اثرات تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط The effects of advertising on social networks on the financing of small and medium enterprises
محورهای موضوعی :
اقتصاد مالی
نازنین خجسته
1
,
ابراهیم چیرانی
2
,
سید محمود شبگو منصف
3
,
کامبیز شاهرودی
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاداسلامی ،رشت، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت دانشگاه آزاداسلامی ،رشت،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد رشت ،دانشگاه آزاداسلامی ،رشت،ایران.
4 - گروه مدیریت بازرگانی، ،واحد رشت ،دانشگاه آزاداسلامی ،رشت،ایران.
تاریخ دریافت : 1399/10/17
تاریخ پذیرش : 1399/12/21
تاریخ انتشار : 1400/03/01
کلید واژه:
شبکه های اجتماعی,
شرکت های کوچک و متوسط,
تامین مالی,
G32,
واژههای کلیدی:تبلیغات,
پژوهش ترکیبی. طبقه بندی JEL: G14,
چکیده مقاله :
چکیده: هدف از این مطالعهبررسی تاثیر تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر تامین مالیشرکتهایکوچکومتوسط است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که پیامدهای تبلیغات در شبکه های اجتماعی برای شرکت های کوچک و متوسط عبارتند از توسعه بازار و تامین مالی شرکت، خلق ارزش، برندینگ و ارتباط بلند مدت ودو سویه با مخاطب. با توجه به نتایج تحلیل عاملی مرتبه دوم بار عاملی متغیر توسعه بازار و تامین مالی 0.94، خلق ارزش 0.66 متغیر برندینگ 0.89، متغیر ارتباط بلند مدت و تعامل دو سویه با مخاطب 0.92، است و همبستگی مولفه پیامدها با معرف های آن متوسط به بالا برآورد می شوند. همچنین مقوله " توسعه بازار و تامین مالی " بیشترین بار عاملی را به خود اختصاص داده است. ضریب مسیر (r= 0.45) نشان می دهد تبلیغات در شبکه های اجتماعی بر توسعه بازار و تامین مالی شرکت های کوچک و متوسط تاثیر مثبت و معناداری داردThe effects of advertising on social networks on the financing of small and medium enterprisesNazanin Khojasteh EbrahimChiraniSeyed Mahmood ShabgooMonsefKambiz ShahroodiThe purpose of this study was to investigate the effect of advertising on social networks on the financing of small and medium enterprises. The results of this study show that the consequences of advertising on social networks for small and medium enterprises are market development and corporate financing, value creation, branding and long-term and two-way communication with the audience. According to the results of the second-order factor analysis, the factor of market development and financing variable is 0.94, value creation is 0.66, branding variable is 0.89, long-term relationship variable and two-way interaction with the audience is 0.92, and the correlation of the outcome component with its references is Are estimated above. Also, the category of "market development and financing" has the most factor. Path coefficient (r = 0.45) shows that advertising on social networks has a positive and significant effect on market development and financing of small and medium enterprises.
چکیده انگلیسی:
The purpose of this study was to investigate the effect of advertising on social networks on the financing of small and medium enterprises. The results of this study show that the consequences of advertising on social networks for small and medium enterprises are market development and corporate financing, value creation, branding and long-term and two-way communication with the audience. According to the results of the second-order factor analysis, the factor of market development and financing variable is 0.94, value creation is 0.66, branding variable is 0.89, long-term relationship variable and two-way interaction with the audience is 0.92, and the correlation of the outcome component with its references is Are estimated above. Also, the category of "market development and financing" has the most factor. Path coefficient (r = 0.45) shows that advertising on social networks has a positive and significant effect on market development and financing of small and medium enterprises.
منابع و مأخذ:
دهستانی، محمدعلی، فاضل یزدی، علی، دهقان هراتی، معصومه،.(1395) شبکه های اجتماعی: بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک، اولین همایش بین المللی مدیریت نوین در افق1404، 30 اردیبهشت ، دانشگاه تهران.
سیف اللهی، ناصر، بررسی تاثیر بازارگرایی و ثبات مدیریتی بر عملکرد مالی شرکت ها،(1398)، فصلنامه اقتصاد مالی، سال سیزدهم، شماره 48، 261-277
فرج پور، مقداد، صالح اردستانی، عباس، شناسایی عوامل تاثیرگذار بر بازارگرایی بر اساس تکنولوژی های نوین در صنعت بیمه به منظور ارائه الگو،(1399)، فصلنامه اقتصاد مالی، سال چهاردهم، شماره 53، 173-192.
کردنوری، امیرحسین، عدالتیان شهریاری، جمشید، عزیزی، محمد، کاباران زاده قدیم، محمدرضا،(1399)، طراحی مدل مفهومی در بانک های توسعه ای با رویکرد کارآفرینی بین المللی، فصلنامه اقتصاد مالی، سا چهاردهم، شماره 53، 157-172.
کیماسی، مسعود، ساجدی فر، علی اصغر، محمدیان محمودی تبار، محمود، دهدشتی شاهرخ، زهره، مدل درگیری مشتریان با برند در رسانه های اجتماعی در صنعت بانکداری، فصلنامهمطالعاتمدیریتکسبوکارهوشمند،دوره: 8،شماره: 29
محمدپور،احمد ( 1389 ). فراروش. تهران: انتشاراتجامعهشناسان.
ناصری، عطااله، احمدی جشفقانی، حسین علی، روش های موثر در استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازاریابی محصولات و خدمات بنگاه های اقتصادی کوچک (SMEs)و دومین کنفرانس بین المللی آینده پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی، دانشگاه تربت حیدریه، 15 بهمن 1394.
