عروج و رجعت عیسی از منظر اسطوره و عرفان
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیحسین محمدی مبارز 1 , اصغر دادبه 2 * , عبدالرضا مدرس زاده 3
1 - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.
2 - استاد گروه زبان و ادبیان فارسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - دانشیار دانشگاه گروه زبان و ادبیان فارسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
عیسیبنمریم، زندگی شگرفی دارد که نقش عرفانی و اسطوره ای مسیح در عروج و رجعت برای وصل به اصل خویش، از کهن الگوهای گردونۀ مقدس(ماندالا) است. در این جستار، عروج و رجعت، با هدف الگو پذیری انسان از زندگی زاهدانه مسیح به روش توصیفی- تحلیلی، تبیین، شده است. همچنین با نگاهی اساطیری(اسطوره دایره، اسطوره انسان کامل، اسطوره نوزایی، اسطوره آب و...) و با بینشی عرفانی، رجعت گذر از تاریکی جسم دانسته شده که در قوص صعود، نفس در تلاش برای اتصال به عالم نور، خود را از حصار ظلمت (مغرب تن)می رهاند و پله پله خویشتن را با راهنمایی انسان کامل و الگوپذیری از مسیح، مجرد گونه، به انوار ایزدی ( مشرق جان) و به یقین که منزل اول و آخر سالک است، می رساند تا از آبِ حیات عشق بنوشد. این پژوهش، راز عروج را دست یابی به جاودانگی معرفی می کند و جایگاهِ جاودانگی (عشق) را نیز با پیروی از عقل(پیرِخردمند) می شناساند که این سفر روحانی از همان مبدأ تنها در سایه درد، آغاز و طلب می شود و در فرجام به رجعت و قرب (مبدأ/ مقصد)می انجامد.
Jesus has a wonderful life, the mystical and mystical role of Christ in ascending and returning to its origin is one of the ancient patterns of the Holy Mandala. In this essay, ascension and return are explained by the descriptive-analytic method of modeling man's ascetic life in Christ. Also with a mythical look (circle myth, myth of the perfect man, myth of renaissance, water myth, etc.) and with a mystical insight, it is known that the passing of the darkness of the body in the ascendant, the soul trying to connect itself to the light world, He travels through the fence of darkness and escapes himself step by step with the guidance of a perfect human being and a model of Christ, single, to the Divine Enlightenment and to the certainty that he is the first and last home of the seeker, out of the water of life. Love to drink. This study introduces the mystery of ascension to the attainment of eternity and identifies the place of immortality (love) by following the (old-fashioned) reason that this spiritual journey begins and ends only in the shadow of pain from the same origin. Returns to Return and Return (Source / Destination).