بررسی کجروی دختران نوجوان با کاربست تجربی فعالیت های روزمره
محورهای موضوعی : مسائل اجتماعی ایرانشیوا پورقاضی 1 , علی اصغر عباسی اسفجیر 2 , علی رحمانی فیروزجاه 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی مسائل اجتماعی ایران،واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی،بابل،ایران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی،واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی ،بابل،ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی،واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ،بابل،ایران
کلید واژه: کجروی, شدت پیوستگی با دوستان کجرو, فعالیت های ساخت نیافته, نظریه فعالیت های روزمره ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی کجروی نوجوانان دختر شهر فیروزکوه با تکیه بر نظریه فعالیت های روزمره و آزمون تجربی این نظریه انجام شد. نوع پژوهش کاربردی، روش توصیفی از نوع پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه بوده است. در مجموع 400 دانش آموز دختر متوسطه اول شهر فیروزکوه در سال 1401-1400 به عنوان نوجوان دختر، به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسشنامه پاسخ داده اند. به منظور تحلیل داده ها از نرم افزارهای spss24 استفاده شد. یافته های حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در بررسی فرضیه ها نشان می دهند همه ابعاد متغیر فعالیت های روزمره (شدت پیوستگی با دوستان کجرو، فعالیت¬های ساخت¬نیافته، فعالیت های ساخت یافته، حضور چهره های مقتدر، گذران اوقات فراغت با خانواده و گذران اوقات فراغت به تنهایی) رابطه معناداری با کجروی دختران نوجوان دارند. اما متغیر فعالیت های ساخت¬نیافته (432/0) همبستگی بیشتری با متغیر کجروی نوجوانان دختر دارد. مدل نهایی رگرسیون خطی نشان داد که (50/0) درصد از تغییرات کجروی دختران نوجوان توسط ابعاد متغیر مستقل قابل تبیین است. نتایج به دست آمده، گزاره های نظریه فعالیت¬های روزمره را تأیید می¬کند و نشان می دهد موقعیت ها و شرایط نقش حائز اهمیتی در کجروی نوجوانان دختر دارند.
the current research was conducted with the aim of investigating the deviance of teenage girls in Firuzkoh city, relying on the theory of daily activities and the experimental test of this theory. The type of applied research was a descriptive survey type and the data collection tool was a questionnaire. In total, 400 female students of the first secondary school of Firuzkoh city in 1400-1401 were selected by simple random sampling method and answered the questionnaire. In order to analyze the data, spss24 software was used. The results of Pearson's correlation test and multiple regression in the examination of hypotheses show that all the variable dimensions of daily activities (intensity of connection with friends, unstructured activities, structured activities, attendance authoritative figures, spending free time with family and spending free time alone) have a significant relationship with teenage girls' deviance. But the variable of unstructured activities (0.432) has a higher correlation with the variable of deviation of adolescent girls. The final linear regression model showed that (0.50) percent of the changes in adolescent girls' deviation can be explained by the dimensions of the independent variable. The obtained results confirm the propositions of the theory of daily activities and show that situations and conditions play an important role in the deviance of adolescent girls.
احمدی،حبیب (1392)، جامعه¬شناسی انحرافات، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها (سمت).
پورقاضی گلباغی، شیوا، عباسی اسفجیر، علی¬اصغر، علی رحمانی فیروزجاء (1401)، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش کجروی دختران نوجوان، فصلنامه علمی- پژوهشی زن و جامعه، دوره 13، شماره 50، 98- 86.
حسینی¬نثار، مجید، ابراهیم فیوضات (1390)، نظریه¬های انحرافات اجتماعی، چاپ اول، تهران: نشر پژواک.
حسینی، سید احمد؛ یکه کار، شیرین (1390)، بررسي مقايسه اي عوامل خانوادگي موثر بر بزهکاري دختران نوجوان شهر تهران 1387-1386، نشریه پژوهش اجتماعی، سال چارم، شماره 12، ص115-97.
راک، پل (1379)، «کجروی»، ترجمه: اسماعیل اسفندیاری، فصلنامه حوزه و دانشگاه، سال دوازدهم، شماره 25 و 24، ص 45-51.
رحمانی فیروزجاه، علی؛ عباسی اسفجیر، علی¬اصغر و موسوی¬زاده، ربابه (1395) «بررسی جامعه¬شناختی رفتارهای انحرافی دانش¬آموزان دختر دوره متوسطه بهشهر در سال تحصیلی 1392-1391»، فصلنامه مطالعات جامعه¬شناختی جوانان، سال ششم، شماره 21، ص 98-67.
ساروخانی، باقر (1370)، دایره¬المعارف علوم¬اجتماعی، تهران: مؤسسه کیهان.
سراج¬زاده¬، سید¬حسین (1383)، «نیمه پنهان: گزارش نوجوانان شهر تهران از کجروی¬های اجتماعی و دلالت¬های آن برای مدیریت فرهنگی»، پژوهشنامه علوم¬انسانی، سال پانزدهم، شماره42-41، صص 84-53.
صفرزاده، سحر (1388)، «زن بزهکار و عوامل شخصیتی و فرهنگی مرتبط با آن»، زن و فرهنگ، صص95-81.
صدیق سروستانی، رحمت الله (1390). آسیب شناسی اجتماعی(جامعه شناسی انحرافات اجتماعی). چاپ هفتم. تهران: انتشارات سمت.
علیوردی¬نیا، اکبر، علیمردانی، منا (1396)، کاربست تجربی نظریه فعالیت¬های روزمره در بررسی رفتارهای انحرافی دانشجویان، جامعه¬شناسی کاربردی، سال یازدهم، شماره 28، ص 34-45.
