طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیک
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتسجاد مرادیان 1 , مجید جهانگیرفرد 2 , علی مهدی زاده اشرفی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد فیروزکوه، تهران، ایران
2 - استاد یار،گروه مدیریت دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد فیروز کوه،تهران،ایران.
3 - استادیار،گروه مدیریت دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد فیروز کوه،تهران،ایران
کلید واژه: ارتباطات, نظریه داده بنیاد, همکاران, روابط کارکنان, رویکرد هرمنوتیک,
چکیده مقاله :
این پژوهش نظر به اهمیت روابط بین کارکنان با هدف طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیک و به منظور درک بهتر ارتباطات و روابط بین کارکنان انجام گرفت. برای پاسخ به سؤالات پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته و از مدل استراوس و کوربین برای تحلیل دادهها استفاده شد. مبانی فلسفی روش حاضر پارادایم نمادین ـ تفسیری، رویکرد آن استقرایی و صبغه پژوهش، کیفی است. جامعه آماری پژوهش 15 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است که بر اساس قائده اشباع و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. دادههای به دست آمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه در حوزه روابط کارکنان و طراحی مدل روابط همکاران منجر شد. نتایج پژوهش شامل: یادگیری، بهبود رفتار، تشریک مساعی، همدلی، کاهش تعارض و خشونت، رضایت، تشکیل تیم و گروه، افزایش قدرت و افزایش رفتارهای انحرافی است. انتظار میرود با توجه به وجود تعاملات اجتماعی و انسانی در سطح همکاران شاخصهای تعقل جوهری نظیر مسئولیت اجتماعی، تعهد، توجه و مراقبت از همکاران و رعایت اصول اخلاقی و انسانی بر کارکنان غالب باشد.
This study was conducted with the aim of designing a model of employee relations with colleagues based on a hermeneutic approach and in order to better understand the relationships and relationships between employees. Semi-structured interviews were used to answer the research questions and Strauss and Corbin model was used to analyze the data. Philosophical foundations of the present method are symbolic-interpretive paradigm, its approach is inductive and the quality of research is qualitative. The statistical population of the study is 15 university professors and specialists working in the headquarters of Yasouj University of Medical Sciences, which was according to the saturation rule and using purposive sampling method. The data obtained from the interviews during the open axial and selective coding process led to the development of theory and the design of a staff relationship model. The results of the study include: learning, improving behavior, joint efforts, empathy, reducing conflict and violence, satisfaction, team and group formation, increasing power and increasing deviant behaviors. It is expected that due to the existence of social and human interactions, indicators of substantive reason such as social responsibility, commitment, attention and care of colleagues and observance of ethical and human principles prevail over employees.
ابراهیم پور، حبیب. (1385)." مبانی فلسفی تئوریهای سازمان ومدیریت با رویکرد کارکردگرایی و ساختارگرایی"، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره سیزدهم. اسلامی قزوین، تهران، ویرایش اول.
بازرگان، علی (1391). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته. چاپ سوم، تهران: نشر دیدار.
حسین پور داوود و آذر، مهدی (1390) بررسی رابطه سرمایه فکری و اجتماعی با عملکرد سازمانی از نظر مدیران و کارکنان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 3(7)، 19-23.
دامغانیان حسین، شیخ زاده محمد و یزدانی زیارت، محمد (1396) مدل ساختاری تفسیری شایستگیهای عاطفی اجتماعی در ارتباطات سازمانی، مدیریت سازمانهای دولتی، (5)4 49-66).
دعائی، حبیب اله و ملک زاده، غلامرضا (1391). بررسی ارتباطات سازمانی بر اثربخشی عملکرد مدیران و رضایتمندی کارکنان در آموزش عالی: مطالعه موردی مراکز آموزش عالی شهر مشهد، فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی، شماره 1، ص 66
دوبرین، آندرو جی (1396). روانشناسی کاربردی، ترجمه غلامرضا معمارزاده، حجت طاهری گودرزی، البرز قیتانی، چاپ سوم، نشر اندیشههای گوهر بار.
