بررسی وضعیت کانال های بازاریابی در صنعت بیمه با به کارگیری تکنیک های ANP و DEA
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
1 - استادیار، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدتهران شمال
کلید واژه: DEA, بیمه, کارایی, بازاریابی, ANP, کانال مستقیم, کانال غیرمستقیم,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف مقایسه کارایی کانال های مستقیم وغیرمستقیم بازاریابی بیمه در ایرانانجام شده است. پس از بررسی مطالعات انجام شده پیشین، متغیرهای تحقیق تعیین شدند. برای ارزیابی کارایی کانال های بازاریابی از تلفیق روش فرایند تحلیل شبکه یی ANPو تحلیل پوشش داده ها DEA و از مدل CCR جهت سنجش کارایی عملیاتی واحدهای تصمیم گیری استفاده شده است. روش تحقیق براساس هدف، کاربردی و براساس نحوه گردآوری داده ها توصیفی است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های بیمه که در سال1390در ایران فعالیت داشته اند می باشد. درابتدا پرسشنامه تحقیق بین مدیران ارشد شرکت های بیمه توزیع شده و سپس بااستفاده از فرایند تحلیل شبکه یی وزن متغیرها تعیین شد. بعد از نرمالیزه کردن داده ها با استفاده از تحلیل پوشش داده ها نتیجه تحقیق حاکی از این مطلب شد که کارایی کانال غیرمستقیم بیشتر از کارایی کانال مستقیم بازاریابی بیمه در ایران است.