بررسی تاثیر رفتارهای فردی معلمان بر ترویج فرهنگ سلامت درمدارس منطقه یک آموزش و پرورش تهران
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتلیلا فرجادمند 1 , اسفندیار دشمن زیاری 2 , اسماعیل کاوسی 3 , عباسعلی قیومی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال ، تهران ،ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران
3 - گروه فرهنگی - برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - عضو هیئت علمی و دانشیار / گروه مدیریت امور فرهنگی/ دانشکده مدیریت /دانشگاه آزاد اسلامی
واحد تهران شمال
کلید واژه: سلامت, سواد سلامت, خود مراقبتی و حمایت اجتماعی,
چکیده مقاله :
این تحقیق در راستای بررسی تاثیر رفتارهای فردی معلمان بر ترویج فرهنگ سلامت درمدارس منطقه یک آموزش و پرورش تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان مدارس منطقه یک آموزش و پرورش تهران می باشند. که حدودا 500 نفر میباشند. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونهگیری (بر اساس شیوة نمونهگیری مندرج در جدول مورگان) تعداد 217 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پنج بعد و 36 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون ناپارامتری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، سواد سلامت ، خود مراقبتی و حمایت اجتماعی معلمان در ترویج فرهنگ سلامت درمدارس منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران اثر مثبت و معنی داری دارد.
The aim of the current applied, descriptive and correlational study was to investigate cultural literacy, mental Self-care & social support on promotion of health culture at Tehran schools era 1. The research population comprised 500 teachers in Tehran schools era 1 out of whom a sample 217 was randomly selected, based on Morgan Table, to participate in the study. The research data were collected using a researcher-made five-point level Likert scale questionnaire comprising 5 factors and 44 items tapping the participants’ responses were. Therefore, 250 questionnaires were distributed among members of the target population. Having distributed and collected the questionnaires, we analyzed descriptively and inferentially. Descriptively, features like absolute and relative frequency, mean, standard deviation and variance of background and main variables were estimated. Inferentially, correlational tests, multiple regression and spirman used indicated that cultural literacy, mental Self-care & social support had a significant effect on promotion of health culture at Tehran schools era 1.
_||_