مدل تبیین فرایند انگیزۀ خدمت عمومی اعضای هیأتعلمی واحدهای دانشگاه آزاداسلامی استان تهران
محورهای موضوعی : فرهنگشهربانو ربیعیرودسری 1 , پریوش جعفری 2 * , نادرقلی قورچیان 3 , محمدعلی حسینی 4
1 - گروه مدیریت آموزشی، واحد علوموتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت آموزشی، واحد علوموتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد علوموتحقیقات، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت توانبخشی، دانشکدۀ علومبهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
کلید واژه: مدل تبیین, انگیزۀ خدمت عمومی, اعضای هیأتعلمی, دانشگاه آزاداسلامی, نظریۀ زمینهای اشتراوس و کوربین.,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف ارائۀ مدل تبیین فرایند انگیزۀ خدمت عمومی اعضای هیأتعلمی واحدهای دانشگاه آزاداسلامی استان تهران صورتگرفته است. روشتحقیق ازنظر پارادایم؛ تفسیری، ازنظر رویکرد؛ کیفی، ازنظر استراتژی؛ نسخۀ نظریۀ زمینهای اشتراوس و کوربین و بهلحاظ هدف، کاربردی است. مشارکتکنندگان، اعضاي هيأتعلمي واحدهای دانشگاه آزاداسلامی استان تهران بودند که براساس روش نمونهگیری هدفمند و نظری با رعایت حداکثر تنوع انتخاب شدند. مصاحبۀ نیمهساختمند با ۱۱نفر براساس اصل اشباحنظری انجام شد. برای تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای ارزیابی قابلیت اعتماد و اعتبار پژوهش از کنترل مشارکتکننده، کنترل توسط همکار، حضور طولانیمدت در بافت پژوهش، توضیح مفصل، و ممیزی استفاده شد. تحلیل دادهها ۱۶مفهوم ۴۰ویژگی و ۳۳۱بُعد استخراج گردید. اجزای مدل فرایند انگیزۀ خدمت عمومی اعضای هیأتعلمی بااستفادهاز ۱۱6نمودار، ۵فرایند فرعی و ۱۵تاکتیک راهبردی شکل گرفت. درنهایت، مدلی مشتمل بر انگیزۀ خدمت عمومی اعضای هیأتعلمی دانشگاه بهعنوان پدیدۀ مرکزی، شرایط فردی (ابعاد روانشناختی)، شرایط اجتماعی فرهنگی (اعتبار و هویت فردی خانوادگی)، و شرایط دانشگاهی (پاسخگویی اجتماعی سازمان، امنیت شغلی)، بهعنوان عوامل تأثیرگذار، راهبردها (شرکت در سیاستگذاری درون و برون دانشگاهی)، و پیامدهای فردی (ارتقاء ابعاد روانشناختی عضو هیأتعلمی)، پیامدهای اجتماعی فرهنگی (ارتقاء سلامتجامعه)، و پیامدهای دانشگاهی (نتایج ادراکی در پاسخگویی، معضلات و آسیبها در بخش پژوهش)، همراه با خط سیر داستان ارائه گردید.
This study aimed to provide an explanatory model for the process of public service motivation among faculty members of Islamic Azad University branches in Tehran Province. In terms of paradigm, the research method was interpretative; in terms of approach, it was qualitative; in terms of strategy, it employed the Strauss and Corbin version of grounded theory; and in terms of purpose, it was applied. The participants were faculty members of Islamic Azad University branches in Tehran Province, who were selected through purposive and theoretical sampling with maximum diversity. Semi-structured interviews were conducted with 11 participants, based on the principle of theoretical saturation. Open, axial, and selective coding were used for data analysis. To assess the trustworthiness and credibility of the study, participant checks, peer checks, prolonged engagement, detailed description, and auditing were employed. Data analysis led to the extraction of 16 concepts, 40 characteristics, and 331 dimensions. The components of the process model of public service motivation for faculty members were shaped using 116 diagrams, 5 sub-processes, and 15 strategic tactics. Ultimately, the model encompassed the public service motivation of university faculty members as the central phenomenon; individual conditions (psychological dimensions), sociocultural conditions (credibility and individual/family identity), and academic conditions (organizational social accountability, job security) as the influencing factors; strategies (participation in internal and external university policymaking); and individual consequences (enhancement of psychological dimensions of faculty members), sociocultural consequences (improvement of community health), and academic consequences (perceptual outcomes in accountability and challenges in research), presented through a narrative storyline.
