ارزیابی تاثیر تعهد اخلاقی، کنترل های دریافت شده و تعلق به مالکیت مادی بر رفتار مصرف پایدار
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیعلیرضا وحیدی فر 1 , الهام فریدچهر 2 , مجید احمدی 3
1 - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - مدرس دانشگاه، گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرقدس، ایران
کلید واژه: تعلق به مالکیت مادی, تعهد اخلاقی مصرف پایدار, رفتار مصرف پایدار, کنترل های دریافت شده مصرف پایدار, چرم درسا,
چکیده مقاله :
تغییر سبک زندگی و الگوی مصرف پس از رشد جمعیت و شهرنشینی، همچنین تغییرات ایجاد شده در شرایط آب وهوایی و منابع کره زمین، لزوم بازنگری در برنامههای تولید و مصرف را نمایان ساخته است؛ در این میان، تولید و مصرف محصولات سبز به جای محصولات معمولی، یکی از راههای حفظ منابع و محیطزیست برای نسل آینده به شمار میرود. هدف از انجام پژوهش، ارزیابی تاثیر تعهد اخلاقی، کنترل های دریافت شده و تعلق به مالکیت مادی بر رفتار مصرف پایدار در شرکت چرم درسا در شهر تهران می باشد. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مشتریان شرکت چرم درسا میباشد. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و 400 پرسشنامه توزیع و تعداد 391 پرسشنامه جمع آوری گردیده است. نمونه گیری این پژوهش به صورت غیراحتمالی و از نوع در دسترس می باشد. پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفته که به میزان 787/0 بوده است. روایی ابزار تحقیق نیز با انجام تکنیک تحلیل عاملی تأئیدی بررسی شده است. سپس داده ها با روش مدل یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart-PLS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از بررسی فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که تعلق به مالکیت مادی، کنترل های دریافت شده مصرف پایدار و تعهد اخلاقی مصرف پایدار بر رفتار مصرف پایدار نقش ایفا می کند. همچنین نقش نیاز به استقلال، نیاز به صمیمیت و نیاز به کنترل بر تعلق به مالکیت مادی نشان داده شده است.
The change in lifestyle and consumption patterns after population growth and urbanization, as well as the changes in climate conditions and the resources of the planet, have revealed the need to review the production and consumption plans; Meanwhile, the production and consumption of green products instead of conventional products is one of the ways to preserve resources and the environment for the future generation. The purpose of the research is to evaluate the impact of moral obligation, received controls and belonging to material ownership on sustainable consumption behavior in Dorsa Leather Company in Tehran. The research method is applied in terms of purpose, and based on the method of data collection, it is descriptive of the correlation type. The statistical population of the research is all customers of Dorsa Leather Company. Using Cochran's formula, 384 people were selected as a sample and 400 questionnaires were distributed and 391 questionnaires were collected. The sampling of this research is non-probability and available. The reliability of the questionnaire was measured by calculating Cronbach's alpha coefficient, which was 0.787. The validity of the research tool has also been checked by performing the confirmatory factor analysis technique. Then the data were analyzed by structural equation modeling method and using Smart PLS software. The results of research hypotheses indicate that belonging to material ownership, received controls of sustainable consumption and Moral Obligation of sustainable consumption play a role on sustainable consumption behavior. Also, the role of the need for independence, the need for intimacy, and the need for control over belonging to material ownership has been shown.
_||_