ارائه مدل جبران خدمت با رویکرد دلبستگی سازمانی(مورد مطالعه: بانک ملی ایران)
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتمحسن محمدباقری 1 , اکبر اعتباریان خوراسگانی 2 , فائزه تقی پور 3
1 - دانشجوی دکتری،رشته مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی،دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران.
کلید واژه: بانک ملی ایران, گراندد تئوری, جبران خدمت, دلبستگی سازمانی,
چکیده مقاله :
مدل جبران خدمت باید به گونهای تدوین شود که باعث ایجاد دلبستگی سازمانی و در نهایت منجر به موفقیت سازمان در راستای دستیابی به اهداف گردد. بر همین اساس هدف از این پژوهش ارائه مدل جبران با رویکرد دلبستگی سازمانی در بانک ملی ایران میباشد. پژوهش حاضر بر حسب هدف، از نوع تحقیقات اکتشافی- کاربردی بوده و روش شناسی تحقیق از نوع کیفی است و دادههای آن از روش داده بنیاد یا زمینهای (گراندد تئوری) بدست آمده است که با اتکا به راهبرد پژوهشی کیفی و با استفاده از روش نمونه گیری نظری با 17 نفر از مدیران و خبرگان بانکی و 7 نفر از اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه مدیریت منابع انسانی در شهرهای اصفهان و تهران تا مرحله دستیابی به اشباع نظری، مصاحبههای عمیق انجام شد و سپس دادههای حاصل از آن با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیان کدگذاری و مقولهبندی گردید و بر اساس کدهای حاصل از مصاحبهها عوامل علّی، عوامل مداخله گر، عوامل زمینهای، راهبردها و پیامدها شناسایی شد. به منظور اعتبار سنجی پژوهش از معیارهای انتقال پذیری، قابلیت اطمینان، تأیید پذیری، عمومیت، راستی، تطابق و فهم پذیری استفاده گردید همچنین جهت اطمینان از روایی یافتههای پژوهش از تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار و کثرت گرایی و به منظور محاسبه سازگاری یافتههای پژوهش از پایایی باز آزمون و روش توافق درون موضوعی استفاده گردید و در نهایت مدل جبران خدمت با رویکرد دلبستگی سازمانی تدوین گردید. این مدل منجر به درک بهتر مدیران ازمدلهای جبران خدمت و کاربرد آن در سازمانها بویژه شبکه بانکی میگردد.
The compensation model should be developed in a way that causes employees satisfaction and organizational attachment to achieve organizational goals. Therefore, this study aims to present and compensation model with an organizational attachment approach in Bank Melli Iran. The present study is applied exploratory research in terms of purpose and its methodology is a qualitative type obtained from grounded theory. In this study, in-depth interviews based on a qualitative research strategy and theoretical sampling method were performed with 17 experts and banking managers and 7 university professors who are specialists in the field of human resources to reach theoretical saturation, and the resulting data were encoded and categorized and causal conditions, contextual conditions, intervening conditions, strategies, and consequences identified and finally led to the compensation model with an organizational attachment approach. In order to validate the research, the criteria of transferability, reliability, validity, generality, accuracy, conformity, and comprehensibility and for the validity of findings member checking, peer debriefing, and triangulation are used. In order to calculate the consistency of the research findings, retest reliability and intra-subject agreement method were used. The presented model leads to a better understanding of managers and planners from the relationship between organizational attachment criteria and compensation criteria, especially in the banking network.
ایمانی, آذر, عادل, قلی پور, آرین, پورعزت. (1399). ارائه مدل تفسیری ـ ساختاری نظام جبران خدمات کارکنان بخش دولتی در راستای ارتقای سلامت اداری. مدیریت دولتی, 12(3), 427-460.
بذرافشان, رضا, دعائی, حبیب اله, حدادی, ابراهیم, کیخا, عالمه, کشته گر, عبدالعلی. (1399). شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای جبران خدمات و پاداش کارکنان و مدیران گمرک. پژوهش نامه مدیریت تحول, 12(1), 197-232. doi: 10.22067/tmj.2020.30647
حیدری, مجتبی, سلاجقه, سنجر, پورکیانی, مسعود, صیادی, سعید, امیری, افلاطون. (1399). ارائه مدل جبران خدمات مادی و غیرمادی با رویکرد بهره وری نیروی انسانی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول, 1399(40), 65-71.
