بررسی نقش و کارکرد مطبوعات زرتشتی ایران در همگرایی ملی
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )صدیقه ببران 1 , حمید رضا خواجه خباز 2
1 - عضو هیات علمی گروه ارتباطات و استادیار دانشگاه ازاد تهران مرکز
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: مطبوعات, مطبوعات زرتشتی, کارکرد مطبوعات, همگرایی ملی,
چکیده مقاله :
ایران همواره سرزمین تیرهها و تبارهای گوناگون بوده است. همه این تیرهها و تبارها که زبان ، دین و پاره فرهنگهایی گوناگونی نیز داشتهاند، در این سرزمین در کنار هم میزیستهاند. این مسئله موضوع همگرایی ملی و انسجام اجتماعی را به یکی از دل مشغولیها و اولویتهای جامعه سیاسی ایران مبدل ساخته است. رسانه به عنوان یک نهاد اجتماعی، رابطهای دو سویه با جامعه دارد. از یک سو از روندهای موجود در جامعه تأثیر می پذیرد و از سوی دیگر بر تحولات جامعه تأثیر میگذارند و ایجاد همبستگی ملی از کارکردهای این نهاد اجتماعی ناشی میشود. رسانهها قادراند هویت گروه های قومی و اقلیتها را چون یک دیگ مذاب در هم بیامیزند و در مقاطع بحرانهای اجتماعی با ظرافت و خلاقیت عمل کنند. بنابراین مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است با هدف بررسی نقش و کارکرد مطبوعات زرتشتی ایران در همگرایی ملی و با استفاده از روش دلفی (ترکیبی از مصاحبه باز و پرسشنامه) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش در مصاحبه باز شامل15 نفر از اساتید و کارشناسان مطبوعات و در پرسشنامه نیزشامل30 نفر از روزنامه نگاران زرتشتی به صورت تمام شمار بوده است. نتایج به دست آمده از این پژوهش عبارتند از: - فعالیت مطبوعاتی زرتشتیان در راستای ایجاد همگرایی ملی بوده است. - مطبوعات زرتشتی نتوانستهاند با تحلیلها و تفسیرهای مطبوعاتی در حفظ منافع ملی گام بردارند. - مطبوعات زرتشتی نتوانستهاند مخاطبان خود را به خوبی بشناسند و از نیازهای آنان با خبر شوند. - مطبوعات زرتشتی تاحدودی از تکنیکهای روزنامهنگاری و به طور کل، دانش روزنامهنگاری و نیروهای متخصص بهرهمند بودهاند . - مطبوعات زرتشتی در طول تاریخ دچار پراکندهگویی، عدم انسجام و فقدان مبانی تئوریک شدهاند.