شناسایی میزان اهمیت ایده سنجی و تایمینگ در موفقیت استارت آپ ها با تاکید بر برنامهریزی منابع مالی و سرمایهگذاری
محورهای موضوعی : اقتصاد مالیفریبا فتحی 1 , وحید رضا میرابی 2 , جلال حقیقت منفرد 3
1 - گروه مدیریت باز گانی واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی. تهران . ایران
2 - گروه مدیریت بازر گانی ،واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی – تهران .ایران
3 - گروه مدیریت تکنولوژی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: کدگذاری, استارت آپ, واژههای کلیدی: ایده سنجی, تایمینگ, نظریه داده بنیاد. طبقه بندی JEL : M13,
چکیده مقاله :
چکیدهاستارتآپ یک کمپانی نوپا است که که راهحلی نوین را برای یک مساله ارائه میکند، در حالی که تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد اما شناسایی عوامل موثر بر موفقیت این گونه شرکتهای نوپا میتواند تضمین کننده موفقیت آنها باشد. از عوامل تاثیر گذار در موفقیت استارتآپها میتوان به ایده سنجی و تایمینگ اشاره نمود. طبیعتا داشتن ایده مناسب و تشخیص زمان ورود و خروج به بازار می تواند نقش تعیین کننده ای در موفقیت استارتآپها داشته باشد. همچنین نمیتوان نقش منابع مالی و سرمایهگذاری در این حوزه را نادیده گرفت. بنابراین با عنایت به نقش ایده سنجی و تایمینگ در موفقیت استارت آپ ها، پژوهش حاضر در پی شناسایی میزان اهمیت ایده سنجی و تایمینگ در موفقیت استارتآپها با تاکید بر منابع مالی و سرمایه گذاری است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیاد انجام گرفته است. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بوده و به منظور گردآوری اطلاعات، با بهکارگیری روش نمونهگیری هدفمند با 25 نفر از خبرگان شامل اساتید دانشگاه، دست اندرکاران فضای استارتآپی(مثل منتور ها، سرمایه گذاران ،مربیها و مشاورین) ، شتابدهندهها، استارتآپهای موفق , استارتآپهای شکستخورده مصاحبه انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی انجام گرفت. بر اساس آن، مدل کیفی پژوهش طراحی شد. نتایج پژوهش حاضر، نشان دهنده استخراج بالغ بر 91کد یا مفهوم اولیه از مصاحبهها و نیز احصاء 20 مفهوم و 7 مقوله است که در قالب مدل پارادیمی شامل ایده سنجی و تایمینگ به عنوان مقوله محوری و شرایط علی، ICT به عنوان عوامل زمینه ای، برنامهریزیمنابع مالی و سرمایه گذاری به عنوان شرایط مداخله گر، مدل کسب و کار و محصول اولیه به عنوان راهبردها و ایجاد ارزش به عنوان پیامد قرار گرفت.
Abstract Startup is a novice company that offers a new solution to a problem; while there is no guarantee for the company's success through the solution provided, identifying the factors affecting the success of these emerging companies can be a guarantee of their success. The factors influencing the success of startups can be referred to as think-tanks and timing. Naturally, having the right idea and recognizing the time of entry and exit can play a decisive role in the success of the startup. So, given the role of ideology and timing for the success of startups, the present research seeks to identify the importance of Assessment ideas and timing for the success of startups. This research has been conducted within the framework of a qualitative approach and with the application of the research data method of the Foundation. Data gathering tools are semi-structured interviews. In order to collect information, using a targeted sampling method with 25 experts including university professors, APs (such as investors, coaches and Consultants), accelerators, successful startups, failed startup interviews. Data analysis was carried out in three stages: open coding, axial coding and selective coding, and a qualitative research model was designed. The results of this study indicate that the extraction of 91 codes or the initial concept of interviews, as well as the inventory of 20 concepts and 7 categories, are based on the paradigm model including Assessment ideas and timing as the axial and causative category, ICT as the underlying factors, Investment as intervening conditions, the business model and the primary product as a strategy and value creation as a consequence.