زراعی متین، حسن و یوسف زاده، سعید (1389) تبیین شاخصهای مهارت ارتباطی مدیران و نقش آن در رضایت شغلی کارکنان، فصل نامه روان شناسی تربیتی، شماره 2، صص 48 - 29
صائمیان، صدیقه (1377) ارتباطات انسانی، تدبیر، سال نهم، شماره 87، ص 76.
فرج وند اسفندیار و مصری مهران (1400)، طراحی مدل سکته سازمانی در سازمانهای دولتی، فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 9، شماره 3،11-28
فلیک، اووه (1998)، درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمه هادی جلیلی، چاپ پنجم، تهران، نشر نی.
قربانی زهرا، امین بیدختی علی اکبر، جعفری نقش سکینه (1398) رابطة مدیر و کارکنان با عملکرد سازمانی با میانجیگری اعتماد و همکاری درون سازمانی، فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، سال چهارم، شماره 14، زمستان 96، ص 1 تا 23
کشتکاران، علی، حیدری، علیرضا، باستانی، پیوند (1390). مطالعه مهارتهای ارتباطی مدیران از دیدگاه کارکنان در حوزه ستادی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مجله پیاورد سلامت، سال پنجم، شماره 4، ص 41.
گائینی ابوالفضل، حسین زاده، امیر (1391) پارادایمهای سه گانه اثباتگرایی، تفسیری و هرمنوتیک در مطالعات مدیریت و سازمان، راهبرد فرهنگ، شماره نوزدهم ص 112.
منفرد محمود و لگزیان محمد (1394) تأثیر ارتباطات سازمانی اثربخش بر پیاده سازی معماری مدیریت منابع انسانی، پژوهشی در استانداری خراسان رضوی، پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی،5(4)،225-252.
ناصریان جواد (1395) شناسایی عوامل اثرگذار در بهبود فرآیندهای ارتباطی کارکنان و رابطه آن با همدلی سازمانی در بانک تجارت ) موردمطالعه: ستاد مرکزی بانک تجارت(. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، تهران.
ندافیان، مهدی (1396) تأثیر ارتباطات درون سازمان بر مدیریت بحران در جمعیت هلال احمر قم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی نراق.
هچ، ماری جو، کانلیف، ان آل (1394)، نظریه سازمان: مدرن، نمادین_تفسیری وپست مدرن، ترجمه دانایی فرد، حسن. چاپ پنجم، نشرمهربان.
_||_Ansari, G. R., Ghaderi, B., & Mahmoudi, O. (2017). The Impact of Organizational Structure on the Effectivenes Communication from the Perspective of Employees in the Department of Education. International Journal of Management, Accounting and Economics, 4(10), 989-1001
Bergeson, terry. (2007). Commuxication overview. www. k12. wa. us.
Carrier, Jules & Bourque, Christopher (2009). The effect of organizational communicationa on job satisfaction and organizational commitment in land ambulance service and the mediating role of communication satisfaction, Career Development International, Vol. 14 Iss: 1, pp.29 – 49
Chant, S., Jenkinson, T., Randle, J., & Russell, G. (2002). Communication skills: some problems in nursing education and practice. Journal of clinical nursing, 11(1), 12-21
Choi, E. H., Kim, E. K., & Kim, P. B. (2018). “Effects of the Educational Leadership of Nursing Unit Managers on Team Effectiveness: Mediating Effects of Organizational Communication”. Asian nursing research. 12 (2), 99-105.
Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: California, CA, USA.
Creswell, J. W, (2012). Quantitative and Qualitative Research. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S,. (2000). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage.
Fateminasab, S., & Mahmoudzadeh, E. (2018) study The impact of organizational communication on knowledge sharing in the Islamic Republic of Iran Railway. Strategic Management Studies National Defense,
Gabriela, H. (2018). “Communication and confilict Management in local public organizations.”Transylvanian Review of Administrative Sciences, 6(30), 132-141.
