بررسی تاثیر سودمندی و ارزش اجتماعی ادراک شده بر رفتار خرید مشتریان آنلاین (مورد مطالعه: استارت آپ خرده فروشی اینترنتی مدیسه)
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتنرگس مقبول کل تپه 1 , لیلا حامدی 2 , مجید ربیعی دولابی 3
1 - دانشجو کارشناسی ارشد، مدیریت کارآفرینی - کسب و کار جدید ، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران، ایران
2 - دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ، تهران، ایران
3 - دکتری مدیریت ، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، تهران ایران.
کلید واژه: ارزش سودمندی, ارزش اجتماعی درک شده, قصد خرید مشتریان,
چکیده مقاله :
این پژوهش به بررسی تاثیر ارزش سودمندی و ارزش اجتماعی درک شده بر قصد خرید مشتریان در وبسایت مدیسه پرداخته است . روش تحقیق از نظر هدف کاربردی می باشد.از نظر شیوه جمع آوری داده ها از نوع توصیفی می باشد. همچنین تحقیق از شاخه پیمایشی می باشد. این تحقیق با روش میدانی انجام می گیرد . جامعه آماری پژوهش حاضر مشتریان وبسایت اینترنتی مدیسه می باشند. از آنجایی که تعداد مشتریان وبسایت فروشگاه اینترنتی مدیسه به صورت نامحدود می باشد با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده و روش نمونه گیری (یعنی انتخاب نمونه ها) به صورت تصادفی ساده می باشد. برای سنجش پایایی پرسشنامه های تحقیق از آلفای کرونباخ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در این پژوهش ابتدا در بخش اول از آمار توصیفی استفاده شده است. در بخش دوم نیز به منظور آزمون فرضیه ها و سوالات تحقیق از آزمون کولموگروف- اسمیرنف، تحلیل عاملی تأییدی و مدل یابی معادلات ساختاری برای آزمون فرضیات استفاده شد. با توجه به خروجی نرم افزار آموس در مدل ساختاری تحقیق، 95.2 درصد از متغیر ارزش سودمندی ادراک شده، 81.5 درصد از ارزش اجتماعی ادراک شده، 83.5 درصد از قصد خرید توسط متغیرهای مستقل پیش بینی شده است.
This study examines the impact of perceived usefulness value and social value on the intention of customers to buy on the Modiseh website. The research method is applied in terms of purpose. In terms of data collection method is descriptive. Research is also a branch of survey. This research is done by field method. The statistical population of the present study is the customers of Madiseh website. Since the number of customers of Modiseh online store website is unlimited, using Cochran's formula for an unlimited community, the sampling method (ie sample selection) is simple random. Cronbach's alpha was used to assess the reliability of the research questionnaires. In order to analyze the data in this study, first in the first part, descriptive statistics have been used. In the second part, in order to test the hypotheses and research questions, Kolmogorov-Smirnov test, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used to test the hypotheses. According to the output of Amos software in the research structural model, 95.2% of the perceived usefulness value variable, 81.5% of the perceived social value, and 83.5% of the purchase intention are predicted by independent variables.
_||_