نمودهای فراداستان در مجموعه داستان شرق بنفشه اثر شهریار مندنیپور
محورهای موضوعی : فصلنامه بهارستان سخنفاطمه جباری امیری 1 , محسن ایزدیار 2 , فاطمه قهرمانی 3
1 - دانشجوی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک، ایران
2 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک. ایران
3 - استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک. ایران
کلید واژه: پست مدرن, فراداستان, شرق بنفشه, عدم قطعیّت, اسطورهگرایی و گسستگی متن,
چکیده مقاله :
فراداستان از نمودهای پست مدرنیسم است که در رمان نویسی امروز رواج یافته است. این نوع رمان ترکیبی از نوگرایی و اسطورهگرایی و به نوعی بازگشت به پیش از مدرنیسم است که در آن تلفیقی از مدرنیته و سنّت را میبینیم. در این سبک، نویسنده به نوعی داستانهای پیشین را به شکلی دیگر بازآفرینی می کند. در این پژوهش با هدف به دست دادن نمودهای فراداستانی در داستان کوتاه معاصر، بر مبنای ویژگیهای فراداستان و به روش توصیفی- تحلیلی به بررسی مجموعه داستان شرق بنفشه اثر شهریار مندنیپور، پرداخته شد و نگارنده به نتیجه رسید که مندنیپور در داستانهای کوتاه این مجموعه، بیشتر عنصر عدم قطعیّت و گسستگی طرح و بینامتنیّت را دخالت داده است، امّا عناصر دیگری چون: دخالت راوی در داستان، اسطورهگرایی، عدم روال خطّی نیز از ویژگیهای اوست که موجب شده داستانها دارای ابهاماتی باشد که برای فهم آنها نیاز به چینش پازلهای پراکنده داستان است. حضور شخصیّتهای تاریخی در این داستانها که موجب بینامتنیّت شده و زبان داستان را به سبک گذشتگان تغییر داده است. از این رو سنّت و مدرنیسم با هم تلفیق شده و از ورای آنها نگاه نویسنده به دنیا و نظرات وی به شکلی تازه مطرح میشود.
الف: کتابنامه
ب- مقالات