تبیین نقش بهرهگیری از بازی اتاق فرار آموزشی بر توسعۀ مهارتهای زندگی اجتماعی و فرهنگی (مطالعهموردی: برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی)
محورهای موضوعی : خانوادهلیلا مهرانیان 1 , فریده گودرزی 2 *
1 - گروه علومتربیتی، واحد ملایر، دانشگاه آزاداسلامی، ملایر، ایران.
2 - گروه علوم تربیتی، واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران
کلید واژه: آموزشی, توسعۀ مهارتهای زندگی, اجتماعی, فرهنگی, دورۀ ابتدایی, برنامۀ درسی.,
چکیده مقاله :
این پژوهش بهمنظور تبیین نقش بهرهگیری از بازی اتاق فرار آموزشی در توسعۀ مهارتهای زندگی اجتماعی و فرهنگی دانشآموزان دورۀ ابتدایی طراحی و اجرا شده است. هدف اصلی مطالعه، بررسی تأثیر استفادهاز این بازی تعاملی و جذاب در برنامۀ درسی مهارتهای زندگی بر تقویت مهارتهایی همچون خودآگاهی، مهارتهای ارتباطی، تفکر خلاق، تصمیمگیری، مشارکت و همکاری و همچنین بهبود کلی مهارتهای زندگی دانشآموزان بوده است. این پژوهش به شیوۀ نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل انجام گرفت تا بتوان اثرات بازی اتاق فرار را بهطور دقیق ارزیابی کرد. جامعۀ آماری پژوهش شامل 2320دانشآموز دورۀ ابتدایی در شهر ملایر استکه از بین آنها 40نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند؛ 20نفر در گروه آزمایش و 20نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. دادهها ازطریق پرسشنامه 40گویهای مهارتهای زندگی، تدوین شده توسط ساعتچی و همکاران (1389)، جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کوواریانس، t مستقل و بنفرونی بهره گرفته شد و نرمافزار SPSS وظیفۀ تجزیهوتحلیل آماری را بر عهده داشت. نتایج تحلیلها نشاندادکه بازی اتاق فرار آموزشی در تمامی مؤلفههای موردبررسی با سطح معناداری (P<0.001)، تأثیر قابلتوجهی داشته و موجب ارتقای مهارتهای زندگی در گروه آزمایش گردید. این یافتهها تأکید میکنند که استفادهاز بازی اتاق فرار با فراهمکردن محیطی تعاملی، پویا و عملی میتواند یادگیری مهارتهای زندگی را تسهیل کرده و بهعنوان یک روش نوین و مؤثر در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی جایگاه ویژهای پیدا کند.
This study was designed and conducted to explain the role of utilizing educational escape room games in the development of social and cultural life skills among elementary school students. The main objective was to examine the effect of using this interactive and engaging game within the life skills curriculum on enhancing skills such as self-awareness, communication skills, creative thinking, decision-making, participation and collaboration, as well as the overall improvement of students' life skills. The research employed a quasi-experimental design with a pretest-posttest and control group to accurately assess the effects of the escape room game. The statistical population included 2,320 elementary students in Malayer, from which 40 students were selected by stratified random sampling; 20 students were assigned to the experimental group and 20 to the control group. Data were collected through a 40-item life skills questionnaire developed by Saatchi et al. (2009). Data analysis was performed using covariance analysis, independent t-tests, and Bonferroni tests, with SPSS software conducting the statistical analysis. The results demonstrated that the educational escape room game had a significant impact (P<0.001) on all examined components, leading to an improvement in life skills in the experimental group. These findings emphasize that using escape room games, by providing an interactive, dynamic, and practical environment, can facilitate life skills learning and establish itself as a novel and effective method in the elementary curriculum.
جوادی، زهرا. مرادی، رحیم. باقری، محسن. (1403). تأثیر یادگیری مفاهیم درس قرآن (مبتنیبر بازی اتاق فرار آموزشی)؛ بر درگیری تحصیلی دانشآموزان دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-علومتربیتی از دیدگاه اسلام، دورۀ 12، شمارۀ 25، 54-37.