Glaser, B. G. (1998). Doing grounded theory: Isses amd discussions. Mill Valley, CA: Sociology Press.
GÜney, Semra, Oğuz Diker, Salih GÜney, Evren Ayranci and Hüseyin Solmaz (2012). Effects of Organizational Communication on Work Commitment: A Case Study Public Agency in Ankara, Business Management Dynamics, Vol.2, No.4, Oct 2012, pp.18-29.1(1), 72-109.
Hatch, Jo Mary & Dvora Yanow. (2005). Organization Theory as an Interpretive Science.
Hassan, B., Maqsood, A., & Naveed Riaz, M. (2011). Relationship between Organizational Communication Climate and Interpersonal Conflict Management. Pakistan Journal of Psychology, 42(2), 1-20.
Kakirman, Yildiz. (2012).Effectiv Communication Skills to Manage The Librar RelationsBetween Managers and Librarians. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries. 9(2),141-153. Retrieved from www. qqml. net/papers/. /4QQML_Journal_2012_Kakirman-Yildiz_2_141-153. Pdf.
Karanges, E., Johnston, K., Beatson, A., & Lings, I. (2015). The influence of internal communication on employee engagement: A pilot study. Public Relations Review, 41(1), 129-131.
Kaplan, V. (2011). Structural Inequality: Black Architects in the United States. NewYork, NY: Rowman & Littlefield.
Keyton, J., Caputo, J. M., Ford, E. A., Fu, R.,Leibowitz, S. A., Liu, T., &Wu, C. (2013). Investigating verbal workplace communication behaviors. Journal of BusinessCommunication, 50(1), 152–169.
Krznaric, R. (2015). Empathy: Why It Matters, and How to Get It. New York, NY:Perigee.
Kyongo, J. K. (2016). Effect of Interpersonal Competence on Organizational Performance. The International Journal of Humanities & Social Studies, 4(12), 215-218.
Malik, M. A. (2017). Shadow educationEvolution, flaws and further development of theterm. Social Sciences and Education Research Review, 4(1), 6-29.
Nazari, R., Ehsani, M., Ganjouei, A., Ghasemei, H. (2012). "Structural equation modeling of relationship and interpersonal communication on organizational effectiveness between sport managers". African Journal of Business Management, 6(27), pp: 8136-8145.
Nordin, S. M. D., Sivapalan, S., Bhattacharyya,. E., Hashim, H., Fatimah, W., Ahmad, W. & Abdullah. A. (2014)OrganizationCommunication Climate and Conflict Management: Communications Management in an Oil and Gas Company”. Social and Behavioral Sciences, (109), 1046-1058.
Noruzy, A., & Rezazadeh, A. (2013). Relations between transformational leadership, organizational learning, knowledge management, organizational innovation, and organizational performance: an empirical investigation of manufacturing firms. The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 1-13Communications Management in an Oil and Gas Company”. Social and Behavioral Sciences, (109), 1046-1058.
Odden, C.M. and Sias, P.M. (1997) ‘Peer Communication Relationship and Psychological Climate; Communication Quarterly 45(3): 153-66.
Payal, M. & Catherine, N. (2019). Organizational communication and job satisfaction: what role do generational differences play?. International Journal of Organizational Analysis,27(3), 524-547.
Poczwardowski, A., Barott, J., Henschen, K. (2002). "The athlete and coach: Therelationship and its meaning: Results of an interpretative study". International Journal of SportPsychology,33,pp:116– 140.communicationQuarterly45(3):153-66.
Sadia, A., Salleh, B. M., Kadir, Z. A., & Sanif, S. (2016). The Relationship between Organizational Communication and Employees Productivity with New Dimensions of Effective Communication Flow. Journal of Business and Social Review in Emerging Economies, 2(2), 93-100.
Singh, Amit Kumar. (2014). Role of Interpersonal Communication in Organizational Effectiveness. International Journal of Research in Management & Business Studies, 1 (4), 36-.93.