بهینه سازی زنجیره تأمین تحویل به مشتری و مدیریت تقاضا با استفاده از مدیریت دانش: رویکرد پویایی سیستم
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتالهام علمی 1 , عادل آذر 2 , فرهاد غفاری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
2 - استادگروه مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3 - دانشیارگروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران
کلید واژه: مدیریت دانش, زنجیره تأمین, پویاییهای سیستم, تحویل به مشتری, بهینه سازی زنجیره تقاضا,
چکیده مقاله :
در رقابت جهانی باید محصولهای متنوع را با توجه به درخواست مشتری در دسترس قرار داد، خواست مشتری بر کیفیت بالا و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهایی شده که قبلاً وجود نداشته است، در نتیجه شرکتها برای این رقابت جهانی ناگزیر به استفاده از مدیریت دانش بوده و به لزوم به کارگیری دانش در سازمان واقف میباشند. در این پژوهش به دنبال ارائه مدلی برای بهینه سازی زنجیره تأمین تحویل به مشتری با استفاده از مدیریت دانش در شرکت تولید محصولات پتروشیمی هستیم، همچنین با توجه به ماهیت پویای مدیریت دانش و تأثیر مؤلفههای آن بر زنجیره تأمین، از متدولوژی پویایی سیستم استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان میدهد افزایش میزان مستند سازی دانش و اشتراک گذاری آن در طول زنجیره تأمین باعث پوشش دهی بیشتر تقاضا شده و در نهایت منجر به افزایش تحویل کالا و رضایت بیشتر مشتری میگردد.
In global competition, a variety of products should be made available according to the customer's request, customer's demand for high quality and fast service, increasing the pressures that have not existed before; Consequently, companies for this global competition have to use knowledge management and are aware of the necessity of using knowledge in the organization. In this research, we are looking for a model to optimize the supply chain delivery to the customer using knowledge management in petrochemical products manufacturing company, and also due to the dynamic nature of knowledge management and the impact of its components on the supply chain, the system dynamic methodology has been used. More demand and ultimately leads to increased delivery of goods and greater customer satisfaction
-استرمن، جان د. (1390)، پویایی شناسی کسب وکار، مترجمان؛ کوروش برارپورو همکاران.
-آذر، عادل. مرتضوی، لیلا.، عباسی، محمد مهدی. (1396). اکتساب دانش ضمنی در مدیریت دانش با استفاده از روش شبکه خزانه (مورد مطالعه: واکاوی و تبیین عوامل کلیدی موفقیت درمدیریت کیفیت زنجیره تأمین از نگاه خبرگان صنعت روی.) خط مشی گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، دوره 8، شماره 28 1-11.
-آذر، عادل. مسلم فعلی محمد (1386) طراحی مدل ریاضی مدیریت موجودی در زنجیره تأمین، فصلنامه مدرس علوم انسانی،11(3)، 1-28.
-آذر، عادل. غلامرضایی، داود. دانایی فرد، حسن. خداداد حسینی، حمید. (1392). تحلیل پویای ارتباط صنعت و دانشگاه در خط مشیهای آموزش عالی برنامه پنجم توسعه با رویکرد پویایی سیستم. چشم انداز مدیریت صنعتی،3(1)،79-115.
-اخوان، پیمان.، زاهدی، محمدرضا.، نجمی، علی (1390) عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در زنجیرههای تأمین صنایع خودروسازی ایران. نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، (26)100،10-76.
-افشارکاظمی م.، ماکویی ا.، (1388)، تدوین استراتژی زنجیره تأمین صنعت فولادایران بااستفاده ازتحلیل پویایی سیستمها، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 51.
-ایزدیار، مهدی، طلوعی اشلقی، عباس، مهری، زهرا. (1400). کاربرد پویایی سیستم در ارزیابی عملکرد پایداری زنجیره تأمین لارج در صنعت خودرو سازی. پژوهشهای مدیریت در ایران،25 (1).،1-24.
-اصغرزاده، فرشته وقرایی پور رضا، (1393)، ابزارهای مدیریت در توسعه دانش کاربردی در سازمانها، اولین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی، بابلسر.
