عوامل موثر در مدیریت کسب و کار شرکت های نانوفناوری در زمینه ساختمان
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارمهسا فخارپور 1 , نجما سلطانی 2
1 - دانشیار، گروه فیزیک، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
2 - مربی، گروه مهندسی کامپیوتر، واحد میبد، دانشگاه آزاد اسلامی، میبد، ایران
کلید واژه: مدیریت کسب و کار, نانوفناوری, صنعت ساختمان, مدرن,
چکیده مقاله :
زمینه: امروزه نانوفناوری یکی از تکنولوژیهای مدرن محسوب میشود که نقش مهمی در رشد اقتصادی و علمی یک کشور دارد. کاهش مصرف انرژی، مقاومت ساختمانها در برابر حوادث طبیعی، محافظت در برابر اشعهها موجب گسترش نانوفناوری در صنعت ساختمان شده است. هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر بر مدیریت کسب و کار شرکتهای نانوفناوری در زمینه ساختمان انجام شده است. روش تحقیق: پژوهش حاضر به روش کمی و کیفی انجام شده است. نمونه-گیری شامل 200 نفر از مدیران نانوفناوری و کسب و کار در حوزه ساختمانی از 11 شرکت صورت گرفته است. برای جمع آوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که عوامل موثر بر موفقیت فرآیند مدیریت کسب و کار در نانوفناوری در پنج دسته ارتباطات، علم وتجربه، دانش مالی، کارآفرینی و مدیریت طبقهبندی میشوند. علاوه بر آن، نتایج نشان داد که تمامی این ابعاد بر مدیریت کسب و کار فناوریهای نوین در حوزه ساختمان تأثیر مثبت و معناداری دارند. نتیجهگیری: برای ایجاد آیندهای روشن در گسترش تکنولوژی نانو در صنعت ساختمان و بقای این شرکتها نیاز به مدیریت کسب و کار قوی است که متغیرهای معرفی شده در این پژوهش روی آن تأثیر میگذارند.
Background: Today, nanotechnology is considered one of the modern technologies that play an important role in the economic and scientific growth of a country. Reducing the consumption of energy, strength of buildings against natural disasters, and protection against radiation have led to the expansion of nanotechnology in the construction. Objective: This research was conducted to identify the factors affecting the business management of nanotechnology companies in the field of construction. Methods: The present research has been carried out using quantitative and qualitative methods. Sampling includes 200 nanotechnology and business managers in the construction field from 11 companies. Information was collected through interviews and questionnaires. Findings: The results indicate that the key factors affecting the success of the business management process in nanotechnology are classified into five general categories: communication, science and experience, financial knowledge, entrepreneurship, and management. It was also shown that all these dimensions have a positive and significant effect on the business management of new technologies in the field of construction. Conclusion: To create a bright future in the development of nanotechnology in the construction industry and the survival of these companies, there is a need for strong business management, which the variables introduced in this research affect.
1) بابایی فیشانی؛ محمدرضا، خوزین؛ علی، ضیاء؛ بابک و اشرفی؛ مجید. (1399). طراحی الگوی اکوسیستم تأمین مالی کارآفرینی فناورانه در کسبوکارهای دانشبنیان (موردمطالعه: حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات). تحقیقات حسابداری و حسابرسی، 12(48)، 177-192.
2) تاج پور؛ مهدی و حسینی؛ الهه. (1399). تأثیر هوش و فرهنگسازمانی بر کارآفرینی سازمانی در شرکت گاز شیراز. مطالعات راهبردی در صنعت نفت و انرژی، 12(45)، 354-335.
3) قاسمی؛ احسان، نوابخش؛ مهرداد و شادنوش؛ نصرت اله. (1398). کشف فرصت¬های کارآفرینی فناورانه در حوزه نانوتکنولوژی. مطالعات توسعه اجتماعی ایران، 11(4)، 42-21.
4) قاضی نوری؛ سید سپهر، مؤمنی؛ منصور، ربیعی؛ علی و علیاکبری؛ سمیرا. (1393). بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت یا شکست شرکتهای نوپای فناوری نانو در ایران. بهبود مدیریت، 8(2)، 72-51.