Andzulis, J., Panagopoulos, N. G., & Rapp, A. (2012). A review of social media and implications for the sales process. Journal of Personal Selling & Sales Management, 32,305-316.
Arora, A., et al. (2019). "Measuring social media influencer index-insights from Facebook, Twitter and Instagram." Journal of Retailing and Consumer Services49: 86-101.
Bennett, T. (2017). "Marketing strategies: How small restaurant businesses use social media."
Brooks, , et al. (2014). "A SWOT analysis of competitive knowledge from social media for a small start-up business." Review of Business Information Systems (RBIS)18(1): 23-34.
Bruce, M. and M. R. Solomon (2013). "Managing for media anarchy: A corporate marketing perspective." Journal of Marketing Theory and Practice21(3): 307-318.
Bruhn, M., Schoenmueller, V., & Schäfer, D. B. (2012). Are social media replacing traditional media in terms of brand equity creation? Management Research Review, 35, 770-790.
Brown-Peterson, A. J. (2017). Successful Facebook marketing strategies by Missouri small businesses: A qualitative case study (Doctoral dissertation, Northcentral University).
Charmaz, K. (2000). Grounded Theory: Objectivist and Constructivist Methods. Handbook of Qualitative Research. NK Denzin and YS Lincoln, Thousand Oaks, Sage Publications.
Daniels, J. D., et al. (2016). International business: Environments and operations, Pearson.
Dewan, S., & Ramaprasad, J. (2014). Social media, traditional media, and music sales. MIS Quarterly, 38, 101-121.
Castronovo, C. and L. Huang (2012). "Social media in an alternative marketing communication model." Journal of Marketing Development and Competitiveness6(1 117-134.(
Coulter, K. S., Bruhn, M., Schoenmueller, V., & Schäfer, D. B. (2012). Are social media replacing traditional media in terms of brand equity creation?. Management research review.
Clodagh, O. (2011). The emergence of the social media empowered consumer. Irish Marketing Review, 21(1/2), 32–
Felix, R., Rauschnabel, P.A., &Hinsch, C. (2016). Elements of strategic social media marketing: A holistic framework. Journal of Business Research, 1-8.
Kohli, C., et al. (2015). "Will social media kill branding?" Business horizons58(1): 35-44.
Hajli, M. N. (2014). A study of the impact of social media on consumers. International Journal of Market Research, 56, 388-404.
Hassan, Shahizan, Ahmad Nadzim, Siti Zaleha, Shiratuddin, Norshuhada, Strategic use of social media for small business based on the AIDA model, Social and Behavioral Sciences,2015, 172,262-269.
Iacovou, C. (2016). An analysis of social media marketing strategies and best practices of hospitality and tourism organizations, Northcentral University.
Go, E. and K. H. You (2016). "But not all social media are the same: Analyzing organizations’ social media usage patterns." Telematics and Informatics33(1):176-186.
Karimi, S. and H. S. Naghibi (2015). "Social media marketing (SMM) strategies for small to medium enterprises (SMEs)." International Journal of Information, Business and Management7(4): 86.
Kamboj, S., et al. (2018). "Examining branding co-creation in brand communities on social media: Applying the paradigm of Stimulus-Organism-Response." International Journal of Information Management39: 169-185.
Medina, J. C. M., Ramirez, A. M. M., & Noriega, C. P. (2013). Use and perception of digital marketing tools for micro-enterprises in Tijuana. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 1(3), 347–
Bennett, Tasheenia, Marketing Strategies:How Small Restaurant Business use Social Media, Doctor of Business Administration, 2017, Walden University.
Naylor, R. W., Lamberton, C. P., & West, P. M. (2012). Beyond the “like” button: The impact of mere virtual presence on brand evaluations and purchase intentions in social media settings. Journal of Marketing, 76, 105-120.
Öztamur, D. and İ. S. Karakadılar (2014). "Exploring the role of social media for SMEs: as a new marketing strategy tool for the firm performance perspective." Procedia-social and behavioral sciences150: 511-520.
Patino, A., Pitta, D. A., & Quinones, R. (2012). Social media's emerging importance in marketresearch. Journal of Consumer Marketing, 29, 233-237.
Papasolomou, I., &Melanthiou, Y. (2012). Social media: Marketing public relation’s new best friend. Journal of Promotion Management, 18, 319-328.
Peltola, T., &Mäkinen, S. J. (2014). Influence of the adoption and use of social media tools on absorptive capacity in new product development. Engineering Management Journal, 26(3) 45-51.
Ramsaran-Fowdar, R. R. and S. Fowdar (2013). "The implications of Facebook marketing for organizations." Contemporary Management Research9(1).
Rosman, R., &Stuhura, K. (2013). The implications of social media on customer relationship management and the hospitality industry. Journal of Management Policy and Practice, 14, 18-26.
Taneja, S., & Toombs, L. (2014). Putting a face on small businesses: Visibility, viability, and sustainability the impact of social media on small business marketing. Academy of Marketing Studies Journal, 18, 249.
Stephen, A. T., &Galak, J. (2012). The effects of traditional and social earned media on sales: A study of a microlending marketplace. Journal of Marketing Research, 49, 624-639.
Zhu, Y. Q., & Chen, H. G. (2015). Social media and human need satisfaction: Implications for social media marketing. Business Horizons, 58, 335-345.
یادداشتها
_||_