-آب یار، مهدیه (1398) مدیریت دانش. پژوهشنامه اورمزد شماره 49. 51-60.
-اسماعیل زاده، مرضیه، دری، محسن، 1393، تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد زنجیره. تأمین، کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت 1393
-بصیری مهدی، طلوعی اشلقی، عباس. رادفر، رضا. (1398). ارائه مدل به کارگیری مدیریت دانش درفرایند مدیریت خطر با رویکرد پویاییهای سیستمی. مطالعات بین رشتهای دانش راهبردی 36. 103-132.
تیموری، ا.، ومزرعه فراهانی، م.، (1387)، مقدمهای برمدلسازی سیستمهای اقتصادی واجتماعی، تهران، انتشارات دانشگاه علم وصنعت ایران.
تقوا، محمدرضا.، جعفریان، احمد.، شفیعی نیک آبادی، محسن. (1389). نقش نظامهای مدیریت امنیت اطلاعات دربهبود عملکرد زنجیره تأمین، فصلنامه علمی وپژوهشی، 27(4،)182-169.
-جعفرنژاد ا.، مروتی ع.، (1392) مباحث منتخب در مدیریت زنجیره تأمین، انتشارات مهربان نشر، چاپ اول
جعفـری، مصطفـی. شـهانقی، کامـران، اخـوان، پیمـان و رضایی نـور جـلال. (1386). توسـعه مدل -
دینامیکـی مدیریـت دانــش در ســازمانهای دانش محــور. پنجمیــن کنفــراس بینالمللــی مهنــدسی صنایع
-جعفرنژاد، احمد (1393). مدیریت تولید وعملیات نوین. تهران: انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
حاجی غلام سریزدی، علی (1396). کنترل میزان ضایعات در شرکت سیم و کابل با استفاده از رویکرد -
پویاییهای سیستمی دومین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی
-دهقانــی ســریزدی، محمــد، و محمدصالــح اولیــا. (۱۳۹۳). به کارگیــری سیستمهای دینامیکــی-
بــرای تحلیــل تأثیــرمدیریــت دانــش بــر تعالــی ســازمان. مدیریــت تولیــد و عملیــات.
-رادفر، رضا. کیارسی حیدر، پگاه. البرزی، محمود. طلوعی اشلقی، عباس. تدوین نقشه راه فناوریهای ازدیاد برداشت نفت: رویکرد
پویایی سیستم. فصلنامه پژوهشهای سیاست گذاری و برنامه ریزی انرژی.1397.4(4):89-122
-رضاییان، ع، و احمد وند، ع، م (2010) بررسی الگوهای استراتژی مدیریت دانش و استراتژی دانش در سازمانها، دو ماهنامه) رونقی، محمدحسین، (۱۴۰۰)، ارزیابی بلوغ مدیریت دانش با استفاده از مجموعههای فازی نوع دو.
-رونقی، محمدحسین (۱۳۹۸). تأثیر خلاقیت و سرمایه اجتماعی بر بلوغ مدیریت دانش سازمانی در حوزه فناوری اطلاعات، مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، ۱۷ ۷۹-۹۴.
- رستمی مازویی، نعمت، رهنمای رود پشتی، فریدون (۱۳۹۸)، واکاوی و تبیین اثرات کنشگران فنی و انسانی بر کارکردهای سیستم اطلاعاتی حسابداری مدیریت با استفاده از نظریه کنشگران. حسابداری مدیریت، دوره دوازدهم.
-رضایی نور، جلال؛ لک، بهزاد؛ جعفری، محمد جواد (۱۳۹۶)، ارائه مدل ارزیابی بلوغ مدیریت دانش مبتنی بر عوامل اساسی موفقیت مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، ۵ (۴)، ۱۲۲-۱۴۶.
شفیعی نیک آبادی محسن. (1392). چارچوبی برای فرایندهای مدیریت دانش در زنجیره تأمین. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،28.
-شفیعی نیک آبادی، محسن. فارسیجانی، حسن. (1391). مدیریت دانش در زنجیره تأمین. (رویکرد تحلیلی) چاپ اول. تهران کانتشارات باور عدالت.
