شناسایی و تبیین شاخصهای مؤثر در انتخاب بستههای نرمافزاری مالی
محورهای موضوعی :
اقتصاد مالی
عباس قدرت پناه
1
,
اسفندیار ملکیان
2
,
یحیی کامیابی
3
1 - گروه حسابداری، دانشکده ی علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشکده ی علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
3 - گروه حسابداری، دانشکده ی علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
تاریخ دریافت : 1402/01/04
تاریخ پذیرش : 1402/03/07
تاریخ انتشار : 1402/04/01
کلید واژه:
شاخصهای تأثیرگذار,
واژههای کلیدی: انتخاب نرمافزار حسابداری مناسب,
سیستمهای اطلاعاتی حسابداری,
روش دلفی. طبقه بندی JEL :,
چکیده مقاله :
چکیدهانتخاب نرمافزار حسابداری مناسب به موضوعی بسیار مهم برای سازمانها تبدیلشده است. بهگونهای که سازمانها متقاضی استفاده از خدمات مشاوره در انتخاب بسته نرمافزاری مناسب شدهاند؛ چراکه انتخاب نامناسب ممکن است منجر به خسارات مالی بزرگ شود. شاخصهای تأثیرگذار بر انتخاب نرمافزارهای حسابداری باید پیش از تهیه نرمافزار در نظر گرفته شوند. در رویارویی با چنین تصمیم مهمی، حسابداران، مدیران و مشاوران حرفهای، همگی، برای رهایی از تصمیمگیری ذهنی نیاز به شاخصهایی برای رتبهبندی این بستههای نرمافزاری دارند. هدف این مقاله شناسایی و تبیین عوامل اصلی است که سازمان باید در تصمیمگیری خود برای انتخاب نرمافزار مناسب در نظر گیرد. به کمک روش دلفی، پرسشنامه پژوهش در معرض نظرخواهی خبرگان قرارگرفته است. این شاخصها در قالب دو بُعد و ده مؤلفه دستهبندیشدهاند. این دو بُعد عبارتاند از ویژگیهای نرمافزار حسابداری و ویژگیهای تولیدکننده نرمافزار. نتایج پژوهش نشان میدهد که سه مؤلفه قابلیت اعتماد نرمافزار، فناوری و امنیت از بُعد ویژگیهای نرمافزار حسابداری و نیز دو مؤلفه نگهداری و ارتقاء نرمافزار، و شهرت تولیدکننده نرمافزار از بُعد ویژگیهای تولیدکننده نرمافزار دارای بیشترین تأثیر در انتخاب نرمافزار مناسب است
چکیده انگلیسی:
AbstractSelecting the appropriate accounting software has become an important issue for many organizations. In such a way that organizations have requested to use consulting services in choosing the right software package; Because the wrong choice might lead to major financial losses. Indicators affecting the selection of accounting software should be considered before preparing the software. Facing with such an important decision, accountants, managers, and professional consultants all need indicators to rank these software packages to free them from subjective decision-making. The purpose of this article is to identify and explain the main factors that the organization should consider in its decision to choose the right software. Using Delphi method, the research questionnaire has been subjected to experts' opinions. These indicators are categorized in the form of two dimensions and ten components. These two dimensions are the features of the accounting software and the characteristics of the software vendor. The results of the research show that the three components of software reliability, technology and security from the aspect of accounting software features, as well as two components of software maintenance and upgrading, and the reputation of the software vendor from the aspect of the characteristics of the software vendor have the greatest impact on choosing the right software.
منابع و مأخذ:
فهرست منابع
احتشام مهر، حسین، کامیابی، یحیی، و خلیل پور، مهدی. (1400). رابطه کسب و کار هوشمند و گزارشگری یکپارچه و تاثیر آن بر عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، 15(4 (پیاپی 57))، 333-351.
ادیبی زاده، نیما، بنی فاطمی کاشی، سیمین. (1397). نقش عوامل موفقیت شرکتها بر انتخاب بهینه سیستمهای اطلاعاتی حسابداری در شرکت PES. مطالعات تطبیقی در مدیریت مالی و حسابداری، زمستان 1397، سال سوم - شماره 4 (صفحه 1 تا 17)
رامنی، مارشال بی.، اشتین بارت و پال جان، ترجمه سجادی، سید حسین، طباطبایینژاد، سید محسن. (1385). سیستمهای اطلاعاتی حسابداری (جلد اول و دوم)، انتشارات دانشگاه شهید چمران، اهواز.
