الگوی پیاده سازی حکمرانی مردمی در خدمات شهری با بکارگیری فناوری حلقه های میانی محلات شهر بیستون
محورهای موضوعی : آمایش محیطاکبر ویس مرادی 1 , میثم چگین 2 * , حامد فاضلی کبریا 3 , سمیه شاه حسینی 4
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه خط مشی و اداره امور عمومی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
4 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کلید واژه: الگوی, حکمرانی مردمی, خدمات شهری, فناوری حلقه های میانی, شهربیستون,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای پیادهسازی حکمرانی مردمی در خدمات شهری، با بهرهگیری از فناوری حلقههای میانی در محلات شهر بیستون انجام شده است. روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نظریه دادهبنیاد است. مشارکتکنندگان شامل ۲۰ نفر از مدیران، کارکنان و اربابرجوعهای شهرداری بیستون در سال ۱۴۰۳ بودند که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختیافته گردآوری و با روش کدگذاری تحلیل شدند.
نتایج نشان داد عوامل علّی مانند حمایت از نهادهای مردمی و تشکیل گروههای داوطلب در زیباسازی شهری، عوامل زمینهای چون حمایت از مشارکت شهروندان، و عوامل مداخلهگر نظیر واگذاری مسؤلیتها به مردم، در تحقق این الگو مؤثرند. راهبردهای کلیدی شامل نظرسنجی عمومی، مشارکت در بهداشت شهری و تأمین مالی مردمی، و پیامدهای آن شامل حل مسائل شهری و نهادینهسازی فرهنگ مشارکت شهروندی بود.
This study aimed to develop a model for implementing public governance in urban services through the use of intermediate technology circles in the neighborhoods of Bisotun City. A qualitative research design based on grounded theory was employed. The participants included 20 managers, employees, and clients of Bisotun Municipality in 2024, selected through purposive sampling. Data were collected via semi-structured interviews and analyzed using coding techniques. The findings revealed that causal factors—such as support for civil institutions and the formation of volunteer groups for urban beautification—play an important role in shaping the model. Contextual factors, including support for citizen participation, and intervening factors, such as delegating responsibilities to the public, were also influential. Key strategies identified included conducting public surveys, promoting participation in urban health initiatives, and encouraging public financing. The outcomes of implementing this model were the resolution of urban challenges and the institutionalization of a culture of civic engagement.
1. آل سیدغفور، م و طالقانی، آ(1397) نقش عدالت اجتماعی و برابری فرصت¬ها در توسعه، کنفرانس ملی توسعه اجتماعی، اهواز.
2. ابوالحسنی، ا (1391). حکمرانی مردم¬سالارانه. سیاست- مجله دانشکده حقوق و علوم¬سیاسی 42(1): 19-1.
3. اسلامی، ر؛ فرومند، ل (1397). تأثیر خصوصی سازی بر حکمرانی مطلوب. نشریه حقوق اساسی، 15، 9-8.
4. امامی، م؛ استوار سنگری، ح (1396). تاملاتی پیرامون نظارت مالی بر دستگاههای دولتی ایران. نشریه حقوق اساسی. 8، 49.
5. امیرپور، ع؛ فلاح زاده، ع؛ برزگر، ع؛ نجفی خواه، م (1399). کارکرد سه جانبه گرایی در شهرداری و نقش آن در توسعه شاخصهای حکمرانی خوب. فصلنامه تخصصی علوم سیاسی. 14 (48). 179-157.
6. موسوی، م (1399). علل وقوع انقلاب اسلامی ایران، چرایی و چگونگی. فصلنامه جامعه شناسی انقلاب اسلامی. 1 (1)، 15-1.
7. میرسپاسی، ن؛ باقرزاده، م (1398). آسیب شناسی نظام پاسخگویی در سازمانهای دولتی. فصلنامه پژوهشگر. 3 (7)، 14-1.
8. میری، م؛ بلاغی اینالو (1398). نظارت قضایی بر عملکرد سازمان شهرداری. فصلنامه شهرداری. 14 (53)، 18-39.
9. نژندی منش، ه و عبدالهی اصل، ک(1394).نقش سازمان¬های مردم نهاد(NGO) در ترویج حقوق شهروندی، همایش سراسری تببین حقوق شهروندی، ارومیه.
10. نیکزاد، ب؛ حاج علیان، ف؛ جهانگیرفرد، م (1399). طراحي الگوی سيستمي حکمراني خوب در سازمان تامين اجتماعي. فصلنامه علمی جامعه شناسی سیاسی ایران. 3 (4)، 3414-3390.
11. وظیفه دوست، ح و عماری، ح (1393). شناسایی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان پردرآمد (مورد مطالعه: خریداران آپارتمان در شهر تبریز)، مدیریت بازاریابی، دوره 9، شماره 22، 47-27
12. هاشمی، ر (1403). بررسی رابطه بین مردمی سازی خدمات و کیفیت نهادی در اداره شهرداری شهر سمنان، اولین همایش ملی یافته¬های نوین در علوم¬انسانی و امنیت اجتماعی، تهران.
