پیشبینی و بررسی عوامل رفتاری موثر بر تصمیمات سرمایهگذاران خارجی در ایران
محورهای موضوعی : اقتصاد مالی
مژگان بابایی قانع
1
(گروه اقتصاد- شهری و منطقه ای، واحد زنجان دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.)
یداله رجائی
2
(گروه اقتصاد، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران)
اشکان رحیم زاده
3
(گروه اقتصاد، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.)
محمد دالمن پور
4
(گروه اقتصاد ، واحد زنجان ،دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران)
کلید واژه: تصمیمات, واژههای کلیدی: عوامل رفتاری, سرمایهگذاری خارجی. طبقه بندی JEL : G41,
چکیده مقاله :
چکیده یکی از راهکارهای اساسی در زمینه حمایت از کار و سرمایه ایرانی توجه به سرمایهگذاری خارجی است. بدیهی است سرمایهگذاری خارجی میتواند منجر به انتقال تکنولوژی و دانش فنی، بهبود روشهای مدیریت و بازاریابی، آموزش و تربیت نیروی انسانی، دسترسی آسانتر به بازارهای صادراتی و... گردد. توجه به این امر که اساساً چه فاکتورهایی بر انتخاب یک ناحیه به عنوان مقصد سرمایهگذاری خارجی تاثیرگذار میباشند و چه فاکتورهایی مانع از انتخاب یک کشور میگردند، میتواند راهنمایی برای برنامهریزی، در راستای دستیابی به منافع ناشی از سرمایهگذاری خارجی باشد. اغلب مطالعات از میان تمام فاکتورهای موثر بر تصمیمات سرمایهگذاران خارجی، توجه خود را بیشتر بر سنجههای اقتصادی نظیر نرخ رشد، ثبات اقتصادی و ... متمرکز نموده و به سایر پارامترها از جمله عوامل اجتماعی و روانشناختی موثر بر تصمیمات سرمایهگذاران کمتر پرداخته شده است. لذا؛ هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل رفتاری موثر بر تصمیمات سرمایهگذاران خارجی در ایران میباشد که در دو بخش اقتصاد سنجی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله داده ها در بخش اقتصادسنجی بصورت سالانه در بازه زمانی 1372الی 1400 گردآوری شدهاند و در بخش کیفی برای جمع آوری اطلاعات و دادهها از پرسشنامه(محقق ساخته) از روش میدانی استفاده گردیده است. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه و آزمون از متخصصین نظرخواهی شد و پرسشنامه از لحاظ اعتبار (روایی) با کسب نظر از استاد راهنما مورد تائید قرار گرفتند. از طرفی برخی سؤالات فاقد مشخصه های لازم حذف و برخی از سؤالات دارای ابهام اصلاح شدند که بیانگر روایی صوری سوالات پرسشنامه میباشد. در ادامه، در این پژوهش برای بررسی روایی سؤالات، از نسبت روایی محتوایی استفاده گردیده است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل بر اساس الگویARIMA (آریما)، بیانگر این است افزایش یک واحد میزان سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) در یک دوره قبل، باعث افزایش 6206/0 سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) در دوره حال خواهد شد. با این حال نتایج امار توصیفی نشان از کاهش سرمایهگذران خارجی در کشور در دوره مذکور را دارد. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل آزمون t نشان میدهد که میانگین متغیرهای اقتصاد رفتاری (ریسکگریزی ، رفتار تودهوار ، قاببندی، حسابداری ذهنی، سفطسه قمارباز و پشیمانیگریزی) بر تصمیم گیری سرمایه گذاران مستقیم خارجی تأثیر گذار است و این موضوع از لحاظ آماری مورد تأیید قرار گرفته است.
Abstract One of the basic strategies in supporting Iranian labor and capital is to pay attention to foreign investment. Obviously, foreign investment can lead to the transfer of technology and technical knowledge, improve management and marketing methods, training and education of human resources, easier access to export markets, and so on. so; The main purpose of this article was to investigate the behavioral factors affecting the decisions of foreign investors in Iran in both econometric and qualitative sections. In this article, data in the econometrics section were collected annually in the period of 1372 to 1400, and in the qualitative section, a questionnaire (researcher-made) field method was used to collect information and data. To determine the validity of the questionnaire and test, experts were consulted and the questionnaire in terms of validity (validity) was approved by obtaining the opinion of the respected supervisor. On the other hand, some questions lacking the necessary characteristics were removed and some ambiguous questions were corrected, which indicates the formal validity of those questions in the questionnaire. Then, in this study, content validity ratio was used to examine the validity of the questions. The results of the analysis based on the AR model indicate that an increase in foreign direct investment (FDI) in the previous period will increase foreign direct investment (FDI) by investors from the country, the reason for this should be sought in behavioral economics. The results obtained from the analysis of t-test show that the mean behavioral economics variables (risk aversion, herding behavior, social security, conservative mental accounting (bias) and orientation) influence the decisions of foreign direct investors. Is transient and is statistically valid.
فهرست منابع
_||_