تاملی بر نقش فرهنگ سازمانی در بهبود رفتار شهروندی کارکنان دادگستری شیراز
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریت
بهاره بهروزمنش
1
(کارمند دادگستری شیراز، شیراز، ایران)
مرضیه یاری زنگنه
2
(گروه علم اطلاعات و دانش شناسی ,واحد مرودشت ،دانشگاه آزاد اسلامی ،مرودشت ،ایران)
کلید واژه: فرهنگسازمانی, رفتار شهروندی سازمانی, فرهنگ مشارکتی, فرهنگ انعطافپذیری, فرهنگ یکپارچگی, شهروندی سازمانی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش فرهنگسازمانی بر بهبود رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان دادگستری شیراز است. پژوهش حاضر، ازنظر ماهیت و روش توصیفی همبستگی و ازنظر هدف کاربردی است و بهصورت پیمایشی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش، کلیهی کارکنان دادگستری شیراز ( 300 نفر) در سال 1400 بودند؛ که از این تعداد، 251 نفر (66/83 درصد) در این پژوهش مشارکت کردند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامهی فرهنگسازمانی دنیسون[i] )2000 ( با پایایی(959/0 (α=و پرسشنامهی رفتار شهروندی سازمانی اورگان و کانوفسکی[ii](1996) با پایایی (714/0 (α= استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و استنباطی ) شامل آزمونهای همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندمتغیره، تحلیل مسیر (و برای ارائهی مدل از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین فرهنگسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد (01/0(P ≤. نتایج رگرسیون خطی چند متغیره نیز نشان داد از بین ابعاد فرهنگسازمانی به ترتیب مشارکتی )41/0(β= و انعطافپذیری (31/0 (β= -مهمترین عوامل پیشبینی کنندهی شهروندی سازمانیاند(01/ 0.(P≤ همچنین نتایج پژوهش نشان داد بین فرهنگ مأموریتی بهعنوان یکی از ابعاد فرهنگسازمانی رابطهی معناداری با رفتار شهروندی سازمانی وجود ندارد. بنابرنتایج بهدستآمده مدیران دادگستری میتوانند با ایجاد تأثیرات مطلوب در فرهنگسازمانی موجب بهبود و افزایش بروز رفتارهای شهروندی سازمانی از سوی کارکنان این سازمان شوند.
The purpose of this study is to investigate the role of organizational culture on improving organizational citizenship behavior among employees of the judiciary in Fars province. The present study is correlational in nature and descriptive method and applied in terms of purpose and has been conducted as a survey. The statistical population of the study was all employees of the judiciary in Fars province (300 people) in 1400. Of these, 251 (83.66%) participated in this study. In order to collect data, Denison Organizational Culture Questionnaire (2000) with reliability (α = 0.959) and Organ and Kanofsky (1996) Organizational Citizenship Behavior Questionnaire with reliability (α = 0.714) were used. Descriptive statistics was used to analyze the data. And inferential (including Spearman correlation and multivariate regression tests, path analysis) and structural equation modeling method was used to present the model. The results showed that there is a positive and significant relationship between organizational culture and organizational citizenship behavior (0.01). The results of multivariate linear regression also showed that among the dimensions of organizational culture, participatory order (β = 0.41) and flexibility (β = 0.31) are the most important predictors of organizational citizenship (0.01). The results also showed that there is no significant relationship between mission culture as one of the dimensions of organizational culture and organizational citizenship behavior. As a result, the managers of justice can improve and increase the incidence of organizational citizenship behaviors by the employees of this organization by creating desirable effects in the organizational culture.
_||_