13. هدایتی، ع (1400). نقش مشارکت شهروندان در توسعه¬ی شهری (مطالعه موردی : شهر تهران)، هفتمین کنفرانس بین¬المللی پژوهش¬های نوین در عمران، معماری، مدیریت شهری و محیط¬زیست، تهران.
14. Aker, b. (2020). Investigating the Role of Decentralization on Customer Satisfaction, Journal of Administrative Science Quarterly. 11(2):36-40.
15. Akhmouch, Aziza & Correia, Francisco. (2016). The 12 OECD principles on water governance –When science meets policy. Utilities Policy. 43(10): 121-134.
16. Aldoein, K. (2016). Investigating the relationship between supply chain management and decentralization with customer loyalty of Borjun factory, Journal of Administrative Science Quarterly, 5(1): 20-25.
17. Alexander ,M ,L (2011). relationship between supply chain management and decentralization, Journal of Administrative Science Quarterly, 5(7): 71-80.
18. Amason,F.J. (2020) Investigating the relationship between supply chain management and decentralization with customer loyalty, Journal of Administrative Science Quarterly, 1 (12): 30-40.
19. Francisco, J, Silva, A, L, Angeles, R, Camacho, A, Manuela,A, Florencio,B. (2015). Value co-creation and customer loyalty, Journal of Business Research, 3(6): 1-5.
20. Freedman, K. (2020). Investigating the relationship between organizational structure and employee performance with loyalty of telecommunication customers, International Journal of Operations & Production Management,6(11): 66-70.
21. Furrer, C., Skinner, E. (2018). Sense of Relatedness as a Factor in Children's Academic Engagement and Performance. Journal of Educational Psychology. Vol. 95, No. , 1, 148-162.
22. Gali, Y. and Schechter, C. (2020), "NGO involvement in education policy: principals' voices", International Journal of Educational Management, Vol. 34No. 10, pp. -1509.1525
23. Geukes, van Aalst & Nauta, H.(2016). Investigating the relationship between academic self-concept and academic achievement of mathematical performance in students, Review of Educational Research, 46(20): 407-441.
24. Geus, P. (2019). Are brands forever? How brand knowledge and Relationships affect current and future purchases, Journal of Product & Beand Management, 15 (2): 98-105.
25. Guay, F., Ratelle, C. F., Roy, A., &Litalien, D. (2019). Academic self-concept, autonomous academic motivation, and academicachievement: Mediating and additive effects. Learning and Individual Differences, 20, 644–653.
26. Gyan, A, K., Brahmana, R., & Bakri, A., K (2017). Diversification strategy, efficiency, and firm performance: Insight from emerging market. Research in International Business and Finance, 42(2): 1103-1114.
27. Hagenbacha ,K, & Koessler, M.(2016). Full disclosure in decentralized organizations, journal homepage Economics Letters, 139(1): 5–7.
28. Hanaysha, J. (2016). Testing the effects of employee engagement, work environment, and organizational learning on organizational commitment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 229, 289-297.
29. Harpest.L. (2019). The relationship between business strategy consistent with the strategy and performance of the car companies, Journal of Management, 39 (1): 123-148.
30. Hart ,L. (2020). Market Driven Strategy: Process for Creating Value”, Free Press, New York, Journal of Operations & Production Management, 2(3): 40-44.
31. Hayson, A. (2023). Designing a popularization model for organizational supply service Journal of Management, 39 (1): 123-148.
32. Hera, M. (2022). Investigating the relationship between popularization of services, institutional quality. Journal of Operations & Production Management, 2(3): 40-44.
33. Holbrook, M. (2016). The Role of administrative decentralization and marketing strategies on customer loyalty, Journal of Marketing, 65(2): 81-93.
34. Ivancevich, M. (2016). Investigating Factors Affecting Customer Loyalty in Bank, Journal of Administrative Science Quarterly, 2(5): 12-20.
35. Jain, J. (2019). Investigating the Relationship between Organizational Structure and Employees, Performance with Loyalty of London City Banks, Tec novation, 28(2): 855–863.
36. Janssen, K. A. (2019). A multi method examination of the benefits and detriments of intra group conflict, Journal of Administrative Science Quarterly, 40(2): 26-35.
37. Jers,L & Sigmal ,F. (2018). Investigating the relationship between organizational performance and administrative decentralization with bank loyalty, Journal of Administrative Science Quarterly, 12(2): 32-42.
38. Kafi ,S. (2020). THE Balanced scorecard - measures That Drive performance, Journal of Harvard business review, 40(12): 2-25.
39. Kaya, O. (2019). The Role of administrative decentralization on customer loyalty, Journal of Product & Beand Management ,20 (1): 37-47.
40. Khan, Saadmaan Jubayer & Prodhan, Shamima. (2020). Government and NGO Provided Water Interventions and Its Effectiveness on Urban Poor: A Study in Gazipur Sadar Area. 10)6:(123-138