شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق پیادهسازی استراتژیهای رقابتی پورتر
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
نغمه باقرنتاج
1
*
,
حسن سلطانی
2
1 - گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
کلید واژه: مزیت رقابتی, رقابت پایدار, استراتژی رقابتی پورتر.,
چکیده مقاله :
در چشمانداز رقابتی پویای جهان امروز که، توانایی ایجاد و حفظ یک مزیت رقابتی متمایز، دیگر به عنوان یک گزینه لوکس مطرح نیست، بلکه یک ضرورت استراتژیک است که برای تولید درآمد کوتاهمدت یا تضمین رشد کسب و کار و ماندگاری بلندمدت در بازار کاملاً ضروری است. در جهانی که مشتریان گزینههای متعددی پیش رو دارند، برای ارائه ارزش برتر به مشتریان، ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا بیش از هر چیز دیگری اهمیت پیدا میکند. از این جهت هدف این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق پیادهسازی استراتژیهای رقابتی پورتر است. در این پژوهش ابتدا بر اساس رویکرد فراتحلیل، معیارهای اثرگذار بر مزیت رقابتی شناسایی شد. سپس با استفاده از روش دلفی سه مرحلهای به غربالگری این معیارها پرداخته شد. در ادامه پرسشنامهای طراحی و پس از سنجش روایی به صورت روایی محتوایی، بین اعضای نمونه آماری توزیع شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکتهای فعال در شهرک صنعتی شهر شیراز هستند که بر اساس فرمول کوکران 352 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پایایی دادههای حاصل از پرسش نامه ابتدا بر اساس آماره آلفای کرونباخ بررسی شده و سپس با استفاده از روش ANP مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد به ترتیب معیارهای «استفاده از بازاریابی هوشمند»، «خلاقیت و قابلیت نوآوری»، «ماندگاری، دوام و سابقه»، «بازاریابی ارتباط با مشتری و اجرای سیاستهای مشتری مداری» و «داراییهای نامشهود» 5 معیار مهم و اثرگذار در جهت دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق پیادهسازی استراتژیهای رقابتی پورتر در شرکتهای شهرک صنعتی شهر شیراز هستند.
In today's dynamic competitive landscape, the ability to create and maintain a distinct competitive advantage is no longer a luxury, but a strategic necessity that is absolutely essential for generating short-term revenue or ensuring business growth and long-term survival in the market. In a world where customers have multiple options, creating a competitive advantage over competitors becomes more important than anything else to provide superior value to customers. Therefore, the purpose of this study is to identify and rank the factors affecting the achievement of sustainable competitive advantage through the implementation of Porter's competitive strategies. In this study, first, based on the meta-analysis approach, the criteria affecting competitive advantage were identified. Then, these criteria were screened using the three-stage Delphi method. Next, a questionnaire was designed and, after assessing the validity in the form of content validity, it was distributed among the members of the statistical sample. The statistical population of this study is the employees of companies operating in the industrial park of Shiraz, of which 352 people were selected as a sample based on the Cochran formula. The reliability of the data obtained from the questionnaire was first examined based on Cronbach's alpha statistic and then analyzed using the ANP method. The results of the research showed that the criteria of "use of intelligent marketing", "creativity and innovation capability", "durability, durability and history", "customer relationship marketing and implementation of customer-oriented policies" and "intangible assets" are 5 important and effective criteria for achieving sustainable competitive advantage through the implementation of Porter's competitive strategies in companies in the industrial park of Shiraz, respectively.
آزاد، ه. فروغی، ع. (1401). تعیین بردار وزن با استفاده از ماتریس مقایسه زوجی بر اساس DEA و آنتروپی شانون. پژوهش های ریاضی، ۸(۲)، ۱۹-۳۷.
اسدی، س. وحدتی، ح. حیدری، س. (1395). شناسایی مزیت های رقابتی زعفران لرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه لرستان، دانشکده مدیریت و اقتصاد.
