بررسی طرح اسقاط خودروهای فرسوده با رویکرد نظریه بازیها
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیت
1 - استادیار اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس
2 - کارشناس ارشد اقتصاد انرژی
کلید واژه: نظریه بازیها, طرح اسقاط خودروی فرسوده, تسهیلات, دارندهی خودرو, ستاد مدیریت حمل و نقل,
چکیده مقاله :
آلودگی هوا و مصرف بالای حاملهای انرژی، به اعمال طرحهای از جمله طرح اسقاط خودروی فرسوده از سوی دولت منجر شده است. در این تحقیق نقش تسهیلات در طرح اسقاط خودروی فرسوده، با رویکرد نظریه بازی بررسی شده است. برای این منظور در قالب یک بازی ایستا با اطلاعات کامل، ابتدا با 3 بازیکن شامل خودروساز و ستاد حمل و نقل و سوخت و مالکان خودروهای فرسوده بازی طراحی شده است و سپس با حذف خودروساز، در قالب یک بازی ۲ بازیکن، با استراتژیهای خاص مربوط به هر بازیکن، طرح یاد شده بررسی شده است. در ادامه با استفاده از دادههای موجود در سال ۱۳۹۱ بازی ۲ بازیکن بازنویسی شده است. در تعادل ۳ بازیکن مالکان خودروهای فرسوده و خودروسازان تمایل به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را دارند ولی تسهیلات و پرداخت نقدی دولت برای این طرح کم میباشد و با حذف خودروساز نیز تعادل در جایی اتفاق می افتد که مالک خودرو مایل به از رده خارج کردن و اجرای طرح میباشد ولی تسهیلات و پرداختیهای دولت کم میباشد. با توجه به روند رشد سریع قیمت خودرو، توجه مسئولان امر به پرداخت نقدی و تسهیلات بیشتر برای موفقیت کامل طرح را میطلبد.
Air pollution and high consumption of energy carriers have led to perform programs like accelerated vehicle retirement program by the government in recent years. In this study, the researchers have tried to examine this program by Game Theory approach. To achieve the goal, firstly, a static game with complete information is planned by three players involving automaker, transportation and fuel staff and old cars owners. Then, by removing the automaker, the game will be continued by two players through specific strategies for each player. Then, by using existing data of the year 2012, the game is re-written by two players. At the balance of three players, old car owners and automakers tend to retire their old vehicle, but the amount of the facilities and cash payments for this program are low. By removing automaker, the balance happens where the car owners tend to retire their old cars and to implement the project, whereas the credits provided by the government is low. Due to the quick increase of car prices, the authorities must pay attention to develop more facilities for the complete success of the program.
منابع
- ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت (1392). معاونت نوسازی ناوگان حمل و نقل.
- صلاح، جواد، ملک پور، سپیده (1388). ارزیابی اقتصادی جایگزینی خودروهای فرسوده سبک بنزین سوز در ایران. مجلهی مطالعات اقتصاد انرژی، 6 (20): 185- 161.
- عبدلی، قهرمان (1387). نظریه بازیها و کاربردهای آن. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران، تهران.
- عبدلی، قهرمان، ورهرامی، ویدا (1389). بررسی آثار طرح اسقاط خودروهای فرسوده (مطالعهی موردی شهر تهران). فصلنامه ی مطالعات اقتصاد انرژی، 7 (26): 140- 87.
- عبدلی، محمدعلی، معتمدی، سید بهمن، باغوند، اکبر (1387). مدیریت زیست محیطی خودروهای فرسوده. مجلهی محیط شناسی، 34 (45): 62- 53.
- ناظری، نیما (1381). بررسی طرح جایگزینی خودروهای سواری پر مصرف فرسوده با خودروهای جدید کم مصرف. پایاننامهی کارشناسی ارشد، تهران. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- Adda, J., & Cooper, R. (2000). Balladurette and Juppette: a discrete analysis of scrapping subsidies. Journal of Political Economy, 108 (4):778–806.
- Alberini, A., & Harrington, W., & McConnell, V. (1996). Determinants of participation in accelerated vehicle-retirement programs. RAND Journal of Economics, 26 (1): 93–112.
- Barth, H. G. (2014). Evaluation of impact of government program for final car market on car dealers. Procedia Economics and Finance, 12: 20 – 26
- Hahn, R. W. (1995). An economic analysis of scrap page. RAND Journal of Economics, 26(2).
- Hsu, S. L, & Sperling, D. (1994). Uncertain air quality impacts of automobile retirement programs. Transportation Research Record 1444: 90–98.
- Moltke-Von, A., & Colin, M., & Morgan (Ed), T. (2004). Energy subsidies: Lessons learned in assessing their impact and designing policy reforms. UNED
- Parks, R.W. (1977). Determinants of scrapping rate for postwar vintage automobiles. Econometrical, 45, 677–678.
- Walker, F.V. (1968). Determinants of auto scrap page. Review of Economics and Statistics, 50, 503–506.
- www.farsoodeh.ir