راهبردی برای ارتقای عملکرد شرکتهای دانشبنیان ایران
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارکاظم محمددوست 1 , حمیدرضا سعیدنیا 2 , احمد راه چمنی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
کلید واژه: بازارگرایی, مشتریگرایی, آیندهگرایی, نوآوریگرایی, رقیبگرایی,
چکیده مقاله :
مدلهای اولیة رشد اقتصادی بیشتر مبتنی بر عوامل سختافزاری مانند سرمایة فیزیکی بود اما در مدلهای جدید رشد، عوامل نرم دیگری چون سرمایة دانشی فراروی سازمانهای پیشرو قرار گرفته است. شرکت های دانش بنیان، دانش و فناوری را جزء جدایی ناپذیر از داراییهای اساسی خود می دانند و از فرآیند تولید، توزیع و بکارگیری دانش برای پیشبرد کسب وکار خود استفاده میکنند. این پژوهش در تلاش است تا به منظور همنوایی شرکتهای دانش بنیان ایران با جوهرة پویا و غیر ایستای عصر پرچالش فرارقابتی هزارة سوم، برای نخستین بار الگویی بومی از بازارگرایی را بمثابة راهبردی برای ارتقای عملکرد این دسته از شرکت ها شناسایی کند.پژوهش حاضر از نوع روش تحقیق ترکیبی و مشتمل بر دو رهیافت کیفی و کمی است. در بخش کیفی پژوهش ضمن مطالعة اسناد و مدارک، مرور ادبیات نظری، انجام مطالعات کتابخانهای و مصاحبه با خبرگان و صاحبان شرکتهای دانش بنیان ایران، از روش نظریة زمنیهای و قابلیت های نرمافزار MAXQDA 2020 برای کدبندی مصاحبهها و طراحی الگوی بازارگرایی استفاده شده است. در بخش کمی نیز از قابلیت نرم افزارهای SPSS برای تحلیل آمار توصیفی و SmartPLS3 برای تحلیل آمار استنباطی دادهها، بررسی برازش مدل مفهومی و آزمون فرضیههای پژوهش بهره گرفته شده است.
The early models of economic growth were mostly based on hardware factors of production such as physical capital, but in the new models of growth, other soft factors such as capital of knowledge are located in front of leading organizations. Knowledge-based companies consider knowledge and technology as an integral part of their core assets and they use the process of creating, distributing and applying knowledge to advance their business This research is a mixed method and includes both qualitative and quantitative approaches. In the qualitative part of the research, while studying the documents, theoretical literature review, conducting library studies and interviewing experts and owners of knowledge-based companies in Iran, has been used from capabilities of MAXQDA 2020 software and then grounded theory (GT) method to encode the interviews is designed and presented special model Market orientation for such companies. In quantitative part, the capability of SPSS software to analyze descriptive statistics and Smart PLS3 software has been used for analyze inferential data, test of research hypotheses, and determine the validity and fitness of the conceptual model.
_||_