علیوردی¬نیا، اکبر، یونسی بروجنی، عرفان (1394)، تحلیل جامعه¬شناختی رفتارهای انحرافی دانشجویان: آزمون تجربی دیدگاه نظری چندگانه، مجله تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری اجتماعی، سال جهارم، دوره 68، ص 129-97.
فلسون و کلارک(1388)، فرصت و بزهکاری: نگرشی کاربردی برای پیشگیری از بزهکاری، ترجمه کلانتری. زنجان. نشر دانش زنجان.
مقیمی، مهدی؛ رشیدی، بهمن؛ داریوش رحمتی(1390)، علت¬شناسی جرم (نگاهی تحلیلی به پیشگیری پلیسی از جرم با تأکید بر نظریه فعالیت¬های روزمره)، فصلنامه علمی- پژوهشی انتظام اجتماعی، سال سوم، شماره 3، ص159- 131.
ویلیامز، فرانک¬پی، ماری¬لین مک¬شین (1391)، نظریه¬های جرم¬شناسی، حمیدرضا ملک-محمدی، چاپ چهارم، تهران: میزان.
یاسمی¬نژاد، پریسا، گل¬محمدیان، محسن (1390)، راهنمای کاربردی Spss در روانشناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی، تهران: انتشارات ارجمند.
Barnes, Grace M; Hoffman, Joseph H; Welte, John W; Farrell, Michael P; Dintcheff, Barbar,(2006), Adolescents’ Time Use: Effects on Substance Use, Delinquencyand Sexual Activity, Journal of Youth Adolescence, 36:697–710
Branic,N,(2014), Routine Activities Theory. In W.G. Jennings (Ed)", Encyclopedia OF Crime & Punishment, Malden, MA: Wiley-Blackwell. Seen a.
Bruinsma, G. Weisburd, D. (Ed),(2014), Encyclopedia of Criminology and Criminal Justice, Springer Science & Business Media New York.
Brown, Stephen E. Esbensen, F. Geis, G, (2010), Criminology: explaining crime and its context, Anderson Publishing, 7th Edition
. Clodfelter, Tammatha A. Turner, Michael G. Hartman, Jennifer L. Kuhns,J oseph B. (2010) "Sexual Harassment Victimization During Emerging Adulthood: A Test of Routine Activities Theory and a General Theory of Crime", Journal of Crime & Delinquency, 56: 455-481.
Cohen, L. E. & Felson, M, (1979), Social Change and Crime Rate Trends: A Routine Activity Approach. American Sociological Review, 56: 588-608.
Cross, Jennifer E. Zimmerman, Don; O'Grady, Megan A. (2009) "Residence Hall Room Type and Alcohol Use Among College Students Living on Campus", Journal of Environment and Behavior, 41: 583- 603
. Esbensen, F., D. Peterson, T. J. Taylor, A. Freng,(2010),Youth Violence, Sex and Race Differences in Offending, Victimization and Gang Membership. Philadelphia: Temple University Press.
Franklin, Cortney A. Franklin, Travis W. Nobles, Matt R. Kercher, Glen A. (2012) "Assessing the Effect of Routine Activity Theory and Self-Control on Property, Personal and Sexual Assault Victimization", Journal of Criminal Justice and Behavior, 39: 1296- 1315.
Felson, M. and R.V. Clarke, (1998), Opportunity Makes the thief. Police Reserch Series, paper 98. Policing and Reducing crime unite, Research, Development and statistics Directorate.. London: Home Office.
Holt, Thomas J. Bossler, Adam M. (2013) "Examining the Relationship between Routine Activities and Malware Infection Indicators", Journal of Contemporary Criminal Justice, 29: 420- 436.
Kendall, Diana,(1999), sociology in our time, Londan- Wadsworth.
Marcum, Catherine D. Ricketts, Melissa L. Higgins, George E. (2010) Assessing Sex Experiences of Online Victimization: An Examination of Adolescent Online Behaviors Using Routine Activity Theory, Journal of Criminal Justice Review, 35: 412- 437.
Miller, J. Mitchell (Ed). (2009), 21st Century Criminology A Reference Handbook, USA: SAGE Publications.
Miro, Fernando, (2014), The Encyclopedia of Theoretical Criminology, Edited by J. Mitchell Miller, Blackwell Publishing Ltd.
Osgood, D.Wayne; Wilson, Janet K. O’Malley, Patrick; Bachman, Jeral G. Johnston, Lloyd D, (1996), Routine Activities And Individual Deviant Behavior, Journal of American Sociological Review, 61: 635-655.
Svensson, R, (2010), It’s not the Time They Spend, It’s what They Do: The Interaction between Delinquent Friends and Unstructured Routine Activity on Delinquency Findings from Two Countries, Journal of Criminal Justice, 38: 1006-1014.
Siegel, Larry J,(2010), Criminology, Theories, Patterns, and Typologies, USA: Wadsworth, Cengage learning, tenth edition.
Reyns, Bradford W. Henson, Billy; Fisher, Bonnie S, (2011), Being Pursued Online: Applying Cyberlifestyle-Routine Activities Theory to Cyberstalking Victimization, Journal of Criminal Justice and Behavior, 38: 1149- 1169.
Wang, John Z,(2002), Bank Robberies by an Asian Gang: An Assessment of the Routine Activities Theory, International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology. 46(5): 555-568.
Y.Sun, Ivan; G. Longazel, (2008), College Students' Alcohol-Related Problems: A Test of).California: Sage Publications, Inc.