-سکاران، اوما (2001) روشهای تحقیق در مدیریت ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی (1388)، چاپ هفتم، موسسه عالی و برنامه ریزی، تهران.
سجودی، حسین. باقرزاده خواجه، مجید. بافنده زنده، علیرضا. ایران زاده، سلیمان. (1400). تدوین یک مدل علی برای بهبود مدیریت دانش در شرکتهای دانش بنیان حوزه سلامت با روش آمیخته. تصویر سلامت 12(2):127-139.
- صادقی مقدم، م.و مؤمنی منصور، (1388)، برنامه ریزی یکپارچه تأمین، تولید و توزیع زنجیره تأمین با بکارگیری الگوریتم ژنتیک.
- طالاری، م. وعلیمحمدی، ع. (1392)، نقش مدیریت دانش درتکامل زنجیره. تأمین شرکتها، بررسیهای بازرگانی، دوره 11، شماره 58.
-علمداری احسان، نجف زاده مهدی (1399). بررسی میزان تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد مدیریت دانش در ارتقا چابکی مدیریت زنجیره تأمین. 19 (72).75-96.
-علیپور، نرگس (۱۳۹۶) سنجش نقش میانجی بلوغ مدیریت دانش در رابطه میان فرصتهای کارآفرینانه و سازگاری استراتژیک از دیدگاه خبرگان دانشگاهی، نوآوریهای مدیریت آموزشی، ۱۲ (۴)، ۱۲۳-۱۲۶.
-عاشوری، مریم.، و تارخ، محمد جعفر. (1391). وب هوشمند: ابزاری برای تولید وانتشار دانش ضمنی زنجیره تأمین. فصلنامه علمی-ترویجی مدیریت زنجیره تأمین.69-60، (37)14.
-قرایی پور، رضا. (1399)، زنجیره تأمین ناب ومدلی برای ارزیابی ناب بودن زنجیره تأمین.
-قبادی. ش.1388 سیستم داینامیک: کاربردی از تفکر سیستمی (چاپ دوم)، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی
-قاسمی، احمدرضا، محمدحسن ملکی، و آصف کریمی. 1394. رویکرد پویایی سیستمها به نظامهای سنجش عملکرد؛ بررسی مدل تعالی HSE در صنعت پتروشیمی. پژوهشنامة مدیریت اجرایی 7(13):65-90.
-فیض آبادی، جواد (1388) طراحی وتبیین یک مدل مفهومی برای رفتار وعملکرد استراتژیک زنجیره تأمین در صنایع با محصولات پیچیده. پایان نامه دکتری. دانشگاه تهران، تهران.
-میان آبادی، عباس علی.، (1389)، مدیریت زنجیره تأمین: تاریخچه، اهداف، فرایندها، مزایاو موانع، ص 263.
-معین، رحیم. محمودی، میمند، محمدورجب زاده قطری، علی، (1392). تدوین مؤلفههای زنجیره تقاضا بر اساس رویکرد مدیریت زنجیره تأمین و اولویت گذاری آنها با استفاده از رویکرد TOPSIS، دومین کنفرانس ملی مهندسی صنایع و سیستمها، اصفهان.
-متقی، هایده.، وحسین زاده، امیر (1393). مدیریت تولید وعملیات. تهران: انتشارات آوای شروین
-نجف زاده مهدی علمداری احسان. (1399) بررسی نقش مؤلفههای مدیریت دانش در بهبود عملکرد زنجیره تأمین فروشگاههای زنجیرهای، پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری (سال پنجم) شماره 17/بهار 1399/ص 87-67
-نیکبخش ج، مهدی خانی ا، (1391)، شناسایی عوامل مؤثر برعملکرد زنجیره تأمین و بهبود آن با استفاده از تکنیک پویایی سیستم مورد کاوی در شرکت داروگر، پژوهشهای مدیریت در ایران، 16(3)، 39-58
-ناظمی، جمشید.، ترکاشوند، زهرا.، سمیع زاده، رضا.، حسینی نیا، شهروز. (1390). الگوهای کارای مدیریت دانش در زنجیره تأمین. مجله پژوهشهای مدیریت،22(2،)71-53
-واعظی، فرشته.، شهرکی، علیرضا. (1390). نقش و وظایف مدیریت دانش محور در موفقیت مدیریت زنجیره تأمین، فصلنامه فروغ تدبیر 8(18)،41-34.
