استراتژیهای مدیریت تعارض و ساختار سازمانی
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارمنوچهر جفره 1 , ربابه بابابیک 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی – واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
کلید واژه: ساختارسازمانی, مدیریت تعارض, استراتژیهای مدیریت تعارض,
چکیده مقاله :
اساساً در سازمان ها، درجات مختلفی از سطوح اجرایی وجود دارد و مدیران رده های مختلف در هر سطح بدلیل سروکار داشتن با افراد جامعه و سرپرستی کارکنان در حیطه نظارت خود، روزانه با چالش ها و تعارض های فراوانی در سازمان خود روبرو هستند .یکی از مهّم ترین ویژگیهای رهبران سازمان های موفق، به کارگیری یک استراتژی و شیوه مناسب برخورد با تعارض ها و عوامل اختلاف زا در سازمان است.روش تحقیق حاضر توصیفی – همبستگی – پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است . جامعه آماری آن مدیران و مسئولان کلیه شعبات تأمین اجتماعی مستقر در شهر تهران است که مجموعاً 400 نفرند و حجم نمونه 200 نفری به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اصلی اندازه گیری شامل دو نوع پرسشنامه: (1) و (2) است که پرسشنامه (1) به استراتژی های مدیریت تعارض و پرسشنامه شماره (2) به ساختار مربوط میشود. ابزار دیگری که برای کاهش خطا مورد استفاده قرار گرفت، مطالعه اسناد و مدارک و مصاحبه بوده است. اطلاعات به دست آمده پس از مقایسه تک تک سوالات دو پرسشنامه با یکدیگر تحت نرم افزارSpssمورد تحلیل و محاسبه قرار گرفت و برای تعیین ارتباط متغیرها از آزمون کارل پیرسن (آزمون واگرایی) استفاده گردید و سطح معنی داری (05/0) در نظر گرفته شد. براساس نتایج بدست آمده از آزمون کارل پیرسن، فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار گرفت و نهایتاً با توجه به روابط معنی داری بین استراتژی های مدیریت تعارض با ساختار سازمانی نیاز به آموزش، نگاه به کارکنان با دید سرمایهیی، مشارکت کارکنان و استفاده از نظرات آنان در تدوین استراتژی و نظارتهای غیر محسوس احساس می شود.