5) کاظمی¬آذر؛ شهریار. (1397). طراحی الگوی خطمشیگذاری تجاریسازی فناوری نانو بر پایۀ حمایت از شرکتهای نوپا و موانع و مشکلات پیش رو در ایران. سیاست¬نامه علم و فناوری، 8(4)، 32-17.
6) آیثال؛ پی. اس و آیثال؛ اس. (2015 ب)، مفهوم فناوری ایده¬آل و فرصت تحقق آن با استفاده از فناوری نانو، مجله بینالمللی کاربرد یا نوآوری در مهندسی و مدیریت، 4 (2)، 153-164.
7) آخنوخ؛ ع. ک. (2018). اجرای نانوتکنولوژی در بهبود انطباق زیستمحیطی پروژه¬های ساختمانی در ایالاتمتحده. علم و فناوری ذرات، 36 (3)، 357-361.
8) آپلبام؛ آر، لائو؛ ای. زد، فولادری؛ جی، پارکر؛ آر، وازگوئیز؛ ال، ال، وی، بلمونت؛ ای، آر و فیگیروآ؛ ای، آر، ای. (2016). فهرست موجودی شرکتهای فناوری نانو در مکزیک. مجله تحقیقات نانو ذرات، 18(2)، 43.
9) اتو، ای؛ و رانیکو، اچ. (2016). حفظ برندگان: آیا سیاست میتواند کارآفرینی با رشد بالا را تقویت کند؟ سیاست پژوهشی، 45(1)، 42-55.
10) بولزانی؛ دی، موناری؛ اف، راسموسن؛ ای و توسچی؛ ال، (2020). دفاتر انتقال فناوری بهعنوان ارائهدهندگان آموزش کارآفرینی علم و فناوری. مجله انتقال فناوری، 46، 335-365.
11) کوتا؛ وی. آر، آگیار؛ سی.ال. د سوزا نتو؛ بی و بنگاس؛ ام. (2020). سختافزار منبع باز بهعنوان مدلی از نوآوری فناورانه و کارآفرینی دانشگاهی بررسی نوآوری و مدیریت، 17 (2)، 177-195.
12) دوبی س.ک. دی؛ ا. سینگوی؛ جی، پاندی؛ ام. ام. سینگ؛ و؛ و کشروانی؛ پ. (2022). روندهای نوظهور نانوتکنولوژی در لوازمآرایشی پیشرفته کلوئیدها و سطوح: ب، رابطهای زیستی، 214، 12440.
13) کمیسیون اروپا. (2012). راهنمای استراتژیهای تحقیق و نوآوری برای تخصصهای هوشمند. دفتر انتشارات اتحادیه اروپا لوکزامبورگ: اتحادیه اروپا.
14) فخارپور؛ م؛ و قلی زاده آرشتی؛ م. (1392). تاثیر سه MWCNTs-COOH (کایرال، زیگزاگ و صندلی) بر خواص مکانیکی و جذب آب کامپوزیت¬های پایه سیمان. فولرن¬ها، نانولوله¬ها و نانوساختارهای کربنی، 31(5)، 404-411.
15) فخارپور؛ م؛ و کریمی؛ ر. (2020). بهینهسازی خواص جذب امواج الکترومغناطیسی کامپوزیت سیمان MWCNTs-COOH/ با روشهای اتصال کوتاه موجبر و بار منطبقی. مجله مهندسی عمران مدرس، 20(5)، 143-152.
16) فخارپور؛ م؛ و کریمی؛ ر. (2021). خواص جذب امواج الکترومغناطیسی کامپوزیت¬های سیمان MWCNTs-COOH/ با اشکال مختلف کایرال، صندلی و زیگزاگ. فولرن¬ها، نانولوله¬ها و نانوساختارهای کربنی، 29(5)، 386-393.