-هاشمی، پروین؛ خدیور، آمنه؛ شامی زنجانی مهدی (۱۳۹۷). توسعه هستان شناسی فرایند محور برای فناوریهای مدیریت دانش، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۳۳ (۳)،1141-1163.
-هیسلوپ، دونالد. (2013). مدیریت دانش در سازمان: با رویکرد اجتماعی- فرهنگی ترجمة عباس منوریان و ناصر عسگری. 1393. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
-عسگری، نسرین و زنجیرانی فراهانی، رضا (1385). تحلیل معیار تحویل به موقع در یک زنجیره تأمین، دومین کنفرانس لجستیک و زنجیره تأمین، تهران.
-یادگاری، مهدی؛ تارخ، محمدجعفر (۱۳۹۶)، استفاده از تکنیک دیمتل فازی برای رتبه بندی
راهبردهای مدیریت دانش، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 23(2،)718-711
_||_-Afshar Kazemi, M. A., khlilou, A. and Toloie Eshlaghy, A. (2009) ‘investigating the impact of leaders’ responsibilities in reaching organizational excellence in the EFQM through the systems dynamics approach’, International Journal of Business and Management,4: 6, 81-96.
-Abbas, Jawad.Sagsan, Mustafa. (2019) Impact of knowledge management practices on green innovation and corporate sustainable development:A structural analysis
-Ale, M. Toledo, C. Chiotti, O. & Galli, M. (2014). A conceptual model and technological support for organizational knowledge management. Science of Computer Programming, 95(1): 73-92
-Akinyemi Olasunkanmi Oriola, (2014), System dynamics modelling of waste management system, Conference Proceedings, The 2014 Asia-Pacific System Dynamics Conference.
-Ahi, P., & Searcy, C. (2013). A comparative literature analysis of definitions for green sustainable supply chain management. Journal of Cleaner Production, 52, 329-341
-Ahmad, N., & Daghfous, A. (2010). Knowledge sharing through inter organizational knowledge networks Challenges and opportunities in the United Arab Emirates. European Business Review, 22(2), 153–174.
Almuiet, M.Z., Salim, J (2013). Knowledge Flow in Supply Chain Manufacturing-
Case Study in Food Manufacturing Firm. Procedia Technology,11,463 – 470
-Bauer,D.Bauernhansl,T.Sauer,A. (2021).Improvement of Delivery Reliability by an Intelligent Control Loop between Supply Network and Manufacturing.
-Bushuev,M. Guiffrida, A. Rudchenko, T. (2018). Supply Chain Delivery Performance Improvement for Several Delivery Time Distributions.International Journal of Operational Research 33(4):538.
-Breznik, K. (2018). Knowledge Management – from its Inception to the Innovation Linkage, Procedia-Social and Behavioral Sciences 238, 141–148.
-Kassaneh,T.C.;Bolisani,E.;Cegarra-Navarro,J.G Knowledge (2021).
Management Practices for Sustainable Supply Chain Management:A Challenge for Business Education. Sustainability 2021,13,2956.
-Blackmore, C., R. Ison, & M. Reynolds. 2015. Thinking Differently About Sustainability: Experiences from the UK Open University BT - Integrating Sustainability Thinking in Science and Engineering Curricula: Innovative Approaches,
-Booto Ekionea, J. Fillion, G. Plaisent, M. & Bernard, P. (2015). Towards an Integrated Maturity Model of Knowledge Management Capabilities. In E -Business and E -Government (ICEE). 2015 International Conference on,1-4, 6-8.
-Breznik, K. (2018). Knowledge Management – from its Inception to the Innovation Linkage, Procedia-Social and Behavioral Sciences 238, 141–148.)
-Bhatt, G. (2001). Knowledge management in organizations: examining the interactionbetween technologies, techniques and people. Journal of Knowledge Management, (1) 5, 68
-Chichakly,K.Behaviora. (2021).l Implication in COVID-19 Spread and Vaccinations.systems,9,72.
