تحول دیجیتال و عوامل موثر بر نوآوری کسب و کار
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
1 - گروه مهندسی کامپیوتر، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران
کلید واژه: تحول دیجیتال, نوآوری در کسب و کار, فراتحلیل,
چکیده مقاله :
فرایند تحول دیجیتال و عوامل موثر بر نوآوری در کسب و کار ها ،با هدف ایجاد مزیت های رقابتی و تطابق با تغییرات تکنولوژیکی در دهه های اخیر بخصوص در زمان کرونا به شدت مورد توجه قرار گرفته است. بنا به توجه گسترده به این امر بیشتر مطالعات پراکنده بوده و یا به صورت موردی انجام شده است که لزوم بررسی، جمع بندی، ادغام و طبقه بندی آن را دو چندان میکند.در این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل و کد گذاری باز و تحلیل محتوا. شناسایی عوامل موثر ،کدگذاری و پیش مضمون اصلی در طی یک فرایند بازگشتی منجر به شناسایی 4 شاخه اصلی (فرهنگ سازمانی، سبک مدیریتی، رقابت و تغییرات محیطی،منابع و سرمایه های کسب و کار) و 21 زیر شاخه فرعی شد که به عنوان عوامل اصلی و فرعی موثر بر نوآوری کسب و کار و تحول دیجیتال شناخته شده و چهارچوب مفهومی برای آن ارایه گردید.
The process of digital transformation and the factors affecting innovation in businesses, with the aim of creating competitive advantages and adapting to technological changes, have been highly considered in recent decades, especially during the time of Corona. Due to the widespread attention to this issue, most of the studies have been scattered or done on a case-by-case basis, which doubles the necessity of reviewing, summarizing, integrating and classifying it.In this research, using the method of meta-analysis, open coding and content analysis. The identification of effective factors, coding and the main theme during a recursive process led to the identification of 4 main branches (organizational culture, management style, competition and environmental changes, business resources and capital) and 21 sub-branches, which are considered as factors. The main and secondary effects on business innovation and digital transformation are known and a conceptual framework was presented for it.The emergence of the crisis of the spread of Covid-19 and its epidemic in the world showed the importance of using digital business models even more.
1) شامی زنجانی؛ م (1396). روندهای نوین و چالشهای جدی تحول دیجیتال در سازمانها اجلاس مادیران تحول دیجیتال کشور. تهران: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
2) کاویانی زاده؛ احسان، وحیدی منفرد؛ امین. (1399). تحول دیجیتال در کسبوکار: زنجیره تأمین دیجیتالی. همایش ملی بهبود و
3) بازسازی سازمان و کسبوکار. تهران تحول مدل کسبوکار شرکتی و شناخت بین سازمانی: مورد نوکیا. برنامهریزی طولانیمدت، 46 (6)، 459-474. ttps://doi.org/10.1016/j.lrp.2011.06.001
4) "نظرسنجی ZEW ICT 2002 تا 2015: اندازهگیری تحول دیجیتال در شرکتهای آلمانی"، 238.1، 2018-
5) دفاتر انتقال فناوری بهعنوان ارائهدهندگان آموزش کارآفرینی علم و فناوری. مجله انتقال فناوری، 46 (2)، 335-365
6) بومن، اچ، نیکو، اس.، مولینا-کاستیلو، اف. جی؛ و دی رویور، ام. (2018). تأثیر دیجیتالی شدن بر مدلهای کسبوکار سیاست دیجیتال، مقررات و حکومت، 20 (2)، 105-124. https://doi.org/10.1108/DPRG-07-2017- 0039
7) بورک، ک. (2013). فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکتهای کوچک: بررسی استفاده، مزایا و رشد شرکت در بخش کشاورزی هاوایی نوآوریهای نوین کارآفرینی و تجارت الکترونیکی (صص 128-148): IGI Globa
8) کارادنیز، اف (2016)؛ و دمیرل، بیلیمسل آراستیرما یونتملری، ¨ پگم یاینلاری،
9) چسبرو، اچ (2017). آینده نوآوری باز مدیریت پژوهش- فناوری، 60(1)، 35-38.
10) معرفی یک مدل تجاری رقیب: مورد eBay. مجله بینالمللی مدیریت فناوری، 73 (1-3)، 39-64. https://doi.org/10.1504/IJTM.2017.082356
11) بازسازی مدل کسبوکار مبتنی بر نوآوریهای دیجیتال: یک مدل فرآیند فناوری در جامعه، 64 (C).
12) السییر، (1394) آزمون اهمیت در رویکرد فرا تحلیل: مروری نظری، ام. جی. تئور. Appl. آمار 4 (6) 630–639، https://doi.org/10.11648/j. ajtas.20150406.35.