17) هالامودا-کنزاوی؛ ب. گیرتسما؛ ر. پوو؛ ج. پرینا-ملو؛ ای. کریر؛ ام؛ و برمر-هافمن؛ اس. (2022). چشماندازهای آینده برای پیشرفت علم نظارتی محصولات بهداشتی مبتنی بر فناوری نانو تحویل دارو و تحقیقات ترجمه، 12(9)، 2145-2156.
18) ستاد فناوری نانو www.nano.ir.
19) کیخاکوهان؛ ج. اکبری؛ م؛ و حجازی؛ س.ر. (2020). شناسایی موانع توسعه کارآفرینی فناورانه منطقه¬ای (مطالعه موردی: شهرستان سرباز). مجله تحقیقات روستایی، 11(1)، 124-139.
20) کسنفونتوو؛ ای. ای، کسنفونتوو؛ ا. اس، کرپیچوا؛ ام. ا؛ و تریفونوف؛ پی. وی. (مارس 2019). استفاده از فناوری مدرن مدیریت برای بهبود کارایی کسبوکار. در سری کنفرانسهای IOP: علم و مهندسی مواد، 483(1)، 012114.
21) محمد؛ ز.ح. احمد؛ ف. ابراهیم؛ س.ع؛ و زیدی؛ س. (2022). کاربرد فناوری نانو در جنبه¬های مختلف صنایع غذایی. کشف غذا، 2(1)، 12
22) نقی زاده؛ ر. اللهی؛ س؛ و رنگا؛ م. (1399). مدلی برای ایجاد NTBF در مناطق کمتر توسعهیافته بر اساس مفهوم تخصصی هوشمند: مورد مناطق در ایران. مطالعات منطقهای، 55 (3)، 441-452.
23) ناو؛ ف. م. فخارپور؛ م؛ و آرشتی؛ م. گ. (1390). عملکرد ساختاری مواد سیمانی تقویتشده با CNT با در نظر گرفتن تأثیر کایرالیته نانولولهها. مجله آزمون و ارزشیابی، 50، 689-714.
24) نیکرفتار؛ ت. حسینی؛ ا؛ و محمدی؛ ا. (1391). عوامل مؤثر بر کارآفرینی فناورانه در مشاغل فناوری نانو. مجله مدیریت، 29(1)، 76-99.
25) اوبردورستر، جی. اوبردورستر؛ ای؛ و اوبردورستر؛ جی. (2005). نانوسم شناسی: رشته نوظهوری که از مطالعات ذرات بسیار ریز تکاملیافته است. چشمانداز بهداشت محیطی، 113 (7)، 823-839.
26) رادویچ مارکوویچ؛ م؛ و سلام زاده؛ آ. (2018). اهمیت ارتباطات در مدیریت کسبوکار. هفتمین کنفرانس علمی بینالمللی اشتغال، آموزش و کارآفرینی، بلگراد، صربستان.
27) رحیم؛ ر.آ. قاسم؛ ای.س. ساری؛ ن. آ. م؛ و عبدالله؛ س. (2019، نوامبر). عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری نانو: مزایا، ریسک بالقوه، حمایت و نگرش دولت در مجله فیزیک: مجموعه کنفرانس، 1349(1)، 012114.
28) شاه؛ دی، ویلکینسون; م؛ و یالوپ؛ کا. (2008). تحلیل عوامل موفقیت یا شکست شرکت¬های نوپا در حوزه فناوری خرد و نانو. در شرکت¬های مبتنی بر فناوری جدید در هزاره جدید، 6، 203-218.
29) شاپیرا؛ پی؛ و وانگ؛ جی. (2009). از آزمایشگاه به بازار؟ استراتژی¬ها و مسائل در تجاری¬سازی فناوری نانو در چین، تجارت و مدیریت آسیایی، 8(4)، ص. 461-489.
30) شاتکین؛ جی. آ. (2017). نانوتکنولوژی: خطرات بهداشتی و زیستمحیطی انتشارات سی¬آرسی. ۶ تا ۸.
31) تاج پور؛ م. حسینی؛ E. & علیزاده؛ آر. (2021). فرصتهای کارآفرینی: تأثیر کارآفرینی اجتماعی بر حضور جوانان مهاجر افغانستانی در دانشگاههای ایران. مهاجرت کارآفرینی اجتماعی و شمول اجتماعی، 1، 261-284.
