نقش تبلیغات محیطی(تبلیغات بدنه اتوبوس های درون شهری)بر ترغیب مخاطب به خرید کالا در منطقه 14 تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )نسیم قهرودی 1 , فرزانه عباسی 2
1 - عضو هیات علمی گروه ارتباطات و استادیار دانشگاه ازاد تهران مرکز
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی
کلید واژه: تبلیغات, اهداف تبلیغات, تبلیغات و مخاطبان, صنعت تبلیغاتی محیطی, تبلیغات بدنه اتوبوس, مخاطب تبلیغات محیطی,
چکیده مقاله :
هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی "نقش تبلیغات محیطی (تبلیغات بدنه اتوبوس های درون شهری) بر ترغیب مخاطب به خرید کالا" می باشد. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است. پس از پرشدن پرسشنامه ها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری در این پژوهش، ساکنین منطقه 14 شهرداری شهر تهران است که با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 384 نفر بدست آمده است. روش نمونه گیری، خوشه ای چند مرحله ای است. پس از پیمایش و تحلیل داده ها با توجه به نتایجی که به دست آمد میتوان گفت بیشتر پاسخگویان: به تبلیغات روی بدنه اتوبوس ها توجه کرده اند. کالایی را که بر روی اتوبوس، تبلیغش را دیده اند، را خریداری کرده اند. از بین کالاهایی که بر روی اتوبوس، تبلیغش را دیده اند، لوازم آرایشی و بهداشتی را خریداری کردهاند. برخلاف نیاز خود، با توجه به تبلیغ کالایی آن را خریداری کرده اند. تبلیغات بدنه اتوبوس نظر افراد را جلب کرده است. به تبلیغات اتوبوسی، تبلیغات تلویزیون های شهری، تبلیغات بیلبورد و تبلیغات مترو اعتماد دارند. اما به بروشورهای تبلیغاتی و تبلیغات فروشگاهی اعتماد چندانی ندارند. و بیشتر افراد اعتقاد دارند که: محور اصلی تبلیغات اتوبوسی ترغیب به خرید کالا است.