تحلیل جامعهشناختی شدت و قلت بیگانگی سیاسی بر میزان مشارکت دانشجویان؛ مورد مطالعه استان البرز
محورهای موضوعی : مسائل اجتماعی ایرانکبری حسنزاده 1 , اصغر مهاجری 2 * , مجید رادفر 3
1 - گروه علوماجتماعی، واحد تهرانمرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه علوماجتماعی، واحد تهرانمرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه علوماجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاداسلامی، رودهن، ایران.
کلید واژه: انصاف, موازانۀ حقوقی, قراردادهای سرمایهگذاری, هنجارهای فرهنگی, نظام حقوقی ایران, سرمایۀ اجتماعی.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر شدت و قلت بیگانگی سیاسی دانشجویان دانشگاههای استان البرز بر میزان گرایش آنها به مشارکت سیاسی انجام شد. حجمنمونه شامل ۴۰۰نفر از میان حدود ۵۶هزار دانشجوی استان بود. دراین مطالعه، بخشی از یافتههای کمی-پیمایشی مرتبطبا سازههای کلیدی بیگانگی سیاسی و گرایش به مشارکت سیاسی، که میتواند مشروعیت سیاسی را تحتتأثیر قرار دهد، ارائه شده است. روایی ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهشگرساخته، از طریق شیوۀ خبرهگی تأمین و پایایی آن بااستفادهاز آزمون آلفای کرونباخ ۰٫۸۸ گزارش شده است. یافتهها نشان میدهد شدت بیگانگی سیاسی دانشجویان بالاست (۳٫۸۲ از ۵)، و دامنۀ آن در مرتبۀ بیمعنایی (۳٫۹۲)، تمایل به مشارکت سیاسی پرتلاش/گلادیاتوری (۱٫۹۶)، و میزان ارتباط دانشجویان با نظام رسانهای همسو (۲٫۱۶) و نظام رسانهای تعاملی/مجازی (۴٫۵۶)، است. تحلیلهای آماری شامل آزمونهای F و T و همبستگیها نشاندهندۀ رابطۀ معنادار بین میزان گرایش به مشارکت سیاسی با بیگانگی سیاسی و نوع و میزان بهرهگیری از نظام رسانهای است، درحالیکه متغیرهای زمینهای پاسخدهندگان رابطۀ معناداری با گرایش به مشارکت سیاسی نشان ندادند.
This study aimed to examine the impact of the intensity and extent of political alienation among students in Alborz Province universities on their tendency toward political participation. A sample of 400 participants was selected from approximately 56,000 students in the province. This paper presents part of the quantitative survey findings concerning the key constructs of political alienation and political participation, which can influence political legitimacy. The validity of the data collection instrument, a researcher-designed questionnaire, was ensured through expert judgment, and its reliability was confirmed with a Cronbach’s alpha of 0.88. Findings indicate that students’ political alienation is high (3.82 out of 5), with alienation expressed most strongly in the form of meaninglessness (3.92). Political participation at the gladiatorial/activist level was low (1.96), while students’ engagement with aligned media systems averaged 2.16, and with interactive/virtual media systems, 4.56. Statistical analyses, including F-tests, t-tests, and correlations, revealed significant relationships between political participation and both political alienation and media system usage. However, respondents’ demographic variables showed no significant relationship with political participation.