32) زنگ؛ ان. چن؛ ایکس؛ و لیو؛ زد. (2020). محصولات طبیعی و نانوتکنولوژی در برابر بیماری کروناویروس 2019. مرزها در شیمی، 10.
33) ضیاء؛ ب. صادقی؛ ح. نژاد؛ م. س؛ و تاج¬پور؛ م. (2021). چارچوبی از کارآفرینی شهری برای زنان نانآور. آیندهنگری، 23(5)، 597-609.
Babaei Fishani; Mohammad Reza Khozin; Ali, Zia; Babak, and Ashrafi; Majid. (2019). Designing a model of the ecosystem for financing technological entrepreneurship in knowledge-based businesses (case study: information and communication technology). Accounting and Auditing Research, 12(48), 177-192.
34) Tajpour; Mehdi, and Hosseini; Elaheh. (2019). The effect of intelligence and organizational culture on organizational entrepreneurship in Shiraz Gas Company. Strategic Studies in the Oil and Energy Industry, 12(45), 354-335.
35) Ghasemi; Ehsan, Navabakhsh; Mehrdad, and Shadnoosh; Nosratollah. (2019). Discovering Technological Entrepreneurship Opportunities in the Field of Nanotechnology. Iranian Social Development Studies, 11(4), 42-21.
36) Ghazi Nouri; Seyed Sepehr, Momeni; Mansour, Rabiei; Ali, and Ali Akbari; Samira. (2014). Study of factors affecting the success or failure of nanotechnology start-ups in Iran. Management Improvement, 8(2), 51-72.
37) Kazemi-Azar; Shahriar. (2018). Designing a policy model for nanotechnology commercialization based on supporting start-up companies and the obstacles and problems ahead in Iran. Science and Technology Policy, 8(4), 32-17.
38) Aithal; P. S. & Aithal; S. (2015”b”), Ideal Technology Concept & its Realization Opportunity using Nanotechnology, International Journal of Application or Innovation in Engineering & Management, 4(2), 153-164.
39) Akhnoukh; A. K. (2018). Implementation of nanotechnology in improving the environmental compliance of construction projects in the United States. Particulate Science and Technology, 36(3), 357-361.
40) Appelbaum; R. Lau; E. Z. Foladori; G. Parker; R. Vazquez; L. L. V. Belmont; E. R. & Figueroa; E. R. A. (2016). Inventory of nanotechnology companies in Mexico. Journal of Nanoparticle Research, 18(2), 43.
41) Autio, E. & Rannikko, H. (2016). Retaining winners: can policy boost high-growth entrepreneurship? Research Policy, 45(1), 42-55.
42) Bolzani, D. Munari, F. Rasmussen, E. & Toschi, L. (2021). Technology transfer offices as providers of science and technology entrepreneurship education. The Journal of Technology Transfer, 46, 335-365.
43) Cota; V.R. Aguiar؛ C. L. de Souza Neto؛ B. & Benegas؛ M. (2020). Open-source hardware as a model of technological innovation and academic entrepreneurship. Innovation & Management Review, 17(2), 177-195.
44) Dubey؛ S. K. Dey؛ A. Singhvi؛ G. Pandey؛ M. M. Singh؛ V. & Kesharwani؛ P. (2022). Emerging trends of nanotechnology in advanced cosmetics. Colloids and Surfaces B: Biointerfaces, 214,12440.
45) European Commission (EC). (2012). Guide to Research and Innovation Strategies for Smart Specialisations (RIS3). Publications Office of the European Union. Luxembourg: European Union.
46) Fakharpour؛ M. & Gholizadeh Arashti؛ M. (2023). Effect of three MWCNTs-COOH (chiral, zigzag and armchair) on the mechanical properties and water absorption of cement-based composites. Fullerenes, Nanotubes and Carbon Nanostructures, 31(5), 404-411.
