تهیه سوخت سبز بیودیزل از روغن سوخته آشپزی به دو روش الکترولیز و رفلاکس در حضور کاتالیست کلینوپتیلولیت
محورهای موضوعی : کاربرد شیمی در محیط زیست
کلید واژه: بیودیزل, کلینوپتیلولیت, الکترولیز, ترانساستری کردن, رفلاکس, زئولیت طبیعی,
چکیده مقاله :
امروزه به دلیل افزایش مصرف انرژی درجهان، کاهش منابع نفتی و آلودگی هوا، ضرورت سالم نگه داشتن محیط زیست امری ضروری و غیرقابل اجتناب است. بیودیزل یکی از منابع تجدیدپذیر است که جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی به شمار می آید. روش رایج تولید بیودیزل واکنش ترانس استریفیکاسیون از طریق رفلاکس است که دارای مشکلاتی از جمله مصرف بالای انرژی، واکنش صابونی شدن و به دلیل پساب های حاصل از آب شویی سبب آلودگی محیط زیست می گردد. لذا دانشمندان در پی یافتن روش جدیدی برای تولید بیودیزل هستند. در این تحقیق بیودیزل به دو روش مختلف رفلاکس و الکترولیز با نسبت های مختلف کاتالیست کلینوپتیلولیت، الکل به روغن و در مدت زمان های متفاوت تولید شد. مقدار بازده بیودیزل تولید شده به روش رفلاکس و الکترولیز به ترتیب برابر با 72% و 87% می باشد. جهت اطمینان از انجام واکنش طیفFTIR از بیودیزل گرفته شد. تمامی تست های استاندارد بر روی نمونه ها انجام شد که همه نتایج در محدوده مجاز استانداردEN 14214 , ASTM D6751 بود. در آخر تست های XRD، SEM و EDX جهت بررسی ویژگی های کاتالیست صورت گرفت.
In the present days, increased energy use of of the world energy, depletion of petroleum resources and air pollution, environment takes a lot of notices. Biodiesel is one of the renewable resources and possible substitute for fossil fuel. The common method for providing biodiesel is transesterification by reflux, which having several difficulties such as high energy consumption, saponification reaction. Moreover, the wastewater ejected during washing stage of process causes environmental pollution. Hence, in this research work it was tried to find a new method for producing biodiesel. It has been achieved using alcohol and oil in the presence of clinoptilolite as catalyst, by refluxing, electrolysis methods .The rate of oil produced through reflux electrolysis methods is found to be 72% and 87% respectively. All standard tests have been carried out on various samples and results were on possible ranges of ASTM D6751, EN 14214. At the end XRD, SEM, EDX tests were carried out for various catalysts.
_||_