تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش عکاسی با تلفن همراه (موبایل گرافی) برای بهبود مهارت توجه ِکودکان با اختلال یادگیری خاص
محورهای موضوعی : روانشناسی ارتباطات فناوری
ژاله بحرینی مطلق
1
,
مریم اساسه
2
*
,
فرناز ابهرزنجانی
3
,
لیلا کاشانی وحید
4
1 - گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیارگروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه روانشناسی ، موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران.
4 - استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: برنامه آموزش عکاسی, موبایل گرافی, تلفن همراه, مهارت توجه, اختلال یادگیری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر تدوین و اعتباریابی برنامه آموزش عکاسی با تلفن همراه (موبایل گرافی) برای بهبود مهارت توجه ِکودکان با اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) که روش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و روش کمی بصورت نیمه آزمایشی با طرح پيشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری در بخش کیفی اساتید دانشگاه دولتی و آزاد در حوزههای اختلالات یادگیری خاص، هنر و عکاسی شهر شیراز که به روش نمونهگیری هدفمند و مصاحبه در حد اشباع 13 نفر انتخاب و در بخش کمی کودکان با اختلال یادگیری خاص دوره ابتدایی اول شهر برازجان که به روش نمونهگیری هدفمند حجم نمونهای برابر با 30 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات کمی نرمافزار ارزیابی پیوسته دیداری – شنیداری بود. تحليل اطلاعات در بخش کیفی از روش کدگذاری در سه مرحله: کدگذاری مضامین اصلی، کدگذاری مضامین فرعی و كدهاي باز استخراج شده، و جهت تجزيه و تحليل دادهها از روش آماري تحلیل کواریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج کیفی نشان داد، مضامین اصلی(کدگذاری محوری) برنامه آموزش عکاسی با تلفن همراه (موبایل گرافی) برای کودکان با اختلال یادگیری خاص در چهار مورد تدوین شده که شامل: «آموزش اولیه عکس گرفتن با دوربین تلفن همراه»، «تقویت انگیزه و ایجاد چالش ذهنی»، «رشد مهارت ادراک دیداری» و «رشد مهارت توجه» بدست آمد. آموزش برنامه عکاسی با تلفن همراه (موبایل گرافی) بر بهبود مهارت توجه کودکان تاثیر معنادار و پایداری داشت. نتیجهگیری: برای تقویت مهارتهای توجه ِکودکان در مدارس، برنامه آموزش عکاسی با تلفن همراه (موبایل گرافی) کاربرد دارد.
The aim of the present study was to develop and validate a mobile photography training program to improve the attention skills of children with specific learning disabilities. A mixed (qualitative-quantitative) method was used: semi-structured interviews for the qualitative part and a semi-experimental design with pre-test, post-test, and follow-up with a control group for the quantitative part. The qualitative population included professors from state and Azad universities in Shiraz in the fields of learning disabilities, art, and photography, selected via purposive sampling until saturation (13 participants). The quantitative population consisted of first-grade elementary students with specific learning disabilities in Borazjan, selected purposively (30 participants). The data collection tool for the quantitative part was continuous visual-auditory assessment software. Qualitative data were analyzed in three coding stages: main themes, sub-themes, and open codes. Quantitative data were analyzed using repeated measures analysis of covariance. The qualitative results revealed four main components of the training program: "Initial training in mobile photography," "Enhancing motivation and creating mental challenges," "Developing visual perception skills," and "Developing attention skills." Quantitative findings showed that the mobile photography training program had a significant and lasting impact on improving attention skills in children.Conclusion: The mobile photography training program is useful for strengthening attention skills in children with specific learning disabilities and can be effectively implemented in sch
برزگر، ص.، بابایی، ه.، و رجبپور عزیزی، ز. (۱۴۰۱). اثربخشی آموزش مبتنی بر موسیقی بر توجه و تمرکز کودکان دارای اختلال یادگیری ویژه. در مجموعه مقالات پانزدهمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی.
# دیره، ع.، و بحرینی مطلق، ژ. (۱۳۹۳). تاثیر عکاسی کردن کودکان پیشدبستانی بر ادراک دیداری آنها. در اولین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
# نریمانی، م.، ابوالقاسمی، ع.، و ایل بیگی قلعهنی، ر. (۱۳۹۷). تأثیر نقاشیدرمانی بر کارکردهای اجرایی و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال خواندن. مطالعات ناتوانی، 50(8)، 1-8.