47) Fakharpour; M. & Karimi; R. (2020). Optimization of electromagnetic waves absorption properties of MWCNTs-COOH/cement composite by short circuit of waveguide and matched load methods. Modares Civil Engineering journal, 20(5), 143-152.
48) Fakharpour; M. & Karimi; R. (2021). Electromagnetic wave absorption properties of MWCNTs-COOH/cement composites with different shapes of chiral, armchair and zigzag. Fullerenes, Nanotubes and Carbon Nanostructures, 29(5), 386-393.
49) Halamoda-Kenzaoui; B. Geertsma; R. Pouw; J. Prina-Mello; A. Carrer; M. Roesslein; M. ... & Bremer-Hoffmann; S. (2022). Future perspectives for advancing regulatory science of nanotechnology-enabled health products. Drug Delivery and Translational Research, 12(9), 2145-2156.
50) https:// www.nano.ir.
51) Keikhakohan؛ J. Akbari؛ M. & Hejazi؛ S.R. (2020). Identifying barriers to development of regional technological entrepreneurship (case study: Sarbaz county). Journal of Rural Research, 11(1), 124-139.
52) Ksenofontov؛ A. A. Ksenofontov؛ A. S. Kirpicheva؛ M. A. & Trifonov؛ P. V. (2019, March). The use of modern management technology to improve business efficiency. In IOP conference series: Materials Science and Engineering, 483(1), 012114.
53) Mohammad؛ Z. H. Ahmad؛ F. Ibrahim؛ S. A. & Zaidi؛ S. (2022). Application of nanotechnology in different aspects of the food industry. Discover Food, 2(1), 12.
54) Naghizadeh؛ R. Allahy؛ S. & Ranga؛ M. (2020). A model for NTBF creation in less developed regions based on the smart specialisation concept: the case of regions in Iran. Regional Studies, 55(3), 441-452.
55) Nav; F. M. Fakharpour; M. & Arashti; M. G. (2021). Structural Performance of CNT-Reinforced Cementitious Materials considering the Effect of Chirality of Nanotubes. Journal of Testing and Evaluation, 50, 689-714.
56) Nikraftar; T. Hosseini; E. & Mohammadi; E. (2022). The factors influencing technological entrepreneurship in nanotechnology businesses. Revista de Gestão, 29(1), 76-99.
57) Oberdörster; G. Oberdörster; E. & Oberdörster; J. (2005). Nanotoxicology: An Emerging Discipline Evolving from Studies of Ultrafine Particles. Environmental Health Perspectives, 113(7), 823–839.
58) Radovic Markovic; M. & Salamzade; A. (2018), The importance of communication in business management. The 7th International Scientific Conference on Employment, Education and Entrepreneurship, Belgrade, Serbia.
59) Rahim; R. A. Kassim; E. S. Sari; N. A. M. & Abdullah; S. (2019, November). Factors influencing nanotechnology acceptance: benefits, potential risk, government support and attitude. In Journal of Physics: Conference Series, 1349(1), 012114.
60) Shah; D. Wilkinson; M. & Yallup; K. (2008). Analysis of the factors leading to success or failure of start-up companies in the field of micro-and nanotechnology. In New Technology-Based Firms in the New Millennium, 6, 203-218.
61) Shapira; P. & Wang; J. (2009). From lab to market? Strategies and issues in the commercialization of nanotechnology in China, Asian Business & Management, 8(4), pp. 461-489.
62) Shatkin, J. A. (2017). Nanotechnology: health and environmental risks. Crc Press. 6 – 8.
63) Tajpour; M. Hosseini; E. & Alizadeh; R. (2021). Entrepreneurship opportunities: The effect of social entrepreneurship on the presence of Afghan immigrant youth in Iranian universities. Migration Social Entrepreneurship and Social Inclusion, 1, 261-284.
64) Zeng; N. Chen; X. & Liu; Z. (2022). Natural products and nanotechnology against coronavirus disease 2019. Frontiers in Chemistry, 10.
65) Ziyae; B. Sadeghi; H. Nejad; M.S. & Tajpour; M. (2021). A framework of urban entrepreneurship for women breadwinners. Foresight, 23(5), 597-609.