13) حبتای، س.ر.(2012). تحلیلی در سطح شرکت در مورد تفاوت نسبی بین نوآوریهای مدل کسبوکار مخرب مبتنی بر فناوری و بازار محور. خلاقیت و مدیریت نوآوری، 21 (3)، 290- 303. https://doi.org/10.1111/j.1467-
14) نقش اینترنت در توسعه مدلهای نوآوری باز انفورماتیک بازرگانی، 1(23)، 38-47.
15) نقش نوآوریهای باز در توسعه کارآفرینی الکترونیکی. (2015)، 6
16) جانستون، ا. (2021). شبکهها، شرکتهای کوچک و متوسط و دانشگاه: فرآیند همکاری و نوآوری باز انتشارات ادوارد الگار.
17) امتیاز نوآوری: به دست آوردن ارزش خلاقیت. PRISM-CAMBRIDGE MASACHUSETTS-، 5-26.
18) خواجهیان، د. (1392). ایجاد سرمایهگذاری جدید در بستر رسانههای اجتماعی؛ (صص 125-142)
19) فرآیندهای نوآوری مدل کسبوکار بازیگران متوسط بازار: یک تحلیل کیفی-تجربی مدیریت تحقیق و توسعه، (2017) 47 (3)، 420-430. https://doi.org/10.1111/radm.12208
20) لیو، پی و بل، آر. (2019). کاوش در شروع و فرآیند نوآوری مدل کسبوکار شرکتهای موفق فناوری اطلاعات و ارتباطات چینی. مجله کارآفرینی در اقتصادهای نوظهور، 11 (4)، 515-536. https://doi.org/10.1108/JEEE-09-2018-0094
21) لونام، جی.، ایوز، اس.، کومار، وی و پری، جی. (2018). بهسوی تحول دیجیتال: درسهای آموختهشده از سازمانهای سنتی، تغییرات استراتژیک، سال 27، شماره 2، ص 101-109
22) نوآوری مدل کسبوکار: بینش از یک مطالعه موردی چندگانه از SME های اسلوونی (2016)، https://doi.org/10.1504/IJPD.2013.055010
23) راه برای تقویت حمایت از نوآوری دیجیتال و کارآفرینی در اروپا. پیام¬های کلیدی از سیاست¬های نوآوری اروپا برای پروژه تغییردیجیتال
24) قابلیتهای پویا بهعنوان محرکهای نوآوری مدل کسبوکار از دیدگاه SME ها در صنایع بالغ.
25) تحول دیجیتال مدلهای کسبوکار – بهترین روش، توانمندسازها و نقشه راه نوآوری مخرب دیجیتال، (2020)، 21 (8): 119-138.
26) اشنایدر، اس.، اسپیث، پی و کلاوس، تی (2013). نوآوری مدل کسبوکار در صنعت هوانوردی
27) شریف، سیاست نوآوری و مدل مارپیچ سه گانه در زمینه مالزی: بررسی ادبیات مجله بینالمللی یادگیری فناورانه، نوآوری و توسعه، 12(2)، 93-113
28) پیدایش و دگردیسی آثار تازگی: چگونه نوآوری مدل کسبوکار (2020)، https://doi.org/10.1080/09537325.2017.1376047
29) سازمانی: مورد نوکیا. برنامهریزی طولانیمدت، 46 (6)، 459-474
30) Shami Zanjani; M. (2016). New trends and serious challenges of digital transformation in organizations. Tehran: Faculty of Management, University of Tehran.
31) Kavianizadeh; Ehsan, Vahidi Monfared; Amin. (2019). Digital transformation in business: digital supply chain. National Conference on Improvement and
32) Organization and business restructuring. Tehran
33) Aspara, J., Lamberg, J.-A., Laukia, A., & Tikkanen, H. (2013). Corporate Business Model Transformation and Inter-Organizational Cognition: The Case of Nokia. Long Range Planning, 46(6), 459–474. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2011.06.001
34) Bertschek, Irene, Jorg Ohnemus & Steffen Viete (2018).”The ZEW ICT Survey 2002 to 2015: Measuring the Digital Transformation in German Firms” Jahrbucher fur Nationalokonomie und Statistik, 238.1, 2018: 87-99
35) bolzani, D., Munari, F., Rasmussen, E., & Toschi, L. (2021). Technology transfer offices as providers of science and technology entrepreneurship education. The Journal of Technology Transfer, 46(2), 335-365
36) Bouwman, H., Nikou, S., Molina-Castillo, F. J., & de Reuver, M. (2018). The impact of digitalization on business models. Digital Policy, Regulation and Governance, 20(2), 105–124. https://doi.org/10.1108/DPRG-07-2017- 0039
37) Burke, K. (2013). ICTs in the Micro-Enterprise: An Examination of Usage, Benefits and Firm Growth in Hawaii’s Agricultural Sector Modern Entrepreneurship and EBusiness Innovations (pp. 128-148): IGI Globa
38) Büyükoztürk, ¨ E. Kılıç Çakmak, O.E. ¨ Akgün, S¸. Karadeniz, F(2016). ve Demirel, Bilimsel Arastırma Yontemleri, ¨ Pegem Yayınları,
39) Chesbrough, H. (2017). The Future of Open Innovation. Research-Technology Management, 60(1), 35-38.
