بررسی تاثیر ساختار شبکه زنجیره تامین بر استراتژی های مدیریت رابطه (مطالعه موردی شرکت گلستان)
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
راحله واعظی مقدم
1
,
محمد ثابت اقلیدی
2
*
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: : زنجیره تامین, ساختار شبکه زنجیره تامین, استراتژی های مدیریت رابطه,
چکیده مقاله :
ساختار شبکه و مدیریت رابطه زنجیره تامین، در سال های اخیر توجه فزاینده ای را از سوی محققان و متخصصان به خود جلب کرده است. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر ساختار شبکه زنجیره تامین بر استراتژی های مدیریت رابطه (مطالعه موردی شرکت گلستان) صورت گرفت. این تحقیق بر اساس هدف از نوع کاربردی و بر اساس روش اجرا از نوع توصیفی-پیمایشی و از نوع همبستگی و بر پایه معادلات ساختاری با استفاده از شیوه پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان و مدیران هلدینگ گلستان و شرکت های تابعه آن مستقر در سطح استان تهران بودکه بر اساس حجم نمونه کوکران 107 نفر با استفاده از روش نمونه گيري تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه بوده است که در آن از مقیاس ساختار شبکه زنجیره تامین(20 گویه) و مقیاس استراتژی های مدیریت رابطه(10 گویه) کاهن و همکاران (2021) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق با استفاده از روش معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد ساختار شبکه زنجیره تامین و مولفه های (شفافیت، قدرت، وابستگی و تکنولوژی و فناوری) بر استراتژی های مدیریت رابطه در هلدینگ تاثیر معنی داری دارد.
Network structure and supply chain relationship management have attracted increasing attention from researchers and experts in recent years. This research was conducted with the aim of investigating the effect of supply chain network structure on relationship management strategies (case study of Golestan Company). This research is based on the objective of the applied type and based on the implementation method of the descriptive-survey type and the correlation type and based on the structural equations using the survey method. The statistical population of this research was all the employees and managers of Golestan Holding and its subsidiaries based in Tehran province, based on the sample size of Kochran, 107 people were selected using simple random sampling method. The data collection tool in this research was a questionnaire in which the supply chain network structure scale (20 items) and the relationship management strategies scale (10 items) by Kahn et al. (2021) were used. Data analysis and research hypothesis testing were done using the structural equation method. The results showed that the structure of the supply chain network and its components (transparency, power, dependence and technology) have a significant effect on the relationship management strategies in the holding company
1) تقی زاده،هوشنگ،حیدرزاده،ناهید،هنرمند،مرتضی. (1399). شناسایی عوامل موثر بر همکاری استراتژیک زنجیره تامین در صنعت قطعه سازی تبریز. فصلنامه آينده پژوهي مديريت،سال31،شماره122،صص27-13.
2) جعفرنژاد،احمد،رجبانی،ندا،خلیلی،صابر،حکیمی،نرگس. (1398). شناسايي و رتبه بندی استراتژی های مناسب تاب آوری زنجیره تأمین، رويکردی ترکیبي از نظريه بازی و روش های تصمیم گیری چند معیاره فازی، چشم انداز مدیریت صنعتی، سال9،شماره34،صص31-9.
3) حسن پور، حسینعلی، طاهری، سید محمدرضا،میکائیلی، فرامرز. (1400). طراحی شبکه زنجیره تأمین مواد غذایی مبتنی بر رضایتمندی مشتری در شرایط عدم قطعیت. کاوشهای مدیریت بازرگانی،دوره13،شماره26،صص431-395.
4) خرم نسب،حمزه،حسین زاده،فراهد،شهریاری،محمدرضا،شریفی،مانی. (1400). بررسی تاثیرگذاری مديريت يکپارچه زنجیره تأمین الکترونیکی کالا از طريق متغیرهای تعديلگر مديريت ريسک زنجیره تامین و مزيت رقابتی بر عملکرد سازمانی. نشريه علمی کاوشهای مديريت بازرگانی،سال13،شماره26،صص77-63.
5) سلیمانی، بهنام(1394) تأثیر قابلیتهای سیستمهای اطلاعاتی زنجیره تأمین بر کسب مزیت رقابتی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آژاد اسلامی واحد رشت.