جعفرینیا س، حسنپور وکیلی ی، کیوانفر. (1399). ارائه الگوی جبران خدمات استراتژیک مدیران ارشد سازمان تأمین اجتماعی رویکرد تحلیلتم. فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی, شماره 4 (پیاپی 32)), 105-124.
سرشار, الهام, سمیعی, روح اله. (1398). شناسایی مؤلفههای بهسازی منابع انسانی با تاکید بر نظام شایسته سالاری در ادرات دولتی ایران. چشم انداز مدیریت دولتی 10(4), 176-191. doi: 10.29252/jpap.2019.96605
سرلک, محمدعلی, نوریائی, محمدحسین. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر جریانهای شکافندة سازمانهای دولتی با استفاده از استراتژی نظریهپردازی دادهبنیاد. مدیریت دولتی 8(4), 533-570. doi: 10.22059/jipa.2017.62176
فانی, دانائی فرد, حسن, کاوسی, سیده الهه, نیری. (1399). طراحی مدل نظام جبران خدمات کارکنان دانشی در سازمانهای دانشبنیان فناوریمحور DOR: 20.1001. 1.82548002. 1399.12. 4.5. 8. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی, 12(4), 161-195.
محمد باقری, محسن, اعتباریان, & تقی پور. (2021). تدوین الگوی جبران خدمت بهره ور محور (مورد مطالعاتی: بانک ملی ایران). چشم انداز مدیریت دولتی, 12(2), 77-104.
محمدی, هانیه, زرگر, سید محمد, همتیان, هادی, وکیل الرعایا, یونس. (1399). مدلسازی تأثیر اینترنت اشیا بر مدیریت منابع انسانی (مورد مطالعه: سازمان هواپیمایی کشور). چشم انداز مدیریت دولتی 11(3), -. doi: 10.29252/jpap.2020.96824
_||_Alshammari, A. A. (2020). The Impact of Human Resource Management Practices, Organizational Learning, Organizational Culture and Knowledge Management Capabilities on Organizational Performance in Saudi Organizations: A Conceptual Framework. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 29(4), 714.
Bowlby, J., & (1969/1982). Attachment and loss: Vol. 1. Attachment (2nd ed.). NewYork: Basic Books.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
Da Silva, J., Riana, I. G., & Soares, A. D. C. (2020). The Effect of Human Resources Management Practices on Innovation and Employee Performance (Study Conducted at NGOs Members of FONGTIL) Dili. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 7(9), 322-330.
Doaei, H., Haddadi, E., Keikha, A., & Keshtegar, A. (2020). Identifying and prioritizing the components of compensation for the customs employees and managers. Transformation Management Journal, 12(1), 197-232. [In Persian]
Fani, A. A., Danaeifard, H., Kavoosi, S. E., & Nayyeri, S. (2020). Designing a Compensation Model for the Services of Knowledge Employees in Knowledge-Based, Technology-Oriented Organizations. Human Resources, 12(3), 161-195. (In Persian)
Fernandes, A. J., Hartono, H., & Aziza, C. (2020). Assessment IT Governance of Human Resources Information System Using COBIT 5. International Journal of Open Information Technologies, 8(4).
Flint, D. J., Woodruff, R. B., & Gardial, S. F. (2002). Exploring the phenomenon of customers' desired value change in a business-to-business context. Journal of marketing, 66(4), 102-117.
Hematian, H., Zargar, S., Mohammadi, H., Vakilaroaya, Y. (2020). Modeling the Impact of Internet of thing on Human Resource Management; Case Study: State Airlines. Public Administration Perspaective, 11(3). (In Persian)
Heydari, M., Salajeghe, S., Pourkiani, M., Sayadi, S., Amiri, A. (2020). Providing a Model of Compensation for Material and Non-Material Services to Approach of Human Resources Productivity. Journal of Development & Evolution Mnagement, 1399(40), 65-71(In Persian)
Imani, H., Azar, A., Gholipour, A., & Pourezzat, A. A. (2020). Presenting an Interpretive Structural Model of Employees' Compensation System toward Administrative Integrity in the Public Sector. Journal of Public Administration, 12(3), 427-460. (In Persian)
Khan, A. (2021). Effect of Compensation on Employee Satisfaction: The Manufacturing Industry in Pakistan. RJ Journal of Business Management & Social Sciences, 1(1).
Kim, M. J., Bonn, M., Lee, C. K., & Kim, J. S. (2019). Effects of employees’ personality and attachment on job flow experience relevant to organizational commitment and consumer-oriented behavior. Journal of Hospitality and Tourism Management, 41, 156-170.