40) Comberg, C., & Velamuri, V. K. (2017). The introduction of a competing business model: The case of eBay. International Journal of Technology Management, 73(1–3), 39–64. https://doi.org/10.1504/IJTM.2017.082356
41) Coskun-Setirek, A. & Tanrikulu, Z. (2021). Digital innovations-driven business model regeneration: A process model. Technology in Society, 64(C).
42) Elsayir, (2015) Significance test in meta-analysis approach: a theoretical review, Am. J. Theor. Appl. Stat. 4 (6) 630–639, https://doi.org/10.11648/j. ajtas.20150406.35.
43) Habtay, S. R. (2012). A Firm-Level Analysis on the Relative Difference between Technology-Driven and Market-Driven Disruptive Business Model Innovations. Creativity and Innovation Management, 21(3), 290– 303. https://doi.org/10.1111/j.1467-8691.2012.00628.x
44) Hess, T., Matt, C., Benlian, A., & Wiesböck, F. (2016). Options for formulating a digital transformation strategy. MIS Quarterly Executive, 15(2).
45) Jelonek, D. (2012). The role of the internet in open innovations models development. Business Informatics, 1(23), 38-47.
46) Jelonek, D. (2015). The Role of Open Innovations in the Development of eEntrepreneurship. Procedia Computer Science, 6
47) Johnston, A. (2021). Networks, SMEs, and the University: The Process of Collaboration and Open Innovation. Edward Elgar Publishing.
48) Jonash, R. S., & Sommerlatte, T. (1999). The innovation premium: Capturing the value of creativity. PRISM-CAMBRIDGE MASSACHUSETTS-, 5-26.
49) khajeheian, D. (2013). New venture creation in social media platform; Towards a framework for media entrepreneurship Handbook of social media management (pp. 125-142): Springer, Berlin, Heidelberg.
50) Laudien, S. M., & Daxböck, B. (2017). Business model innovation processes of average market players: a qualitative-empirical analysis. R&D Management, 47(3), 420–430. https://doi.org/10.1111/radm.12208
51) Liu, P., & Bell, R. (2019). Exploration of the initiation and process of business model innovation of successful Chinese ICT enterprises. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 11(4), 515–536. https://doi.org/10.1108/JEEE-09-2018-0094
52) Loonam, J., Eaves, S., Kumar, V. and Parry, G. (2018). Towards Digital Transformation: Lessons learned from traditional organizations, Strategic Changes, Vol.27, No.2, pp. 101- 109
53) Marolt, M., Lenart, G., Maletič, D., Borštnar, M. K., & Pucihar, A. (2016). Business model innovation: Insights from a multiple case study of Slovenian SMEs. Organizacija, 49(3), 161–171. https://doi.org/10.1515/orga-2016-0015
54) Nepelski, D., Bogdanowicz, M., Biagi, F., Desruelle, P., De Prato, G., Gabison, G., Piroli, G., Pesole, A., Thumm, N. and Van Roy. (2017). 7 ways to boost to support digital innovation and entrepreneurship in Europe. Key messages from the European innovation policies for the digital shift project
55) Roaldsen, I. (2014). Dynamic capabilities as drivers of business model innovation - from the perspective of SMEs in mature industries.
56) schallmo, D., Williams, C.A. & Boardman, L. (2020). Digital transformation of business models— best practice, enablers, and roadmap. Digital Disruptive Innovation, 21(8): 119-138.
57) Schneider, S., Spieth, P., & Clauss, T. (2013). Business model innovation in the aviation industry. International Journal of Product Development, 18(3/4), 286. https://doi.org/10.1504/IJPD.2013.055010
58) Sharif, F. A., & Senin, A. A. (2020). Innovation policy and triple helix model in Malaysia context: a literature review. International Journal of Technological Learning, Innovation and Development, 12(2), 93-113
59) Snihur, Y., Zott, C. (2020). The Genesis and Metamorphosis of Novelty Imprints: How Business Model Innovation Emerges in Young Ventures. Academy of Managementl
60) Tripathi, S. (2021). Determinants of Digital Transformation in the Post-Covid-19 Business World. IJRDO - Journal of Business management, 7(6): 75-83.
61) Venkatraman, V. (2017). The Digitak Matrix: New Rules for Business Transformation through Technology. Life Tree Media
62) Walker, A.V. Hernandez, M.W. Katta(2008), Meta-analysis: its strengths and limitations, Cleve. Clin. J. Med. (75) (2008) 431–439.
63) Zhang, W., Daim, T., & Zhang, Q. (2018). Understanding the disruptive business model innovation of E-business microcredit: a comparative case study in China. Technology Analysis & Strategic Management, 30(7), 765– 777. https://doi.org/10.1080/09537325.2017.1376047