تاثیر کمکهای رسمی توسعهای بر بروندادهای آموزشی در کشورهای منتخب منطقه منا
محورهای موضوعی : فصلنامه اقتصاد محاسباتیلطفعلی عاقلی 1 , مهران سام دلیری 2
1 - پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران
2 - گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران ایران
کلید واژه: , , خالص کمکهای رسمی توسعه سرانه, , میانگین تعداد سالهای تحصیل, , سالهای مورد انتظار تحصیل,
چکیده مقاله :
کمکهای رسمی توسعهای می توانند بر شاخص آموزش و بروندادهای آن یعنی میانگین سالهای تحصیل در افراد بزرگسال( افراد 25 سال به بالا) و سالهای مورد انتظار تحصیل در کودکان( هنگام ورود به مدرسه) اثرگذار باشند. دموکراسی حاکم بر کشورها میتواند بر شاخص آموزش و متغیرهای آن تاثیر بسزایی داشته باشد کشور با دموکراسی بهتر میتواند محیط مناسبی را برای تحصیل همهی افراد جامعه ایجاد کند. در این راستا این مطالعه به دنبال تاثیر کمکهای رسمی توسعهای بر بروندادهای آموزشی که شامل میانگین تعداد سالهای تحصیل در کشورهای با درآمد متوسط به بالای منطقه منا با تاکید بر دموکراسی حاکم بر این کشورها طی دورهی 2001 تا 2020 و با استفاده از روشهای داده ترکیبی میباشد. نتایج تجربی بیانگر این است که کمکهای رسمی توسعه سرانه، درآمد ناخالص ملی سرانه، هزینههای بهداشتی و نرخ رشد جمعیت به طور معناداری باعث افزایش بروندادهای آموزشی شدهاند. کارایی دولت تاثیر مثبت بر بروندادهای آموزشی داشته در حالی شاخص حق اظهارنظر و پاسخگویی (بهعنوان متغیر جانشین دموکراسی) تاثیر منفی بروندادهای آموزشی داشته است.
Official Development Assistance can be effective on the education index and its outcomes, the Mean Years of Schooling in adults (people 25 years and older) and the Expected Years of Schooling in children (when entering school). Democracy in countries can positively affect the education index and its variables. A country with a better Democracy can create a suitable environment for the education of all members of society. In this regard, this study examines the impact of Official Development Assistance on educational outcomes, including the Mean Years of Schooling and Expected years of Schooling in selected upper-middle income countries of MENA with emphasis on Democracy from 2001 to 2020 and using panel data method. Empirical results indicate that Official Development Assistance per capita, Gross National Income per capita, health expenditure, and population growth rate have significantly increased educational outcomes. The Government Effectiveness Index has a positive effect on educational outcomes, while Voice and Accountability Index (as an indicator of democracy) has negatively influenced the educational outcomes.
_||_