بررسی تاثیر اندیشه اصلاح گرایانه محقق سبزواری در رفتار اجتماعی سلاطین صفویه
رئوف موسوی
1
(
گروه تاریخ ، واحد شبستر ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شبستر ، ایران
)
معصومه قره داغی
2
(
استادیار گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، شبستر، ایران (نویسنده مسئول)
)
کلید واژه: صفویه, اندیشه سیاسی, رفتار اجتماعی, ساختار اجتماعی, محقق سبزواری,
چکیده مقاله :
با ظهور سلسله صفویه ، صفحات جدیدی در تاریخ اندیشه سیاسی و شیوه زمامداری ایرانیان با تکیه بر شریعت اسلام و به ویژه فقه سیاسی شیعه ورق خورد . سلاطین صفوی در پویش برای مشروعیت یابی خود و تمسک به قواعد عقلایی و ریشه دار متصل به وحی و نصوص دینی برای اداره کشور به سوی اندیشمندان حوزه های علمی شیعه روی آوردند و در مقابل علما نیز این فرصت را برای ارتقای تشیع و حاملان آن به سطح اداره سیاسی و اجتماعی کشور پهناور و تازه استقلال یافته ایران مغتنم شمرده ، به نظریه پردازی از نوع ولایت و نظارت فقیه بر سلطنت دست زدند . اهمیت این موضوع به این امر باز می گردد که سیر صعود و نزول هر تمدن نتیجه سازکارهای تراکمی ، بازتولیدی و انحطاطی شکل گرفته در نظام اجتماعی و سیاسی جوامع سازنده آن است . در این شرایط محقق سبزواری با اصلاح اندیشه اصلاح گرایانه رفتار اجتماعی سلاطین صفوی را تقویت و تثبیت نمود . این پژوهش با روش توصیفی در تحلیل پدیده های تاریخی و بر پایه منابع کتابخانه ای سامان یافته است.
چکیده انگلیسی :
Review : With the advent of the Safavid dynasty, new pages were opened in the history of political thought and the way of governing the Iranians, relying on Islamic law and especially Shiite political jurisprudence. The Safavid sultans, in their quest for legitimacy and adherence to rational and deep-rooted rules related to revelation and religious texts, turned to Shiite scholars in order to govern the country. The political and social administration of the vast and newly independent country of Iran, embracing the theory of the province and the supervision of the jurist on the monarchy. The importance of this issue goes back to the fact that the rise and fall of any civilization is the result of dense, reproductive and degenerative mechanisms formed in the social and political system of its constituent societies. In these circumstances, Sabzevari researcher strengthened and stabilized the social behavior of Safavid sultans by reforming the reformist thought. This research is organized by descriptive method in the analysis of historical phenomena and based on library resources.