فهرست منابع
آذر، ع.، صادقی، آر.، کردنائیج، ا. (1392)،اولویت بندی عوامل موثر بر موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط حوزه فناوریهای برتر رویکرد فرایند تحلیل شبکه ای فازی؛ مجلة توسعه کارآفرینی؛ تابستان ، سال پنجم، جلد دوم، صص 165-184
آزاد, ناصر, محمدی پور, مجتبی, نقدی, بهمن. (1397). چالش های تجاری سازی محصولات دانش بنیان با تاکید بر بخش بازاریابی و مالی (مورد مطالعه: پارک فناوری دانشگاه تهران). اقتصاد مالی، 12(44)، 189-208.
باصری, بیژن, روشنی یساقی, نوریه. (1393). بررسی عوامل موثر بر اشتغال زایی صنایع کوچک در استان گلستان. اقتصاد مالی، 8(26), 113-132.
بختیاری، صادق. شایسته، افسانه . (1391). بررسی تاثیر بهبود فضای کسب و کار بر رشد اقتصادی در کشورهای منتخب با تاکید بر ایران. اقتصاد مالی، 6(19)، 175-204.
بهبودی گنجه،م. عباسی خواه،ح.س.(1396) . شناسایی عوامل تاثیر گذار بر بقای استارتاپ با بررسی نقش تعدیل گری سرمایه انسانی(مورد مطالعه: استارتاپ های دیجی کالا، بامیلو، دیوار و شیپور) .دومین کنفرانس سالانه مدیریت بر مبنای هوشمندی .دانشگاه تهران
بیدگلی, غلامرضا اسلامی, بیگدلو, مهدی. (1384) ، بررسی معیارهای موثر در ارزیابی کسب وکارهای مخاطره آمیز کار آفرینانه. فصلنامه دانش مدیریت ،18(1)
جلیلی، س.م.(1395). ارائه مدل موفقیت کسب و کارهای نوپا در ایران با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستم ( پایان نامه ارشد)
حسن زاده، مجید،(1392)، ایده پردازی پایه شکوفایی خلاقیت،کارگاه آموزش خلاقیت، دانشگاه کاشان
حسینپور،داود. کریمی جعفری، فاطمه. (1391). بررسی اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) بر بهرهوری نیروی کار در صنایع کارخانهای استان مرکزی. اقتصاد مالی، 6(19)، 111-134.
شاه طهماسبی، اسماعیل. جوادیان، مجید. نیکبخت، محمدجواد.(1391). بررسی نقش اعطای تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط صنعتی در ایجاد اشتغال (مورد مطالعه: کارگاههای صنعتی شهر تهران). اقتصاد مالی، 6(21), 33-58.
فیض بخش، س. ع.، تقی خان تجریشی، ا.، امینی، ر.، (1384). اهداف برنامه های توسعه کارآفرینی و کسب و کارهای کوچک؛ مجله رهیافت، شماره 29 ، بهار1384
لطفی زاده،طلیعه(1395)، استارت آپ ها چگونه ارزش گذاری می شوند؟ روزنامه دنیای اقتصاد
محمدپور، احمد (1392). تجربه نوسازی (مطالعه تغییر و توسعه در هورامان با روش نظریه زمینهای). تهران. انتشارات جامعه شناسان.
مهدیان, یاسمن؛ علی عالیخانی و ساناز نیکقدم حجتی، ۱۳۹۶، شناسایی و رتبه بندی عوامل تاثیرگذار بر موفقیت استارت آپ ها، کنفرانس ملی پژوهش های نوین در مدیریت و حسابداری، اصفهان، دانشگاه شیخ بهایی،
ندافی, راضیه, احمدوند, مصطفی. (1396). شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعۀ کسب و کارهای نوپا (استارت آپها) با استفاده از روششناسی کیو. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی, 10(3), 517-534.
یراقی, شکوفه؛ علی طاهری و زینب طاهری، ۱۳۹۳، بررسی متدولوژی های سبک استارتآپ ناب و کانبان، اولین کنگره سراسری فناوریهای نوین ایران با هدف دستیابی به توسعه پایدار، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار، موسسه آموزش عالی مهر اروند،
Brem, A. (2008). The Boundaries of Innovation and Entrepreneurship, Wiesbaden: Erlangen-Nürnberg.
