تحلیل قیمت و مانع ورود در صنعت نرمافزارهای کاربردی سفارشی
محورهای موضوعی : اقتصاد کار و جمعیتکیومرث شهبازی 1 , جلیل بادپیما 2
1 - دانشیار اقتصاد دانشگاه ارومیه
2 - دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه ارومیه
کلید واژه: طبقهبندی JEL: L86, L11, L10. واژگان کلیدی: نرمافزار کاربردی سفارشی, بازی بیزین ایستا, موانع ورود, حداکثر قیمت مانع ورود,
چکیده مقاله :
هدف این مقاله ارائه راهکاری برای کاهش هزینه خرید نرمافزارهای کاربردی سفارشی است. بدین منظور، مقاله حاضر قیمت نرم افزارهای مربوطه را با استفاده از بازی بیزین ایستا و با فرض آگاهی شرکت های رایانه ای نسبت به تقاضای آتی مدلسازی کرده است. نتایج نشان داد در صورتی که شرکت متقاضی نرمافزار کاربردی سفارشی، تقاضای خود را در دو یا بیشتر از دو مرحله تقاضا کند، رقابت قیمتی شرکت های رایانه ای برای کسب سود آتی موجب کاهش قیمت در مرحله برگزاری مناقصه و افزایش آن در مراحل بعد از مناقصه می شود. با افزایش تعداد مراحل تقاضا، حداکثر قیمت مانع ورود افزایش و بنابراین ارتفاع مانع ورود نیز افزایش مییابد؛ بر اساس نتایج به شرکتهای خریدار پیشنهاد می شود قبل از خرید، نیازسنجی نرمافزاری خود را کامل و تولیدکنندگان را از وجود تقاضای آتی مطلع سازند تا قیمت خرید نرمافزارهای بیانشده کاهش یابد.
Abstract The aim of this article is reducing the custom applied softwares cost. For this purpose, this research models the cost of related softwares by means of static bayesian game and assuming the computer companies awareness toward future demand. The results show if an applicant firm, for custom-purpose software, demand its application in two or more stages, price competition of computer companies to attain future profits cause price reduction in bidding stage and its increase after bidding stages. With increase in demand stages, not only the maximum entry forestalling price, but also entry barriers being increase. Based on results, the buyer firms are suggested to complete their software requirement before purchasing and announce the producers from future demands such that the price of the software reduces.
منابع
- بهشتی، محمدباقر، صنوبر، ناصر، فرزانه کجاآباد، حسن (1388). بررسی عوامل مؤثر بر ورود و خروج بنگاهها در بخش صنعت ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، 38(1): 157-179.
- خدادادکاشی، فرهاد (1391). اقتصاد صنعتی(نظریه و کاربرد). انتشارات سمت: تهران.
- زاهدی، عطفه (1393). قوانین و مقررات ناظر بر معاملات دولتی( مزایده- مناقصه). انتشارات جاودانه: تهران.
- سوری، علی (1391). نظریه بازیها و کاربردهای آن. انتشارات دانشگاه علوم اقتصادی: تهران.
- شای، آز (1393). سازمان صنعتی: نظریه و کاربردها، ترجمه کیومرث شهبازی. مرکز نشر دانشگاهی: تهران.
- شهیکیتاش، محمدنبی، نوروزی، علی (1393). محاسبه پارامتریک شاخص لرنر و ارزیابی رقابت و درجه انحصار صنایع ایران. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 3(27): 71-89.
- صدرائیجواهری، احمد (1390). اقتصاد صنعتی. انتشارات سازمان مدیریت صنعتی: تهران.
- عبدلی، قهرمان (1386). نظریه بازیها و کاربردهای آن(بازیهای ایستا و پویا با اطلاعات کامل). انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران: تهران.
- عبدلی، قهرمان (1391). نظریه بازیها و کاربردهای آن(بازیهای اطلاعات ناقص، تکاملی و همکارانه). انتشارات سمت: تهران.
- کرانی، عبدالرضا، جلالوند، وحید، شهیکیتاش، محمدنبی (1393). بررسی میزان اثربخشی و اولویتبندی شاخصهای مؤثر بر موانع ورود بنگاهها در بخش صنعت ایران (استفاده از رویکرد AHP فازی). فصلنامه سیاستهایمالیواقتصادی، 2(8): 103-124.
- مسکالل، ای؛ وینستون، امدی و گرین، جیآر (1394). اقتصاد خرد. ترجمه دشتبانفاروجی، مجید؛ جباری، امیر و فرامرزی، ایوب، انتشارات نور علم: تهران.
- Asikaien, Karla. (2012). Barriers to entry in a regulated industry: Tackling barriers to entry with limited resources – the entrant perspective. MSc thesis. Aalto University, School of Business.
- Cockburn, I.M., & MacGarvie, M.J. (2011). Entry and patenting in the software industry. Management science, 57(5): 915-933.
- http://www. multiwingspan.co.uk.
- McAfee, R., & Preston, Hugo M. Mialon & Michael A. Williams. (2004). What is a barrier to entry? Journal of the American Economic Review, 94(2): 461-465.
- OECD. (2005). Barriers to Entry, (Best Practices Roundtable), available at www.oecd.org/daf/competition/documentation under “Best practices”.
- Pressman, R. S. (2001). Software engineering: a practitioner's approach. McGraw-Hill.
- Snider, C., & Williams, J. Barriers to Entry in the Airline Industry: A regression discontinuity approach. The Review of Economics and Statistics, 97(5): 1002–1022.
_||_