-Chung, S.H. (2005). A Resource –Based Perspective on Knowledge Management Capability and Competitive Advantage: an Empirical Investigation, Expert System with Application, 27(3),p. 459-465
-Chopra, S., Meindl, P. (2007). Supply Chain Management: Strategy, Planning, and Operation, Third Edition, Prentice Hall.
-Collins, J.D., Worthington, W.J., & Romero, M. (2010). Knowledge management supply chain technologies and firm performance. Management Research Review, 33 (10),
Corso, M., Dogan, S. F., Mogre, R.., & Perego, A. (2010). The role of knowledge-
management in supply chains, evidence from the Italian food industry.International Journal of Networking and Virtual Organisations, 7, 163–183
-Duryan, M. and Smyth, H. (2019), "Service design and knowledge management in the construction supply
chain for an infrastructure programme", Built Environment Project and Asset Management, Vol. 9 No. 1, 118-137.
-Eshaghzadeh, A. (2014). An analysis of the relationship between approaches and technologies for information sharing and the competitive advantage obtained by SMEs Norwegian University of Science and Technology, Department of Industrial Economics and Technology Management.
-Favoretto, Camila. carvalho, Marly Monteiro de. (2021). An analysis of the relationship between knowledge management and project performance: literature review and conceptual framework.Gestao&Producao. 28(1), e4888.
-Greiner, M. E. (2007). A Strategy for Knowledge Management. Journal of Knowledge Management, 11(6), 3-15.
-Hashemi, P., Khadiver, A., & Shamizanjani, M. (2018). Developing Process-based Ontology for Knowledge Management Technologies, Iranian journal of management, 33(3), 1141-1164. (in Persian)
- Hilletofth, P. (2009). How to develop a differentiated supply chain strategy.Industrial Management & Data Systems, 109(1), 16-33.
-Jiang F. Wang G. and Jiang Xu. (2019). Entrepreneurial orientation and organizational knowledge creation: A configurational approach. Asia Paific Journal of Management 1-27.
-Johnson, T.L. Fletcher, S.R., Baker W. and Charles, R.L. (2019).How and why we need to capture tacit knowledge in manufacturing:Case studies of visual inspection. Applied Ergonomics,74, 1-9.
-Kassaneh, T.C.;Bolisani, E.;Cegarra-Navarro, J-G. (2021).Knowledge Management Practices for Sustainable Supply Chain Management:A Challenge for Business Education. Sustainability, 13 2956.
-Li, Da Xu (2011). Information architecture for supply chain quality management, International Journal of Production Research, 49:1, 183-198.
- Larson, P. D., & Rogers, D. S. (1998). Supply chain management: definition, growth and approaches. Journal of Marketing Theory and Practice, 1-5.
- Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2004). Management information systems: managing the digital firm. New Jersey, 8 74.
-Lee, H.L. (2004) The triple – a supply chain, Harvard Business Review 82 102–112
Underlying Process Management. Decision Sciences Journal,41(4), 689-719
-Lotfi,Z.,Mukhtar,M.,Sahran,Sh.,Taei zadeh,A. (2013). Information Sharing in Supply Chain Management. Procedia Technology, 11, 298 – 304
-Maravihas S. and Martins J. (2019). Strategic Knowledge management a digital environment: Tacit and explicit knowledge in fab labs. Journal of Business Research.
-Ming K. Lim, Ming-Lang Tseng, Kim Hua Tan, Tat Dat Bui. (2017). Knowledge management in sustainable supply chain management: improving performance through an interpretive structural modelling approach. Journal of Cleaner Production.
-Mathew, A. and L. Rodrigues. 2015. Quantitative Analysis of Knowledge Management CSFs: A System Dynamics Approach. In International Conference on Intellectual Capital and Knowledge Management and Organisational Learning (p. 159). Bangkok, Thailand.
-Mardani, A., Nikoosokhan, S., Moradi, M., & Doustar, M. (2018). The Relationship between Knowledge Management and Innovation Performance, Journal of High Technology Management Research, 29, 12–26.