6) شیرخدایی،میثم، خداداد،سید حمید،مسیبی،علیرضا،خرم،جلال. (1393). بررسي تاثير يادگيري سازماني بر كيفيت استراتژي در زنجيره تامين سبز با تبيين نقش رابطه گرايي(مورد مطالعه شركتهاي اقماري و وابسته به ايران خودرو)، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال6،شماره12،صص64-37.
7) میرفلاح،رضوانه،ابراهیم پور،مصطفی، مرادی، محمود. (1398). تاثیر قابلیت فناوری اطلاعات بر عملکرد شرکت: نقش میانجی گری قابلیت مدیریت فرآیند کسب و کار و قابلیت یکپارچگی زنجیره تامین. نشریه توسعه تکنولوژی صنعتی، شماره35،صص28-1.
8) Awaysheh, A., Klassen, R.D., (2010). The impact of supply chain structure on the use of supplier socially responsible practices. Int. J. Oper. Prod. Manag. 30 (12):1246-1268.
9) Beske, P., Seuring, S., (2014). Putting sustainability into supply chain management. Supply Chain Management. Int. J. 19 (3), 322–331.
10) Cahoon, S. Chen, S., Vandchali,H. (2021). The impact of supply chain network structure on relationship management strategies: An empirical investigation of sustainability practices in retailers, Sustainable Production and Consumption,. Sustainable Production and Consumption, 28, 281-299.
11) Cheng, J.H., Sheu, J.B., (2012), Inter-organizational relationships and - strategy quality in green supply chains —Moderated by opportunistic behavior and dysfunctional conflict, Industrial Marketing Management ,(41):563–572.
12) Cui, L., Gao, M., Dai, J., Mou, J., (2020). Improving supply chain collaboration through operational excellence approaches: an IoT perspective. Ind. Manag. Data Syst. In press.
13) Denham, f C., Janet R. Howieson, VA. Solah. (2015). Wahidul K. Biswas, Environmental supply chain management in the seafood industry: past, present and future approaches, Journal of Cleaner production, Volume 90, 1 march 2015, pp. 82-90
14) Hayes, A., ANDERSON,S.,Perez,Y(2023). The Supply Chain: From Raw Materials to Order Fulfillment, investopedia
15) Lyu T, Geng Q, Yu D.(2023) Research on the Relationship between Network Insight, Supply Chain Integration and Enterprise Performance. Systems. 11(1):1-10.
16) Mitrega, M, Forkmann, S, Zaefarian, (2017) Networking Capability in Supplier Relationships and its Impact on Product Innovation and Firm Performance. International Journal of Operations and Production Management, 37 (5): 577-606
17) Puspita, L.E., Christiananta, B., Ellitan, L., (2020). The effect of strategic orientation, supply chain capability, innovation capability, on competitive advantage and performance of furniture retails. Int. J. Sci. Technol. Res. 9 (03), 4521–4529.
18) Rauer, J., Kaufmann, L., (2015). Mitigating external barriers to implementing green supply chain management: a grounded theory investigation of green-tech companies’ rare earth metals supply chains. J. Supply Chain Manag. 51 (2), 65–88.
19) Sane-Zerang, E., Razmi, J., Taleizadeh, A.A., (2019). Coordination in a closed-loop supply chain under asymmetric and symmetric information with sales effort-dependent demand. J. Bus. Econ. 90, 1–32.
20) Thakkar, J. et al. (2008). Evaluation of buyer-supplier relationships using an integrated mathematical approach of interpretive structural modeling (ISM) and graph theoretic matrix. Journal of Manufacturing Technology Management, 19 (1): 92-124.
21) Vandchali, H., Cahoon, S., Chen, S.L., (2020). Creating a sustainable supply chain network by adopting relationship management strategies. J. Bus.-to-Bus. Mark. 27 (2), 125–149.
22) Wilhelm, M.M., Blome, C., Bhakoo, V., Paulraj, A., (2016). Sustainability in multi-tier supply chains: understanding the double agency role of the first-tier supplier. J. Oper. Manage. 41 (1), 42–60.
23) Zhao, X., Huo, B., Flynn, B.B., Yeung, J.H.Y., (2008). The impact of power and relationship commitment on the integration between manufacturers and customers in a supply chain. J. Oper. Manage. 26 (3), 368–388.