رویکردهای قانونی در حمایت از برندهای ارزشیابی شده اشخاص در مسأله نقض و نادیده گرفتن مالکیت فکری با تأکید بر تحلیل حقوقی ارزش برند
محورهای موضوعی : دستاوردهای نوین در حقوق عمومیمحمد کرمی 1 , سیدمهدی میرداداشی کاری 2 , علی رستمی فر 3
1 - گروه حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - گروه حقوق، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - گروه حقوق، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
کلید واژه: مالکیت فکری, داراییهای نامشهود, برند, ثبت, نقض برند, حمایت. ,
چکیده مقاله :
حمایت از برند در مسأله نقض و نادیده گرفتن حقوق معنویِ دارندگان یا مالکان چنین دارایی هایی آسان نیست؛ زیرا بطور معمول قوانین و مقررات مختلف، برندهایی را در مقابل «نقض» حمایت می کنند که پیش از آن، به ثبت رسیده باشند؛ همچنین برای برآورد میزان خسارات وارده به صاحبان برندها، تعیین ارزش برند و نیز قیمت گذاری آن از لحاظ مالی، یک ضرورت انکارناپذیر در رویه قضایی دادگاهها است. بنابراین در تعیین میزان خسارت، مراجع قضایی نیاز به کارشناسی ارزش برند دارند. پیچیدگی بحث اینجاست که خودِ ارزشیابی نیز آسان نیست؛ زیرا ارزش برند می تواند منافع استراتژیک عمده برای صاحبان حقوق معنوی به نمایش بگذارد؛ این امکان فراهم می آید که «ارزش برند» به طور بالقوه منجر به شناسایی نقاط ضعف و قوّت آن در مقایسه با دیگر رقبای تجاری تخمین زده شود. بدینسان قوانین و مقررات مختلف در قبال حمایت از برندها موضعِ یکسانی اتخاذ نکرده اند. یافته های این پژوهش که با استفاده از روش توصیفی تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده است نشان داد که برندها به عنوان یک دارایی نامشهود غیرعینی که با شاخص حقوقی ارزشیابی می شوند در مسأله حمایت قانونی نیازمند شاخص هایی هستند. برخی نظام های حقوقی برای حمایت از برندها، شرایطی تعیین کرده اند؛ از جمله ثبت برند مطابق استانداردهای بین المللی و ارزش گذاری آن؛ برخی نیز بدون لحاظ پیش شرط، هرگونه نقض حقوق معنوی مربوط به برندها را با تعیین مجازات یا جبران خسارت (مسئولیت مدنی) پاسخ داده اند.
It is not easy to protect the brand in the matter of violating and ignoring the intellectual rights of the owners or owners of such assets; Because normally, various laws and regulations protect brands against "infringement" that have been registered before; Also, in order to estimate the amount of damage caused to brand owners, determining the value of the brand as well as its pricing in financial terms is an undeniable necessity in the judicial procedure of the courts. Therefore, in determining the amount of damages, the judicial authorities need to know the value of the brand. The complexity of the discussion here is that the evaluation itself is not easy either; Because brand value can represent major strategic benefits for intellectual rights owners; It is possible that "brand value" can potentially lead to the identification of its weaknesses and strengths compared to other estimated business competitors. Thus, different laws and regulations have not adopted the same position regarding the protection of brands. The findings of this research, which were compiled using descriptive analytical method and library method, showed that brands as an intangible non-objective asset that are evaluated with legal index need indicators in the issue of legal protection. Some legal systems have set conditions to protect brands; including brand registration according to international standards and its valuation; Some have responded to any violation of intellectual rights related to brands by determining punishment or compensation (civil liability) regardless of the precondition.
منابع فارسی
1. کتابها
- الستی، ساناز (1383). حقوق کیفری مالکیت ادبی و هنری در ایران و بررسی تطبیقی آن با آمریکا و قراردادهای بین المللی، چاپ اول، تهران، نشر میزان.
- حمید، عبدالسلام و حمید، کامل (1400). حقوق علائم تجاری و مالکیت معنوی، چاپ اول، اهواز، انتشارات آشناگر اندیشه.
- خیری، محمد (1368). اقتباس برای فیلمنامه، چاپ اول، تهران، انتشارات سروش.
- کرمی، محمد (1399). ارزشیابی برند در حقوق ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات دادبان.
- گرجی، ابوالقاسم (1387). حقوق معنوی از جمله حق التألیف، چاپ اول، تهران، انتشارات دادگستر.
2. مقالات
- اکبری دهنو، میثم و اکبری، آسیه (1392)، حقوق مالکیت صنعتی: تفسیری بر راهکارهای کیفری قوانین ایران، فصلنامه سیاست علم و فناوری، سال 5، شماره 3 (پیاپی 19) صص 27-45
- حمید، کامل و حمید، عبدالسلام (1400 )، حقوق حمایتی و انحصاری مالکان علائم تجاری، نهمین کنفرانس بین المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در فقه، حقوق و علوم انسانی، تهران، (شناسه مقاله: ARSCS09_025)
3. پژوهشهای دانشگاهی
- محمدی، سیدمحمد (1396). حمایت از حقوق مالکیت فکری در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی در حقوق انگلستان، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بین المللی خرمشهر - خلیج فارس.
منابع لاتین
- Aaker, D. A. (1991). Managing Brand Equity: Capitalizing the Value of a Brand Name, New York: The Free Press.
- Bulgarelli, Francesca. (2015). Methods of Brand Valuation, Supervisor: Professor Patrick Legland.
- Catharina, Kriegbaum. (1998). Valuation of Brands - A Critical Comparison of Different Methods, Working Paper, Dresdner Beiträge zur Betriebswirtschaftslehre, No. 13/98.
- Haigh, David. (2018). New International Standard on Brand Valuation, CEO, Brand Finance plc. pp. 31-37.
- Knapp, Duane E. (2000). The Brand Mindest, New York, McGraw Hill.
- Heilbrunn, Benoît. (2014). La Valorisation du capital de marque, Dans La marque, Chapitre VI. pp. 102-118.
- Sharma, Sakshi, Brand Valuation – Approaches and Methods, 19 December 2016. At: https://www.mondaq.com/india/advertising-marketing--branding/553838/brand-valuation--approaches-and-methods