سلیمی، امیررضا. (1399). مدارس اجتماعی؛ راهکاری کالبدی برای افزایش تعاملات اجتماعی در بستر محله. فصلنامۀ علمیتخصصی-معماریشناسی، دورۀ 3، شمارۀ 15، 5-1.
شریفیاردانی، علیرضا. خرمائی، فرهاد. (1401). رابطۀ سرمایۀ اجتماعی و فرهنگی والدین با مهارتهای اجتماعی فرزندان: نقش واسطهای سبکهای والدین دربرخوردبا هیجانات منفی کودکان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، دورۀ 12، شمارۀ 45، 142-121.
قدرتی، زهراسادات. درویش، بهروز. بلانیان، ندا. (1402). بررسی شاخصهای تأثیرگذار بر طراحی دبستان و مرکز خلاقیت کودکان باتأکیدبر ارتقاء خلاقیت محیطی و افزایش مهارتهای اجتماعی در کودکان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-معماری و شهرسازی آرمانشهر، دورۀ 16، شمارۀ 43، 194-177.
قدرتی، زیبا. قدرتی، سیما. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی از طریق بازی بر مشکلات رفتاری دانشآموزان. فصلنامۀ علمیپژوهشی-فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، دورۀ 8، شمارۀ 33، 178-161.
مرادی، رحیم. ابطحی، معصومهسادات. کریمیان، مجتبی. (1403). تأثیر اتاق فرار آموزشی بر خلاقیت و درگیری تحصیلی دانشآموزان دورۀ ابتدایی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-اندیشههای نوین تربیتی، دورۀ 20، شمارۀ 2؛ (پیاپی 72)، 115-105.
یاراحمدیان، مهرداد. شیرکوند، فروغ. ادوای، فرشید. حنائیاهواز، هلن. (1403). آموزش مهارتهای زندگی ازطریق بازی به دانشآموزان ابتدایی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات روانشناسی و علومتربیتی، دورۀ 6، شمارۀ 77، 101-87.
Chen, Hsiu-Ling.Yohannes, Abebayehu Yohannes.Hung, Ning‐Li. (2024). Effects Of Escape Room Game-Based Civics Education On Junior High School Students’ Learning Motivation, Critical Thinking And Flow Experience. British Journal of Educational Technology, 56(3): 1170-1190.
Jiaopin, Ren. Xu, Wei. Liu, Ziqing. (2019). The Impact Of Educational Games On Learning Outcomes: Evidence From A Meta-Analysis. International Journal Of Game-Based Learning, 14(1): 1-25.
Karol, Elizabeth. Smith, Dianne. (2018). Impact Of Design On Emotional, Psychological, Or Social Well-Being For People With Cognitive Impairment. HERD Health Environments Research & Design Journal, 12(3): 220-232.
Makri, Agoritsa. Vlachopoulos, Dimitrios. Martina, Richard A. (2021). Digital Escape Rooms As Innovative Pedagogical Tools In Education: A Systematic Literature Review. Journal Of Sustainability, 13(8): 1-29.
Marilyn, Fleer. Veresov, Nikolai. Walker, Sue. (2017). Re-Conceptualizing Executive Functions As Social Activity In Children's Playworlds. Learning. Journal Of Culture And Social Interaction, 14(1): 1-11.
Walls, Jill K. (2018). To What Extent Do Parents Of Montessori-Educated Children “Do Montessori” At Home? Preliminary Findings And Future Directions. Journal Of Montessori Research, 4(1): 14-24.
Zachari, Panagiota. Papakostas, Christos. Troussas, Christos. Krouska, Akrivi. Mylonas, Phivos. & Sgouropoulou, Cleo. (2024). Investigating The Role Of Digital Escape Rooms In Enhancing Educational Outcomes Through Game-Based Learning. 9th South-East Europe Design Automation, Computer Engineering, Computer Networks and Social Media Conference (SEEDA-CECNSM), Athens, Greece, 193-198.