طراحی مدل بیمههای اتکایی جهت ورود به بازارهای بینالمللی با رویکرد آمیخته
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارفاطمه هاشمی 1 , جمشید عدالتیان شهریاری 2 , جلال حقیقت منفرد 3
1 - گروه مدیریت کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بازار جهانی, رویکرد آمیخته, بینالمللیسازی, بیمه اتکایی,
چکیده مقاله :
هدف از این پژوهش طراحی مدل بیمههای اتکایی جهت ورود به بازارهای بینالمللی است. این مطالعه از لحاظ هدف، کاربردی است که از لحاظ ماهیت و شکل اجراء با رویکرد کیفی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق در بخش کیفی شامل 10 نفر از خبرگان صنعت بیمه و در بخش کمی کارشناسان شعب بیمه در استان تهران میباشد که از این میان نمونهای متشکل از 384 نفر انتخاب شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه دلفی جهت غربال شاخصها و پرسشنامه مبتنی بر طیف لیکرت 5 درجه بوده است. برای تحلیل دادههای بدست آمده از روش تحلیل محتوا و نرم افزار مکسکیودا و تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شده است. نتایج تحلیل کیفی توسط نرم افزار مکس کیودا نشان داد که ابعاد مؤلفههای طراحی مدل بیمههای اتکایی در بازارهای بینالمللی شامل سرمایهگذاری، بازاریابی بینالمللی، استراتژیها، توسعه بازار، بینالمللیسازی، نگرش بینالمللی شدن، کارآفرینی بینالمللی به بازارهای بینالمللی میباشند. همچنین جهت این مؤلفهها تعداد 48 شاخص به تأیید نهایی خبرگان رسید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها حاکی از تایید تمامی فرضیههای تحقیق بوده است. محاسبه شاخصهای نیکویی برازش نشان داد که مدل پیشنهادی در این تحقیق از اعتبار مناسبی برخوردار است.
The purpose of this study is to design a reinsurance model to enter international markets. In terms of purpose, this study is an application that has been done with a qualitative approach in terms of nature and form of implementation. The statistical population of this research in the qualitative part includes 10 experts in the insurance industry and in the quantitative part of the experts of insurance branches in Tehran province, from which a sample of 384 people has been selected. The main tools of data collection were semi-structured interview and Delphi questionnaire for screening indicators and a 5-point Likert scale questionnaire. To analyze the obtained data, content analysis method and Maxiquida software and partial least squares technique and Smart PLS software were used. The results of qualitative analysis by Max Kyoda software showed that the dimensions and components of reinsurance model design in international markets include investment, international marketing, strategies, market development, internationalization, internationalization attitude, international entrepreneurship and entry into international markets. Also, 48 indicators for these components were finally approved by experts. The results of data analysis confirmed all research hypotheses. Calculation of goodness-of-fit indices showed that the proposed model in this study has good validity.
_||_