Mohammad Shamsuddoha, Mohammed Quaddus, Desmond Klass, (2013)-
System Dynamics Approach For Poultry Opertion to Achieve Additional Benefits, Proceedings of the 2013 Winter Simulation Conference.
-NonakaTi.Takeuchi, H.A(1994). Dynamic Theory of Organiational knowledge Creation Organization Science S No 1, PP.14-37
-Nonaka &Takeuchi. (1995).The knowledge-creating company.Oxford university press. ODell,C., & Grayson, J.C. (1988). If only we knew what we know. NewYork, free press.
-Naderi, I. and Damangir, S. (2008) ‘the impact of firm knowledge strategy on its competitive knowledge: a system dynamics approach’, 26the International Conference of the System Dynamics Society, Athens, Greece.
-Pham N.T.;Do A.D;Nguyen Q.V.;Ta V.L. (2021). Research on Knowledge Management Models atUniversities Using Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP).Sustainability.13.809
-Patil, S.K., Kant, R. (2014). A Fuzzy AHP-TOPSIS framework for ranking the solutions of Knowledge Management adoption in Supply Chain to overcome its barriers. Expert Systems with Applications, 41(2), 679-693.
-Poles R., (2013), System Dynamics modelling of a production and inventory system for remanufacturing to evaluate system improvement strategies.International Journal of Production Economics, 144(1), 181-111.
-Petruzzelli, A., Ardito, L., & Savino, T. (2018). Maturity of knowledge inputs and innovation value: The moderating effect of firm age and size, Journal of Business Research
-Rahmanifar G. (2014).Supply chain performance simulation techniques using dynamic system approach a case study of Kaleh Company Mazandaran University of Science and Technology.
-Ruggles, R. (1998).The State of the nation: Knowledge Management in practice. Califomia Management Review, 40(3), 80-88
- Sarvari, M. (1999). Knowledge management and Competition in the Consulting Industry, California.Management Review, 41(2), 95-107
-Tahi.M.B.Khan.KI.A.&Nasir A.R. (2021).Tacit knowledge sharing in construction:asystem dynamics approach.Asian J Civ Eng 22.605-625.
-Thmpson,Matthew P. Dunn,Christopher J. (2019).A System Dnamics Model Examining Alternative Wilgfire Response Policies.Systems.7,4.
-Turban, E., Mclean, E., wetherbe, J. (2002). Information Technology for Management. 3th Edition, John Wiley & Sons, New Jersy.
-Tiwan.Trehan, Rajeev, Rajiv K. Garg, Anish Sachdeva, (2014), Cost Of Quality- A System Dynamics Approach, Research Cell: An International Journal of Engineering Sciences, Issue December, Vol.
-Wong, W.P., & Wong,K.Y. (2011). Supply chain management knowledge management capability and their linkage toward firm performance. Business Process Management Journal,16(17)، 940-961
-Xu, Z., Elomri, A., Kerbache, L., Omri, A. El, 2020a. Impacts of COVID-19 on global supply chains: facts and perspectives. IEEE Eng. Manag. Rev. adead-of-p, 1–17.
- Xu, S., Zhang, X., Feng, L., Yang, W., 2020b. Disruption risks in supply chain management: a literature review based on bibliometric analysis. Int. J. Prod. Res. 58, 3508–3526. https://doi.org/10.1080/00207543.2020.171701
-Yong, (2010), A System Dynamics Approach for Corporate Waste Recycling Capacity and Income, 2010 International Conference on E-Business and E-Government Guangzhou, pp. 3615-3618. doi: 10.1109/ICEE.2010.90
-Zack, M.H. (2012). Developing a knowledge strategy.The strategic management of intellectual capital and organizational knowledge, Oxford University press.
-Zhang, Ch. (2020). An Open Data Storytelling Framwork fot Organizational Knowledge Management. (Unpublished doctoral dissertation).Renmin University of China, Beijing, China 415-420. hao, T., Xu, X., Chen, Y., Liang, L., Yu, Y., Wang, K., 2020. Coordination of a fashion supply chain with demand disruptions. Transp. Res. Part E Logist. Transp. Rev. 134, 101838 https://doi.org/10.1016/j.tre.2020.101838.