مطالعه عوامل مؤثر بر تساهل اجتماعی در ایران
محورهای موضوعی : مسائل اجتماعی ایران
1 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آباد مغان، ایران.
کلید واژه: دینداری, طبقه, تحصیلات, تساهل اجتماعی,
چکیده مقاله :
تمامی جوامع برای اینکه انسجام اجتماعی داشته باشند و افراد جامعه از همدیگر فاصله پیدا نکنند بایستی از سطحی تساهل برخوردار باشند. بدین معنا که همزیستی اجتماعی مستلزم پذیرش تنوع فرهنگها، اقوام، گروههای مختلف نژادی، دینی و ... است. تحمل تفاوتها و پذیرش دیگران با گرایشها و ویژگیهای مختلف میتواند باعث پایایی هر جامعهای و در نتیجه عامل رشد و توسعه آن باشد. مقاله حاضر به مطالعه عوامل مؤثر بر میزان تساهل اجتماعی ایران میپردازد و بدین منظور از داده ثانویه استفاده شده است که توسط رونالد اینگلهارت بهصورت جهانی درباره ارزشهای جوامع مختلف پیمایش شده است. عوامل مختلفی که در این مقاله بررسی شده است عبارتاند از: میزان تحصیلات، دینداری، طبقه، درآمد، سن و جنسیت بهعنوان متغیرهای مستقل که رابطه آنها با میزان تساهل اجتماعی افراد در ایران مورد سنجش قرار گرفته است. یافته های تحقیق نشان میدهد که بین تحصیلات، دینداری، طبقه، درآمد، سن و جنسیت و میزان تساهل اجتماعی رابطه معنیدار در سطح 000/0 وجود دارد. بنابراین تمامی فرضیههای مطرحشده در این تحقیق تأییدشدهاند. همچنین تحلیل رگرسیون نشان میدهد که از بین متغیرهای مستقل مطرحشده در تحقیق میزان تحصیلات، بالاترین تأثیر را در پیشبینی تغییرات میزان تساهل اجتماعی دارد و متغیرهای دینداری، سن و جنسیت در رتبههای بعد قرار دارند که درمجموع 354/. درصد تغییرات تساهل اجتماعی را پیشبینی میکنند.
All societies must have a level of tolerance in order to have social cohesion and society members not to distance themselves from each other. This means that social coexistence requires accepting the diversity of cultures, ethnicities, different racial, religious groups, etc. Tolerating differences and accepting others with different tendencies and characteristics can be the cause of the stability of any society and thus the factor of its growth and development. This article studies the factors affecting the level of social tolerance in Iran, and for this purpose, secondary data has been used, which was surveyed globally by Ronald Ingelhart about the values of different societies. The various factors investigated in this article are: level of education, religiosity, class, income, age and gender as independent variables whose relationship with the level of social tolerance of people in Iran has been measured. The findings of the research show that there is a significant relationship between education, religiosity, class, income, age and gender and the level of social tolerance at the level of 0.000. Therefore, all the hypotheses raised in this research have been confirmed. Also, the regression analysis shows that among the independent variables mentioned in the research, the level of education has the highest effect in predicting changes in the level of social tolerance, and the variables of religiosity, age, and gender are in the next ranks, with a total of 354. They predict percentage changes in social tolerance.
_||_