مدیریت عملکرد کسب و کار توسط عینی سازي دادهها با داشبورد سلف سرویس در عصر تحول دیجیتال
محورهای موضوعی : کاربرد هوش مصنوعی و فناوری اطلاعاتشادی اویارحسین 1 , رضا رادفر 2 , شراره اویارحسین 3
1 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران
2 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم، تحقیقات و فناوری
3 - دانشگاه امیرکبیر
کلید واژه: مدیریت عملکرد کسب و کار, عینیسازی, داشبورد سلف سرویس, عصر تحول دیجیتال,
چکیده مقاله :
اکنون عصر تحول دیجیتال است، جایی که اطلاعات به طور تصاعدی در حال افزایش است. استخراج اطلاعات به روشی که ذهن انسان بتواند آن را درک کند، یک چالش بزرگ است. عینیسازی نقش اساسی در روند کشف دادهها، تصمیمگیری بهتر و کاهش انحرافات از اهداف استراتژیک کسب و کار دارد. عصر حاضر با بهرهگیری از فناوریاطلاعات و تکنولوژیهای تحول آفرین و مواجهه با حجم عظیمی از دادهها، خصوصا در یکسال اخیر و مواجهه با پاندمی کرونا و همهگیری کسب و کارهای از راه دور در تمام دنیا، سبب پررنگتر شدن بهرهمندی از علم و منطق عینیسازی دادهها و جدیدا حرکت به سمت ایجاد و توسعه داشبوردهای سلف سرویس جهت مدیریت عملکرد کسبکارها شده است. این مقاله بر روی عینیسازی دادهها و طراحی و توسعه داشبوردهای سلفسرویس جهت مدیریت عملکرد کسب و کار در عصر تحول دیجیتال تمرکز دارد. نوآوری در عينيسازي دادهها از طریق قابلیتهای عيني و استفاده از آن برای تجزیه و تحلیل کمی و ارتباطات بین دادهها، تجارب بهتری را برای کاربران فراهم میسازند. عینیسازی خوب داده میتواند تعامل با دادهها را برای طیف گستردهتری از کاربران ايجاد نمايد. به جای اعتماد به متخصصان داده برای توضیح اهمیت یک گزارش جدولی یا تفسیر نتایج تجزیه و تحلیل آماری یا ریاضی، علم عینیسازی کاربران کمتر فنی را قادر میسازد تا از قدرت ذاتی درک انسان برای الگوها، نقاط دور، ساختارها و موارد دیگر استفاده کنند، آنها میتوانند به سرعت آنچه مهم است را درک کنند. عینیسازی داده میتواند روابط دادهها و تغییراتی را در طول زمان ایجاد کند که به سختی در جدول یا صفحه گسترده قابل مشاهده است. راهحلها همچنان به سمت قابلیتهای بیشتر سرویسهای شخصی برای کاربرانی که روی رایانههای رومیزی، لپتاپها، دستگاههای تلفن همراه و مانیتورهای صفحه نمایش بزرگ کار میکنند، تکامل مییابد و با تعامل کمتر فناوریاطلاعات، فرصتهایی را برای تعامل دادههای درون زمینهای فراهم میکنند.
Now is the age of digital transformation, where information is increasing exponentially. Extracting information in a way that the human mind can understand is a big challenge. Objectification plays an essential role in the process of data discovery, better decision making and reducing deviations from strategic business goals. In today's era, with the use of information technology and transformative technologies and facing a huge amount of data, especially in the last year and facing the Corona pandemic and the epidemic of remote businesses all over the world, it has caused The use of the science and logic of data objectification and the recent movement towards the creation and development of self-service dashboards to manage business performance have become more prominent. This article focuses on data objectification and the design and development of self-service dashboards to manage business performance in the era of digital transformation. Innovation in objectification of data through objective capabilities and its use for quantitative analysis and communication between data provide better experiences for users. Good data objectification can create interaction with data for a wider range of users. Instead of relying on data experts to explain the significance of a tabular report or interpret the results of a statistical or mathematical analysis, objectification science enables less technical users to tap into the inherent power of human perception for patterns, outliers, structures, and more. use, they can quickly understand what is important. Data objectification can create data relationships and changes over time that are difficult to see in a table or spreadsheet. Solutions continue to evolve towards more personal service capabilities for users working on desktops, laptops, mobile devices and large screen monitors. And with less interaction of information technology, they provide opportunities for in-context data interaction.
1.David Stodder, six strategies for modernizing Data Visualization with Dashboard ,TDWI,2020
2.TDWI Information Dashboard Design, Dashboard Development and Performance Management,TDWI,2020,DO NOT COPY
3. performance management strategies:How to Create and Deploy Performance Management Strategies, TDWI Best Practices Report, 2020
4. Geetika Chawla,Big Data Analytics for Data Visualization: Review of Techniques,International of Journal of Computer Application,2018
5.Dimitrios chatoz, project for Development of Higher Management Dashboard, Doktoral Thesis, Polytechnic University Catolina (UPC),2018
6.Micheline Elias, Enhancing with User Interaction with Business Intelligence Dashboard, Central Paris University,2019
7.Lizbeth Monica cuba, Implementing Dashboard for Data Exchange ,Doctoral Thesis, TECNICO LISBOA university,2017
8. Daniel Brinkmann, Strategic Capability through Business Intelligence Application ,Doctoral Thesis, The university of Gloucestershire 2016
9. Efraim Turban, Business Intelligence: A managerial Approach, Prentice Hall, 2011
10. Bhatiap,Dta Mining and Datawarehousing principle and practical Techniques,Cambridge press ,2019
11. Jack G.Zheng, Data visualization in Business Intelligence, Kennesaw state University,2017
12. Visual it, A comprehensive Guide to Data Visualization ,netqust,2020
13. Refrence: Laura po, Nikos Bikakis, Link Data Visualization Technique, Tools and Big Data,Morgan &claypool Publisher,2020
14. Koichi Takeuchi,Analytics in the age of Digital Transformation,Technical review, 2019
15.Digitla Transformaton and the role of enterprise architecture ,(ITU),2019.