نظری رسید. تحلیل داده ها با استفاده از کد گذاری به روش استراوس و کوربین انجام شده و در یخش کمی 9 متغیر به دست آمده از الگوی کیفی به عنوان فرضیه و استنباط در نظر گرفته شده و با ضریب همبستی پیرسون آزمون شدند و سپس شاخص سازی در یک مدل معادله ساختاری با نرم افزار Amos انجام گردید. نتایج پژوهش در دو بخش کمی وکیفی ارایه شده و نتایج بخش کیفی بر اساس سه مرحله کد گذاری با بیش از ۱۰۸ گزاره معنی دار، ۲۱۱ مفاهیم متناظر و ۲۳ مقولة فرعی و ۹ مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. و نتایج کمی نیز با آزمونهای ساختاری تایید گردید. درنهایت پیشنهاد می گردد، تربیت نیروی انسانی ماهر، متخصص و کارآمد باید در همه حوزههای بازاریابی کشاورزی و گیاهان دارویی توسط متخصصین امر و مدیران ارشد صورت بگیرد.
Marketing has a high place and importance in today's world economy, and various researches and surveys are being conducted in the field of marketing, especially the marketing of agricultural products and medicinal plants. The current research is designed with the aim of discovering the mental pattern of elites, specialists, professors and senior managers in the field of agriculture and marketing in Iran regarding the development of marketing of agriculture and medicinal plants. The method of the present research is mixed and interpretative and exploratory and using the grounded theory technique. In the qualitative part, the statistical population includes elites, professors and senior managers in the field of agriculture, the Ministry of Health, and the Chamber of Commerce and Marketing of Medicinal Plants, who use sampling method. An in-depth interview was conducted with 15 people and the theory building process reached theoretical saturation with 15 interviews. Data analysis was done by using Strauss and Corbin coding method and in quantitative analysis, 9 variables obtained from the qualitative model were considered as hypotheses and inferences and were tested with Pearson correlation coefficient and then indexed in a model. T three stages of coding with more than 108 meaningful propositions, 211 corresponding concepts, 23 subcategories, 9 main categories, and one core category. And quantitative results were also confirmed with structural tests. Finally, it is suggested that the training of skilled, expert and efficient human resources should be done by specialists and senior managers in all fields of agricultural marketing and medicinal plants.
_||_