شجاع، حسین، مهربان پور، محمدرضا، جهانگیرنیا، حسین، و غلامی جمکرای، رضا. (1400). ارائه مدل تاثیر سرمایههای فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی بر استقلال مدیران مالی و کیفیت گزارشگری، اقتصاد مالی، 15(56)، 171-196. doi: 30495/fed.2021.687874
عرب مازاریزدی، محمد، خدابنده لو، مهدی. (1386). بررسی منافع، هزینهها و ایجاد ارزش افزوده در بهکارگیری نرمافزارهای آماده حسابداری در ایران. فصلنامه چشمانداز مدیریت بازرگانی، پیاپی ۲۳-۲۴ تابستان و پاییز
علیپور، مهرداد، بدیعی، حسین، رمضانی، مرتضی. (1389). ارزیابی نرمافزارهای حسابداری بر اساس ویژگیهای سیستمهای اطلاعاتی حسابداری / مطالعه موردی: شرکتهای مستقر در استان زنجان. حسابداری مدیریت، پیاپی ۷ زمستان
قدرت پناه، عباس. (1395). سیستمهای اطلاعاتی حسابداری و چالشهای پیش رو، دومین همایش ملی مباحث نوین در حسابداری، مدیریت و کارآفرینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مینودشت، 2 آذر
قدرت پناه، عباس. (1398). سیستمهای اطلاعاتی حسابداری، نشر مرندیز، مشهد.
مرادی، مهدی، بیات، نعیمه. (1397). سیستمهای اطلاعاتی حسابداری، نشر مرندیز، مشهد.
مغنی، حیدر، ناصحی فر، وحید، و ناطق، تهمینه. (1398). چگونگی تاثیر گسترش فناوریهای مالی بر بهبود عملکرد خدمات مالی. اقتصاد مالی, 13(49), 183-212.
ودیعی، محمدحسین، قدرت پناه، عباس. (1395). بررسی رابطه بین پیادهسازی سیستمهای اطلاعاتی حسابداری مبتنی بر رایانه و اثربخشی نظام کنترلهای داخلی چرخههای حقوق و دستمزد، موجودی مواد و کالا و دارایی ثابت در شرکتهای تولیدی خراسان رضوی، همایش ملی حسابداری، ارومیه، 5 خرداد
_||_
Abu-Musa, Ahmad A. (2005). The Determinates Of Selecting Accounting Software: A Proposed Model, The Review of Business Information Systems, New York, Volume 9, Number 3,.85-110
Bastı, M., & Boyar, E. (2012). Use of Analytical Network Process in Selecting Accounting Package Program. Dumlupınar University, Journal of Social Sciences, 34, 261-279.
Çetin, H., & Eren, T. (2015). Accounting Program Preference of the Accounting Professionals: A study in Konya. Ataturk University Journal of Faculty Administrative Sciences and Economics, 29(1), 83-100.
Colombo, Enzo & Francalanci, Chiara. (2004). Selecting CRM packages based on architectural, functional, and cost requirements: Empirical validation of a hierarchical ranking model. Requir. Eng.. 9. 186-203. 10.1007/s00766-003-0184-y.
Collins, J. Carlton. (1999). How to select the right accounting software, Journal of Accountancy, New York, Volume 188, Issue 2, August, pp. 61-69.
Demir E. (2015). Criteria of Smes for the Selection of Accounting Package Programs and Their Awareness. The Journal of Academic Social Science Studies, 4, 411-424.
Fisher, Dorothy M., Kiang, Melody Y., Fisher, Steven A., (2006). Selecting the Right Accounting Software for the Small Business, The National Public Accountant, Washington, Volume 46, Issue 6, August, pp. 16-18.
Jadhav, A.S., & Sonar, R.M. (2009). Evaluating and selecting software packages: A review. Information & Software Technology, 51, 555-563.
Jadhav, Anil S. & Sonar, Rajendra M. (2011). Framework for evaluation and selection of the software packages: A hybrid knowledge based system approach. The Journal of Systems and Software, 1394-1407.
LIN H.Y.,; HSU, P.Y. and SHEEN, G. J. (2007) “A fuzzy-based decision making procedure for data warehouse system selection”, Expert systems with applications.
Kim, C. S. and Yoon, Y. (1992). “Selection of Good Expert System Shell for Instructional Purposes in Business,” Information and Management, Vol. 23, No. 5, pp. 249-262.
Kontio, J. Caldiera, G. and Basili V. R. (1996). Defining Factors, Goals and Criteria for Reusable Component Evaluation. Proceedings of the CASCON'96 Conference.
Mack, Erica. (2000). "Implementing a Secure Accounting Information System", Bridgewater State College, Bridgewater, MA, USA.
Mattingly, Tim. (2001). How to select accounting software, The CPA Journal, New York, Volume 71, Issue 11, pp. 48-52.
Morey, Scott. (1999). Software 99, Journal of Property Management, Chicago, Volume 64, Issue 4, JulylAugust, pp. 80-92.
Schmidt, R. (1997). Managing Delphi surveys using nonparametric statistical techniques. Decision Sciences, 28(3), 763-774.
Teltumbde, A., (2000). A framework of evaluating ERP projects. International Journal of Production Research 38, 4507–4520.
Tunca, Z., Aksoy, E., Bülbül, H., & Ömürbek, N. (2015). Selection of Accounting Package Program through AHP based TOPSIS and ELECTRE Method. NiğdeUniversity, Journal of Faculty o Administrative Sciences and Economics, 8(1), 53-71.
Yürekli, Emin, Hasiloglu, Selcuk Burak. (2017). Evaluation of the Factors Affecting the Purchasing Decisions of Accounting Package Programs. Journal of Internet Applications and Management. 8. 47-64. 10.5505/iuyd.2017.46330.