Kvale, S. (1994). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Sage Publications, Inc.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1988). Criteria for Assessing Naturalistic Inquiries as Reports.
MirKazemi, S. O., Rastgoo, S., & Khorashadizadeh, M. (2017). Designing an Instrument to Assess the Factors Affecting Human Resource Productivity in Iran Sports Federations. Sport Management and Development, 6(2), 1-15. (In Persian)
Mohammadbagheri, M., Etebarian, A., Taghipour, F. (2021). Presentation of productivity-oriented compensation model (case study: Bank Melli Iran). Public Administration Perspaective, 12(2), 77-104. doi: 10.52547/jpap.2021.213831.0. (In Persian)
Priatna, D. K., Indriyani, D., & Roswinna, W. (2020). Effect of Work Compensation and Motivation towards Productivity of Workers (A Survey in Pt. Necis Indah Cemerlang Bandung). Dinasti International Journal of Management Science, 1(4), 563-577.
Purwanto, A. Sulistiyadi, A. Primahendra, R. Kotamena, F. Prameswari, M. Ong, F. (2020). Does Quality, Safety, Environment and Food Safety Management System Influence Business Performance? Answers from Indonesian Packaging Industries. International Journal of Control and Automation.13(1).22-35. http://sersc.org/journals/index.php/IJCA/article/vi ew/4834.
Qu, Y., Jo, W., & Choi, H. C. (2020). Gender discrimination, injustice, and deviant behavior among hotel employees: role of organizational attachment. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 21(1), 78-104.
Saban, D., Basalamah, S., Gani, A., & Rahman, Z. (2020). Impact of Islamic work ethics, competencies, compensation, work culture on job satisfaction and employee performance: the case of four star hotels. European Journal of Business and Management Research, 5(1).
Sarlak, M., & Nooriaee, M. H. (2017). Identifying Factors Effecting on Rip Currents of Public Organizations Using Grounded Theory. Journal of Public Administration, 8(4), 533-570. (In Persian)
Sarshar, E., Samiei, R. (2019). Identifing the Components of Human Resource Improvement with an Emphasis on Meritocracy in the Iranian Government. Public Administration Perspaective, 10(4), 176-191. (In Persian)
Siddiqi, T., & Tangem, S. (2018). Impact of Work Environment, Compensation and Motivation on the Performance of Employees in the Insurance Companies of Bangladesh. South East Asia Journal of Contemporary Business, Economics and Law, 15(5), 153-162.
Sitopu, Y. B., Sitinjak, K. A.., & Marpaung, F. K.. (2021). The Influence of Motivation, Work Discipline, and Compensation on Employee Performance. Golden Ratio of Human Resource Management, 1(2), 72 - 83. https://doi.org/10.52970/grhrm.v1i2.79
Strauss, A. L.,Corbin, J. M., Niewiarra, S., & Legewie, H. (1996). Grounded theory: Grundlagen qualitativer sozialforschung. Weinheim: Beltz, Psychologie-Verlag-Union.
Strauss, A., & Corbin, J. M. (1997). Grounded theory in practice. Sage.
Sudiardhita, K. I., Mukhtar, S., Hartono, B., Sariwulan, T., & Nikensari, S. I. (2018). The effect of compensation, motivation of employee and work satisfaction to employee performance Pt. Bank Xyz (Persero) Tbk. Academy of Strategic Management Journal, 17(4), 1-14.
Sudiarditha, I. K. R., Susita, D., & Kartini, T. M. (2019). Compensation and Work Discipline on Employee Performance with Job Satisfaction as Intervening. TRIKONOMIKA, 18(2), 80-87.
Sung, W., Woehler, M. L., Fagan, J. M., Grosser, T. J., Floyd, T. M., & Labianca, G. J. (2017). Employees’ responses to an organizational merger: Intraindividual change in organizational identification, attachment, and turnover. Journal of Applied Psychology, 102(6), 910.
Susanti, F. D. (2021). The Effect of Compensation, Organizational Culture and Work Motivation on Turnover Intention. Indonesian Journal of Cultural and Community Development, 10, 10-21070.
Tërstena, A., Goga, A. J., & Jashari, B. (2020). Improving the efficiency of human resources with the use of new technologies and reorganization process. International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 9(1), 31-38.
Verma, N., & Khatri, P. (2021). The nomological network of organizational attachment: a systematic review approach. Journal of Decision Systems, 1-22.