مطالعه شیوه های پردازش عناصر داستانی در ساختار روایی غزلی قلندرانه از حافظ «با تأکید بر مؤلفه های مکتب مینی مالیسم»
محورهای موضوعی : متون زبان و ادبیات فارسیسیده زهرا موسوی خرم 1 * , شهین اوجاقعلی زاده 2
1 - دستیار آموزشی گروه زبان و ادبیات فارسی و زبان و ادبیات انگلیسی، مرکز تحقیقات زبان¬شناسی کاربردی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: غزلیات قلندرانه حافظ, ساختار روایی, مینی مالیسم, عناصر داستانی.,
چکیده مقاله :
این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی به ارائه جلوههای مینیمالیستی و الگوهای آن در غزلیات قلندرانة حافظ میپردازد. بدین معنی که در این پژوهش روش کتابخانهای و توصیف، استنباط و تحلیل دادهها در شکلبندی و تکمیل کار نقش محوری داشته است. . بعد از رشد و تعالی داستان کوتاهِ کلاسیک جهان، اواخر دههی شصت میلادی (قرن بیستم)، سبک و شیوة مینیمالیسم از هنر وارد ادبیّات شد و در داستان کوتاه تأثیر گذاشت. در ایران نیز با نگاهی به گزیدهنویسی ادبیّات کلاسیک، داستانکنویسی به سبک غربی از اواخر دهة سی شمسی آغازشد؛ هرچند بعد از گذشت چند دهه، تفاوتهایی در مضمون و تا حدودی ساختار و اجزا، بین داستانکها و مینیمال – اعم از غربی و ایرانی- پدیدار شد. این نوع روایی ریشه در کمینه گرایی دارد که شامل حذف عناصر غیر ضروری داستان است و با تکیه بر دو عنصر سادگی و ایجاز پایه گذاری شده است. در این پژوهش ابتدا داستان مینی مالیستی و هر یک از عناصر آن به عنوان بخش تئوری ارائه شده و در ادامه، به واکاوی این مؤلفهها در غزل – داستان های قلندرانة حافظ در سه حوزة روایی، لفظی و موضوعی پرداختهشده است. پس از خوانش کمینهگرایانه این غزلیات، مشخص شد که غزلیات مورد بحث، به جهت برخورداری از زمان، مکان، شخصیتهای محدود، حجم بسیار کم، حجم بالای گفتوگوها، کاربرد کلمات و جملات کوتاه و سایر ویژگیهای داستان مینی مال، در زمرة ژانر داستانک جای میگیرند.
. . Although the nature of this type of art requires ropes and long writing; But brevity and brevity have been associated with it more or less throughout history - especially in the Middle East. After the growth and excellence of the world's classic short story, at the end of the sixties (twentieth century), the style of minimalism entered literature from art and influenced the short story. In Iran, looking at the selection of classical literature, short story writing in the western style began in the late 1930s; However, after a few decades, differences in the theme and to some extent the structure and components between stories and minimal - both Western and Iranian - emerged. This type of narrative is rooted in minimalism, which includes the removal of unnecessary elements of the story and is based on the two elements of simplicity and brevity. In this research, the minimalistic story and each of its elements is presented as a theoretical part, and then, the analysis of these components in Hafez's ghazal - Qalandrana stories in three domains, narrative, verbal, and thematic, is discussed. After the minimalistic reading of these sonnets, it became clear that the discussed sonnets, due to their time, place, limited characters, very small volume, high volume of dialogues, the use of short words and sentences, and other characteristics of Mini Mal's story, are in They belong to the genre of short stories.
- آندرو فین برگ.(1375). رمان و جهانِ مدرن. ترجمه ی فضل الله پاکزاد. در فصلنامه ی ارغنون.شماره 11و12
- شمیسا،سیروس.( 1389) .مبانی رمان نو . در ماهنامه ی اطلاعات حکمت و معرفت. شماره ی 49
- هنفلینگ اُسوالد.(1389) چیستی هنر. ترجمه ی علی رامین. تهران: انتشارات هرمس
- پاینده،حسین.(1389). داستان کوتاه در ایران:داستان های مدرن.تهران: نشر نیلوفر
- بارت، جان (1381). «درباره مینی¬مالیسم»، ترجمه کامران پارسی¬نژاد، مجله ادبیات داستانی، صفحات 5 – 5.
- برومند سعید، جواد (1384)، آیین قلندران، کرمان: دنشگاه شهید باهنر.
- بیات،حسین.(1387).داستان نویسی،جریان سیال ذهن. تهران:انتشارات علمی فرهنگی
- جزینی، محمد جواد (1387). «ریخت¬شناسی داستان¬های مینیمال»، ماهنامه کارنامه، شماره 6، صص 6 – 21.
- حافظ، شمس¬الدین محمد (1368) دیوان، تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، چاپ دوم، تهران: اساطیر.
- خطیب فارسی (1362)، قلندرنامه، تصحیح دکتر حمید زرینکوب، تهران: توس.
- داد،سیما.(1375). فرهنگ اصطلاحات ادبی.تهران: انتشارات مروارید
- ریکور،پل.(1375).استحاله های طرح داستان.فصلنامه ی ارغنون.شماره 10-9
- سبزعلی¬پور، جهاندوست (1391). «داستانک در حکایت¬های قابوسنامه و تطبیق آن با مینی¬مالیسم»، فصلنامه بهار ادب، شماره 1، صفحات 161 - 172.
- سبزعلیپور، جهاندوست؛ وزیری، سهیلا (1397)، «برررسی مفهومی «عرفان خرابات است» در دیوان حافظ»، پژوهشهای ادبی، گوهر گویا، سال دوازدهم، شمارۀ اول، پیاپی 36: صص
- سجادی، سید جعفر (1394). مصطلحات فلسفی صدرالدین شیرازی، تهران: نشر دانشگاه تهران، ج دوم.
- سحابی،مهدی.(1381).رمان نو، انسان نو، نشریه ی ادبیات داستانی. شماره ی 59
- شفیعی¬کدکنی، محمدرضا، (1386)، قلندریه در تاریخ، تهران: سخن
- شفیعی¬کدکنی، محمدرضا، (1392)، زبان شعر در نثر صوفیه، چاپ سوم، تهران: سخن
- فلاح رفیع، علی، (1390)، قامت زبان در ساحت عرفان، تهران: نشر علم.
- مدرسی، فاطمه؛ علیبیگی سرهالی، وحید (1401) «ردپای مضامین قلندرانه در غزلهای انوری»، پژوهشنامۀ ادب غنایی، سال 20، شمارۀ 38: صص
- مرتضوی، منوچهر (1384)، مکتب حافظ یا مقدمه بر حافظ شناسی، چاپ چهارم، تهران: ستوده.