# Abo-Ras, Y. A., Hamouda, N. H., & El-Shafaei, R. A. (2018). The effect of memory training on children with learning difficulty. The Egyptian Journal of Otolaryngology, 34(3), 203–211.
# American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association
# Barry, J., & Higgins, A. (2021). PhotoVoice: An ideal methodology for use within recovery-oriented mental health research. Issues in Mental Health Nursing, 42(7), 676–681.
# Bekteshi, S., Monbaliu, E., McIntyre, S., Saloojee, G., Hilberink, S. R., & Tatishvili, N. (2023). Towards functional improvement of motor disorders associated with cerebral palsy. Lancet Neurology, 22(3), 229–243.
# Blair, J. (2020). Using the technique of mindfulness in people with learning disabilities. Learning Disability Practice, 23(4), 27–32.
# Buckley, J., Seery, N., Canty, D., & Gumaelius, L. (2022). The importance of spatial ability within technology education. In P. J. Williams & B. von Mengersen (Eds.), Applications of research in technology education: Helping teachers develop research-informed practice (pp. 165–182). Springer Nature Singapore.
# Deng, M., Cai, D., Zhou, X., & Leung, A. W. S. (2022). Executive function and planning features of students with different types of learning difficulties in Chinese junior middle school. Learning Disabilities Quarterly, 45(2), 134–143.
# Flores-Gallegos, R., Rodríguez-Leis, P., & Fernández, T. (2022). Effects of a virtual reality training program on visual attention and motor performance in children with reading learning disability. International Journal of Child-Computer Interaction, 32, 100394.
# Gencer, A. S., Doğan, H., & Bilen, K. (2020). Developing biomimicry STEM activity by querying the relationship between structure and function in organisms. Turkish Journal of Education, 9(1), 64–105.
# Hallahan, D. P., Pullen, P. C., Kauffman, J. M., & Badar, J. (2020). Exceptional learners. In L. Zhang (Ed.), Oxford research encyclopedia of education. Oxford University Press.
# Klapwijk, R., & Stables, K. (2023). Design learning: Pedagogic strategies that enable learners to develop their design capability. In D. Gill, D. Irving Bell, M. McLain, & D. Wooff (Eds.), Bloomsbury handbook of technology education (pp. 271–289). Bloomsbury Publishing.
# Lane, D., & Sorby, S. (2022). Bridging the gap: Blending spatial skills instruction into a technology teacher preparation programme. International Journal of Technology and Design Education, 32(4), 2195–2215.
# Lara Díaz, M. F., Beltrán Rojas, J. C., & Aponte Rippe, Y. (2024). Visual attention and phonological processing in children with developmental language disorder. Frontiers in Communication, 9, Article 1386279.
# Loftin, M. (2024). Visual impairment and learning disabilities. The National Center on Improving Literacy (NCIL).
# Sugimori, E. (2022). Mental-imagery-based mnemonic training: A new kind of cognitive training. Frontiers in Psychology, 12, Article 740829.
# Milasan, L. H., Bingley, A. F., & Fisher, N. R. (2022). The big picture of recovery: A systematic review on the evidence of photography-based methods in researching recovery from mental distress. Arts & Health, 14(2), 165–185.
# Milasan, L. H. (2024). ‘Taking pictures is like treasure hunting’: Exploring the therapeutic value of photography as a qualitative research method. International Journal of Qualitative Methods, 23, 1–20.
# Sigstad, H. M. H., & Garrels, V. (2021). A semi-structured approach to photo elicitation methodology for research participants with intellectual disability. International Journal of Qualitative Methods, 20, 16094069211027057.
# Snowling, M. J., Hulme, C., & Nation, K. (2020). Defining and understanding dyslexia: Past, present and future. Oxford Review of Education, 46(4), 501–513.
# Tourigny, L., & Naydenova, I. (2020). Using therapeutic photography techniques to increase the wellbeing of college students. Journal of Counseling and Psychology, 3(1), Article 4.
# Vänskä, N., Sipari, S., & Haataja, L. (2020). What makes participation meaningful? Using photo-elicitation to interview children with disabilities. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, 40(6), 595–609.
# Zhang, Y., & Hennebry-Leung, M. (2023). A review of using photo-elicitation interviews in qualitative education research. International Journal of Qualitative Methods, 22(1), Article 16094069231185456.
#