خبره عل. کاشفی نیشابوری، م. نعامی، ع. هاشمی، م. (1400). تبیین اثر سبز شدن مزیت رقابتی پورتر در فرایند بازاریابی با تاکید بر سیستم اطلاعات بازاریابی و رفتار اطلاعاتی (مطالعه موردی: صنعت نفت). تعامل انسان و اطلاعات، 4(4)، 15-32.
شراعی، ف. کلابی، ا. (1402). مزیت رقابتی پایدار در پلتفرمهای دیجیتال رسانهای: مروری کتابشناختی. بررسیهای مدیریت رسانه، 2(3)، 19-198.
صلاحی کجور، ع. رضوی، م. امیرنژاد، س. محمدی، ن. تقیپوریان، م. (1399). واکاوی عوامل مؤثر بر گردشگری هوشمند در صنعت ورزش مبتنی برتکنیک فراترکیب. برنامهریزی و توسعه گردشگری، 9(34)، 101-120.
عزیزی، ف. بنیادی نائینی، ع. مسیبی، ع. (1397). مزیت رقابتی پایدار و تصویر برند سازمان: تبیین نقش استراتژی بازاریابی و تعاملات اجتماعی مشتریان. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 8(4)، 89-110.
قمری، و. (1400). بررسی تأثیر برنامه های برنامه ریزی منابع انسانی در دستیابی به هدف استراتژیک بر عملکرد موثر و مزیت رقابتی شرکت. چشم انداز حسابداری و مدیریت، 4(46)، 120-130.
محمدی پاکروان، پ. سلیمانی، م. شعبانی بهار، غ. (1402). عوامل مؤثر بر مزیت رقابتی در وزارت ورزش و جوانان. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی، 13(25)، 131-143.
Abumalloh, R. A., Nilashi, M., Ooi, K. B., Wei-Han, G., Cham, T. H., Dwivedi, Y. K., & Hughes, L. (2024). The adoption of metaverse in the retail industry and its impact on sustainable competitive advantage: moderating impact of sustainability commitment. Annals of Operations Research, 342(1), 5-46.
Baird, K., Nuhu, N., & Jiao, L. (2024). The effect of Porter’s competitive forces on competitive advantage and organisational performance and the moderating role of management accounting practices. Journal of Management Control, 35(2), 303-332.
Clauss, T., Kraus, S., Kallinger, F. L., Bican, P. M., Brem, A., & Kailer, N. (2021). Organizational ambidexterity and competitive advantage: The role of strategic agility in the exploration-exploitation paradox. Journal of Innovation & Knowledge, 6(4), 203-213.
Haseeb, M., Hussain, H. I., Kot, S., Androniceanu, A., & Jermsittiparsert, K. (2019). Role of social and technological challenges in achieving a sustainable competitive advantage and sustainable business performance. Sustainability, 11(14), 3811.
Hayati, N., Jaelani, E., Sopian, D., & Dewi, I. P. (2021, February). Analysis of competitive strategy to create sustainable competitive advantages seen from the nine factor model and bacos treacy model. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1764, No. 1, p. 012053). IOP Publishing.
Kazemi, A., Kazemi, Z., Heshmat, H., Nazarian-Jashnabadi, J., & Tomášková, H. (2024). Ranking factors affecting sustainable competitive advantage from the business intelligence perspective: Using content analysis and F-TOPSIS. Journal of soft computing and decision analytics, 2(1), 39-53.
Li, F. (2021). Sustainable competitive advantages via temporary advantages: Insights from the competition between American and Chinese digital platforms in China. British Journal of Management, 33(4), 2009-2032.
Mahdi, O. R., & Nassar, I. A. (2021). The business model of sustainable competitive advantage through strategic leadership capabilities and knowledge management processes to overcome covid-19 pandemic. Sustainability, 13(17), 9891.
Mahrinasari, M. S., Bangsawan, S., & Sabri, M. F. (2024). Local wisdom and Government's role in strengthening the sustainable competitive advantage of creative industries. Heliyon, 10(10).