Chesbrough, H. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston: Harvard Business School Press.
Chorev, S. and Anderson, A. R. (2006). Success in Israeli High-Tech Start-Ups; Critical Factors and Process, Technovation, 26 (2), 162- 174.
Corbin JM, Strauss AL. Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, Inc; 2008.
Crescwell, J. W. (2005). Education Research: Planninge, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research.
Criscuolo, P., Nicolaou, N. & Salter, A. (2012). The elixir (or burden) of youth? Exploring differences in innovation between start-ups and established firms. Research Policy 41(2), 319–333.
Dahshan, M. E., Tolba, A. H., & Badreldin, T. (2012). Enabling Entrepreneurship in Egypt: Toward a Sustainable Dynamic Model. Innovations: Technology, Governance, Globalization, 7(2), 83–106. doi:10.1162/inov_a_00130
Incubation. In Lَpez-Claros, A.The Innovation for Development Report 2009–2010, pp 69-84. London:
Khalil, M. A., Olafsen, E. (2010). Enabling Innovative Entrepreneurship through Business
Lee, J-H., Venkataraman, S. (2006). Aspirations, market offerings, and the pursuit of entrepreneurial opportunities. Journal of Business Venturing, 21(1), 107– 123.
Mel, S.D., McKenzie, D. and Woodruff, C. (2009). Innovative Firms or Innovative Owners? Shri Lanka: The World Bank Development Research Group.
Menkveld, D. (2012). Determinants among the Internet Startup Life Cycle, Master of Business Informatics Student. Faculty of Science Department of Information and Computing Sciences Utrecht University, Utrecht, The Netherlands.
Nandram, S. S. and Boemans, M. (2001). De Beset Undernamed: Conditions Boor undernamed Success, Breakeven: Universities Nyenrode.
Palgrave Macmillan UK.
Paradkar, Amit, Knight, John, Hansen, Paul(2015): Innovation in start-ups: Ideas filling the void or ideas devoid of resources and capabilities? Technovation41-42; pp.1–10
Paradkar, Amit, Knight, John, Hansen, Paul: Innovation in start-ups: Ideas filling the void or ideas devoid of resources and capabilities? Technovation41-42; 2015; pp.1–10
Regele, M.D., Neck, H.M. 2012. Entrepreneurship education sub-ecosystemin the United States: opportunitiesto increase entrepreneurial activity. Babson College, USASBE, 52-69p
Ries, E. (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses.
Ries, E. (2013). Lean start-up Practices aren’t Just for Young Tech Ventures. A Version of this Article Appeared in the May 2013 issue of Harvard Business Review
Salamzadeh, A. & Kawamorita K., Hiroko, (2015). Startup Companies: Life Cycle and Challenges. Proceedings of the 4th International Conference on Employment, Education and Entrepreneurship (EEE), Belgrade, Serbia.
Sandberg, B. (2008). Managing and Marketing Radical Innovations, Oxon: Rutledge.
Sipola S. (2015). Understanding Growth and Non-growth in Entrepreneurial Economies. Väitöskirja. University of Oulu.
Trauffler, G. and Tschirky, H. (2007). Sustained Innovation Management: Assimilating Radical and Incremental Innovation Management, Basingstoke England: Palgrave Macmillan in Association with the European Institute for Technology and Innovation Management.
Tschirky, H. & Trauffler, G. (2010). Developing Innovation Strategies: How to Start? – A Systematic Approach Using the Innovation Architecture. In: Tschirky, H., Herstartt, C. & Probert, D. (eds.). Managing Innovation Driven Companies. Houndmills, Basingstoke, Hampshire: Palgrave Macmillan, 3–36.
Turban, E., McLean, E., & Wetherbe, J. (2002). Information technology for management. John Wiley & Sons.
Työ- ja elinkeinoministeriö (2013). Yrityskatsaus 2013: Näkökulmia elinkeinopolitiikkaan, yrityksiin ja yrittäjyyteen. Available at: https://www.tem.fi/ajankohtaista/julkaisut/ kilpailukyky/yrityskatsaus _2013_nakokulmia _elinkeinopolitiikkaan_yrityksiin_ja _y rittajyyteen.97985.xhtml> Cited 26.1.2016.
_||_