اشتراوس، انسلم ال. کوربین، جولیت. (1395). مبانی پژوهش کیفی فنون و مراحل تولید نظریه زمینهای. ترجمۀ: ابراهیم افشار، چاپپنجم، تهران: انتشارات نشر نی.
بازرگان، عباس. (1400). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. چاپدوازدهم، تهران: انتشارات کتاب دیدآور (دیدار).
ثابتی، مریم. محمدهمایون، سپهر. احمدی، فخرالدین. (1393). نقش آموزش عالی در توسعۀ ملی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، دورۀ 6، شمارۀ 4، 69-59
عربشاهی کریزی، احمد؛ حسینی، و حسینی، مرضیه. (1401). نقش مربیگری سازمانی در انگیزۀ خدمت عمومی با نقش میانجی رفتارسازمانی مثبت گرا (موردمطالعه: کارکنان ستاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد). فصلنامۀ علمیپژوهشی-مدیریت بر آموزش سازمانها، دورۀ 11، شمارۀ 2، 39-13.
علایی، علی. (1391). تحلیلی در محتوای بیانیۀ چشمانداز دانشگاههای جهان آرمانها ارزشها و اهداف. فصلنامۀ علمیپژوهشی-آموزش عالی ایران، دورۀ 5، شمارۀ 1، 91-63.
كيخا، عالمه. (1400). نقش رهبري حكمتمحور بر انگيزۀ خدمت عمومي كاركنان با ميانجيگري متغيرهاي مبادله رهبر-پيرو و هويتيابي سازمان. فصلنامه علمیپژوهشی-پژوهشهاي مديريت عمومي، دورۀ 14، شمارۀ 51، 252-225.
کاوند، ندا. دانشور عامری، الناز. (1400). انگیزۀ خدمت عمومی انگیزهای پویا در سازمانهای دولتی: بررسی موانع و چالشها. فصلنامۀ علمیپژوهشی- مطالعات رفتاری در مدیریت، دورۀ 12، شمارۀ 27، 62-45.
منظری توکلی و همکاران. (1399). انگیزۀ خدمت عمومی و عوامل سازمانی و غیرسازمانی. فصلنامۀ علمیپژوهشی-مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، دورۀ 29، شمارۀ 97، 39-9.
Corbin, Juliet. Straus, Anselm.(2015). Basics Of Qualitative Research: Techniques And Procedures For Developing Grounded Theory. SAGE.
Hassan, Sobia. Ansari, Nighat.Rehman, Ali. (2022). An Exploratory Study Of Workplace Spirituality And Employee Well-Being Affecting Public Service Motivation: An Institutional Perspective. Qualitative Research Journal, 22(2): 209-235.
Ho, Tran Thi Ngan. Hoa, Nguyen Thi Thu. Huong, Le Thu. Ha, Nguyen Thi Thu. (2023). Impact Of Public Service Motivation On Job Satisfaction And Performance Of University Lecturers In Vietnam. International Journal Of Multidisciplinary Research And Analysis, 6(1): 144-154.
Kim, Sangmook. (2020). Education And Public Service Motivation: A longitudinal Study Of High School Graduates. Journal Of Public Administration Review, 81(2): 260-272.
Mcbeath, Bowen. Hopkins, Karen. (2023). Needs Assessment On The Changing Role Of The University Professor. Human Service Organizations. Human Service Organizations: Management, Leadership & Governance, 47(3): 149-156.
Nguyen, Phuong V. Nguyen, Ngan Thi Thanh. Nguyen, Quyen Thi Thuy. (2020). Public Service Motivation, Organizational Social Capital, Workplace Environment, And Knowledge Sharing Behavior within The Public Sector. Journal of Southwest Jiaotong University, 55(3): 1-14.
Pautz, Michelle C. Vogel, Morgan D. (2020). Investigating Faculty Motivation And Its Connection To Faculty Work-Life Balance: Engaging Public Service Motivation To Explore Faculty Motivation. Journal Of Public Affairs Education, 26(2): 1-21.
Perry, James L. (2000). Bringing Society In: Toward A Theory Of Public Service Motivation. Journal Of Public Administration Research And Theory, 10(2): 471-488.
Perry, James L. (2011). The Growth Of Public Service Motivation Research. The Korean Journal Of Policy Studies, 26(3): 1-12.
Perry, James L. (2014). The Motivational Bases Of Public Service: Foundations For A Third Wave Of Research. Sia Pacific Journal Of Public Administration, 36(1): 34-47.
Sułkowski, Łukasz. Przytuła, Sylwia. Borg, Colin. Kulikowski, Konrad. (2020). Performance Appraisal In Universities—Assessing The Tension In Public Service Motivation (PSM). Journal Of Education Sciences, 10(7): 1-19.